Tο μοιραίο καθοδικό ρεύμα και τις πιθανές τελευταίες αντιδράσεις του πιλότου στο τραγικό συμβάν με το ελικόπτερο δασοπυρόσβεσης στη Σάμο, περιγράφουν ειδικοί και αξιωματούχοι.
Oπως επεσήμαναν, θέλοντας να δώσουν εξήγηση για την πτώση του ελικοπτέρου, που προκάλεσε το θάνατο δύο ατόμων: «Όπως το ΜΙ 8 γέμιζε τον κάδο με νερό και σχεδόν είχε τελειώσει, ένα απότομο κατόρευμα (ριπή καθοδικού ανέμου) κατέβασε το ελικόπτερο και το ουραίο χτύπησε στη θάλασσα.
Ο πιλότος για να «ξεκολλήσει» το ουραίο από τη θάλασσα ενεργοποίησε προωθητική κίνηση. Το ουραίο ξεκόλλησε απότομα και από τα πολλά «γκάζια» έγειρε απότομα η μούρη αυτή τη φορά στη θάλασσα. Το ελικόπτερο άρχισε να χτυπάει το στροφείο του στην θάλασσα και κάθε πτερύγιο έγινε κομμάτια.
Ο ελιγμός
Τότε συγκρούστηκε το ελικόπτερο με μεγάλη ταχύτητα πάνω στη θάλασσα. Από τη στιγμή που το ουραίο στροφείο άγγιξε τη θάλασσα ένεκα κατορεύματος, η μοναδική διέξοδος—σε χρόνο λιγότερο των δύο δευτερολέπτων —ήταν ο επονομαζόμενος «ελιγμός αυτοπεριστροφής» δηλαδή, εγκατάλειψη αποστολής: Ετσι το αεροσκάφος θα καθόταν σαν «βαριά πάπια» στην υδάτινη επιφάνεια χωρίς να χάσει κανείς την ζωή του.
Ο ελιγμός αυτός που είναι αντίθετος στο ένστικτο της αυτοσυντήρησης, ελάχιστο ποσοστό χειριστών -περίπου 5%- υπολογίζεται ότι είναι έτοιμοι να το κάνουν εκείνη την δύσκολη στιγμή αιφνιδιασμού από το απρόσμενο κατόρευμα».
Τα εξαιρετικά ενδιαφέροντα αυτά στοιχεία, φωτίζουν την αιτία της συντριβής του ελικοπτέρου, αν και τις επόμενες ώρες θα ληφθούν καταθέσεις από τους δύο επιζώντες οι οποίοι ενδεχομένως να δώσουν κι άλλα στοιχεία για την τραγωδία στη Σάμο, η οποία συνέβη εν ώρα καθήκοντος και στην προσπάθεια να περιοριστεί η μεγάλη φωτιά.