Στις αρχές του Αυγούστου και σίγουρα πριν από τον Δεκαπενταύγουστο αναμένεται, σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, να ανακοινωθούν οι βάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ της χώρας που θα τερματίσουν τον εφετινό εξεταστικό «μαραθώνιο» για χιλιάδες νέους και νέες.
Εφέτος, ωστόσο, η προσεκτική επιλογή των συντελεστών που διαμορφώνουν τις Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής (ΕΒΕ) σε σχολές με ειδικά μαθήματα αναμένεται ότι θα αποτρέψουν φαινόμενα όπως τα περυσινά, όπου η Αρχιτεκτονική Σχολή Ξάνθης εμφάνισε ως παράλληλη βάση της το 17, ειδικά στο Γραμμικό Σχέδιο.
Και αυτό γιατί, όπως είναι γνωστό, με το νέο εξεταστικό σύστημα στις σχολές που απαιτούν ειδικό μάθημα οι υποψήφιοι πρέπει να πετύχουν την εισαγωγή τους και στην ξεχωριστή βαθμολογική βάση που διαμορφώνουν οι επιδόσεις σε αυτό.
Σχολές και παραδείγματα
Στις περιπτώσεις των αρχιτεκτονικών σχολών, για παράδειγμα, χρειάζεται η επιτυχία στη γενική ΕΒΕ της κάθε σχολής αλλά παράλληλα και σε δυο ξεχωριστές ΕΒΕ: του Ελεύθερου και του Γραμμικού Σχεδίου. Το υπουργείο Παιδείας δεν δέχτηκε να διορθώσει την εξεταστική αυτή υπερβολή, η οποία έδειξε πέρυσι τα «δόντια» της με τον αποκλεισμό αριστούχων από τις σχολές της επιλογής τους. Και εφέτος, όμως, η ίδια προϋπόθεση, σε ηπιότερη βέβαια μορφή, είναι πιθανότατο να προκαλέσει αρνητικές εντυπώσεις και αντιδράσεις.
Η Αρχιτεκτονική Ξάνθης, που «πρωταγωνίστησε» στα περυσινά εξεταστικά επεισόδια, εφέτος έριξε τον συντελεστή που διαμόρφωσε την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής της στο κατώτερο επίπεδό του (το 0,80), οπότε η αντίστοιχη βάση της διαμορφώθηκε στο 11,24 στο Γραμμικό Σχέδιο, στο 11,12 στο Ελεύθερο Σχέδιο, με το 10,22 στη γενική ΕΒΕ εισόδου στα προγράμματά της.
Βέβαια, οι διαφορετικές βάσεις εισαγωγής των ειδικών μαθημάτων και εφέτος στις περισσότερες περιπτώσεις είναι υψηλότερες των γενικών βάσεων των τμημάτων που αφορούν. Για παράδειγμα, τμήματα όπως το Τουριστικών Σπουδών Πειραιά έχουν εφέτος την ΕΒΕ του ειδικού μαθήματός τους (που είναι τα Αγγλικά) στο 14,41 και τη γενική ΕΒΕ στο 13,24. Αντίστοιχα στο τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών του ίδιου πανεπιστημίου η ΕΒΕ του ειδικού του μαθήματος (Αγγλικά) είναι το 14,36 και η γενική ΕΒΕ του τμήματος το 13,24.
Στο τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Θεσσαλονίκης η βάση εισαγωγής στα προγράμματά του πρακτικά είναι το 15,98! Και αυτό γιατί εκεί διαμορφώνεται η βάση του ειδικού μαθήματος των Αγγλικών, με τη γενική ΕΒΕ του τμήματος στο 13,19 (κάτι που όμως είναι αδιάφορο, καθώς αν δεν έχει περάσει κάποιος τη βάση του ειδικού μαθήματος δεν γίνεται δεκτός στα προγράμματά του). Αυξημένες Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής έχουν εφέτος και άλλα τμήματα εκτός των περιζήτητων προγραμμάτων σπουδών όλων των ΑΕΙ, όπως των Εργοθεραπείας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (14,43), Χημείας στην Καβάλα (14,25), Φυσικής του ΑΠΘ (14,25%) κ.ά.
Τα παράδοξα του συστήματος
«Καθώς βαδίζουμε προς την ολοκλήρωση των διαδικασιών και των εφετινών πανελλαδικών εξετάσεων με την ημερομηνία υποβολής των μηχανογραφικών να λήγει αύριο 18 Ιούλη, εύλογα καταλήγουμε σε ορισμένα συμπεράσματα για το εφετινό μηχανογραφικό, το οποίο έχει δύο ευδιάκριτα χαρακτηριστικά» λέει από την πλευρά του μιλώντας στο «Βήμα» ο σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού κ. Χρ. Ταουσάνης. «Από τη μια πλευρά, την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής που και εφέτος θα εμποδίσει αρκετούς υποψηφίους να δηλώσουν τμήματα και, από την άλλη, τον νέο τρόπο υπολογισμού των μορίων. Συνδυαστικά αυτά τα δύο δημιουργούν σύνθετα, πολύπλοκα και – σε ορισμένες περιπτώσεις – και παράδοξα δεδομένα» προσθέτει.
Και εξηγεί: «Ας ξεκινήσουμε από τον νέο τρόπο υπολογισμού των μορίων. Οι διαφορετικοί συντελεστές δημιούργησαν σημαντικές διακυμάνσεις στις τελικές βαθμολογίες που μπορεί να φτάνουν με βάση τις βαθμολογίες ορισμένων μαθητών ακόμη και τα 1.800-2.000 μόρια από σχολή σε σχολή! Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και σε πιο κοντινές βαθμολογίες οι διαφορές των μορίων είναι αξιόλογες. Για παράδειγμα, μαθητής στο πεδίο των ανθρωπιστικών σπουδών με τις ακόλουθες βαθμολογίες: Γλώσσα 15, Αρχαία 12, Ιστορία 17, Λατινικά 18 διαμόρφωνε εφέτος σύνολα μορίων από 15.100 έως 15.800 ή υποψήφιος Θετικών Σπουδών με τις ακόλουθες βαθμολογίες: Γλώσσα 15, Φυσική 11, Χημεία 17, Μαθηματικά 15,5 διαμόρφωνε σύνολα μορίων από 14.215 έως 15.100! Ερμηνεύοντας αυτό το δεδομένο καταλαβαίνουμε πως ακόμη και σε ομοειδή τμήματα, π.χ. Γεωπονίας, στο τμήμα Γεωπονίας, Ιχθυολογίας και Υδάτινου Περιβάλλοντος Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, μπορούσε να συγκεντρώσει 14.625 μόρια, ενώ στη Γεωπονία του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης 14.950 μόρια! Από την άλλη, η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, που επίσης δεν ήταν ίδια από τμήμα σε τμήμα στο Γεωπονίας των Ιωαννίνων, σε μαθητές με μέσο όρο 9,5 και άνω επέτρεπε να τη δηλώσουν, ενώ η Γεωπονία του ίδιου Ιδρύματος απαιτούσε μέσο όρο 13,06 και άνω!» αναφέρει χαρακτηριστικά.
Σπουδές με προοπτική
Τμήματα με λίγα μόρια και πολλές δυνατότητες
Αρκετά τμήματα υπάρχουν στην ανώτατη εκπαίδευση της χώρας τα οποία υπηρετούν πολύ ενδιαφέροντα γνωστικά αντικείμενα και συνδέονται με δυναμικά επαγγέλματα και κλάδους, αναφέρει ο κ. Ταουσάνης.
Για παράδειγμα τα τμήματα:
- Στατιστικής Πανεπιστημίου Πειραιώς (11.673 μόρια) και Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (13.316 μόρια) στο 2ο και 4ο επιστημονικό πεδίο. Οι πτυχιούχοι εφοδιάζονται με σημαντικές γνώσεις για να εργαστούν ως στατιστικοί σε κέντρα έρευνας, ως αναλογιστές, ως αναλυτές και εκτιμητές κινδύνου σε ασφαλιστικές επιχειρήσεις και ασφαλιστικούς οργανισμούς κ.λπ.
- Πληροφορικής με Εφαρμογές στη Βιοϊατρική Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (11.274) στο 2ο και στο 3ο επιστημονικό πεδίο, που συνδυάζει διεπιστημονικά τόσο την Πληροφορική όσο και τον τομέα της Βιοϊατρικής Τεχνολογίας και Βιοπληροφορικής. Το πτυχίο του τμήματος είναι ισότιμο με όλα τα άλλα τμήματα Πληροφορικής και οι πτυχιούχοι του έχουν ίσες ευκαιρίες στην αγορά εργασίας.
- Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου (9.682) στο 4ο επιστημονικό πεδίο, το οποίο καλύπτει το φάσμα της επιστήμης της Ναυτιλιακής Διοίκησης και Οικονομίας.
- Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης Χαροκόπειου Πανεπιστημίου (11.844) στο 4ο επιστημονικό πεδίο, με αποφοίτους που έχουν τη δυνατότητα απασχόλησης ως οικονομολόγοι, εκπαιδευτικοί και ειδικοί επιστήμονες σε θέματα Βιωσιμότητας και Βιώσιμης Ανάπτυξης.
- Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης στο 1ο και 4ο επιστημονικό πεδίο, στη Ρόδο και στην Κρήτη. Τα προγράμματα σπουδών τουριστικής εκπαίδευσης αποτελούν μια προοπτική μελλοντικής απασχόλησης για έναν κλάδο ο οποίος παραδοσιακά προσφέρει ένα μεγάλο εύρος θέσεων.