Ψηφίστηκε με ευρεία πλειοψηφία από την Ολομέλεια το νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών με το οποίο ενσωματώνεται στο εθνικό δίκαιο η ευρωπαϊκή οδηγία για τη θέσπιση του γενικού καθεστώτος των ειδικών φόρων κατανάλωσης, άσκηση της τελωνειακής αντιπροσώπευσης και ρύθμιση επαγγέλματος τελωνειακού αντιπροσώπου και λοιπές τελωνειακές και φορολογικές ρυθμίσεις. Το νομοσχέδιο υπερψήφισαν η ΝΔ, ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, καταψήφισαν το ΚΚΕ και το ΜεΡΑ25 ενώ η Ελληνική Λύση δήλωσε “παρών”.
Ο υφυπουργός Οικονομικών, Απόστολος Βεσυρόπουλους, τόνισε ότι η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη συνεχίζει να υλοποιεί τη μεταρρυθμιστική της ατζέντα μέσα από θεσμικές παρεμβάσεις, όπως αυτές που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο αυτό, το οποίο επιφέρει σημαντικές αλλαγές τόσο με την ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας 2020/262 του Συμβουλίου της 14ης Δεκεμβρίου του 2019 για τη θέσπιση του γενικού καθεστώτος των ειδικών φόρων κατανάλωσης όσο και με την αναμόρφωση των όρων και των προϋποθέσεων για την τελωνειακή αντιπροσώπευση, αλλά και τους όρους άσκησης του επαγγέλματος του εκτελωνιστή.
Επισήμανε επίσης ότι το σύνολο των διατάξεων του νομοσχεδίου πληρεί όλες τις προϋποθέσεις για να τύχουν ευρείας διακομματικής στήριξης, καθώς τόσο στη διαδικασία της διαβούλευσης όσο και κατά την ακρόαση των φορέων στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων αποτέλεσε κοινή διαπίστωση ότι κινείται σε θετική κατεύθυνση.
Διαβάστε επίσης: Πώς θα εξοφλήσετε τους «λογαριασμούς» στην εφορία
Δέσμη παρεμβάσεων
«Το νομοσχέδιο δείχνει τη σταθερή προσήλωση της κυβέρνησης στη μεταρρυθμιστική και εκσυγχρονιστική λογική που απαιτούν οι καιροί μας. Ανταποκρινόμαστε στις συνεχείς προκλήσεις που διαγράφονται στο διεθνές εμπόριο σε ένα περιβάλλον που συνεχώς μετασχηματίζεται. Η έκρηξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, η ενσωμάτωση της τεχνολογίας σε κάθε διαδικασία, οι διεθνείς συμφωνίες και το ενωσιακό δίκαιο ορίζουν νέες προδιαγραφές, προδιαγραφές που καθιστούν απαραίτητη τη δημιουργία ενός σύγχρονου και σταθερού θεσμικού πλαισίου στο καθεστώς των ειδικών φόρων κατανάλωσης και της τελωνειακής αντιπροσώπευσης. Αυτήν την ανάγκη καλύπτουμε. Εισάγουμε ουσιαστικά δέσμη παρεμβάσεων στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο που απηχούν το πνεύμα εκσυγχρονισμού, απλοποίησης και επιτάχυνσης των διαδικασιών. Όχι μόνο απαντάμε στις πολλαπλές και σύνθετες σύγχρονες προκλήσεις στο πεδίο των διεθνών εμπορικών συναλλαγών, αλλά επιπλέον περιορίζουμε στρεβλώσεις, ακυρώνουμε γραφειοκρατικά εμπόδια, καταργούμε παρωχημένες ρυθμίσεις και αναχρονισμούς. Εισάγουμε καινοτόμες, πιο έξυπνες και πιο αποτελεσματικές προβλέψεις σε ένα περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από πληθώρα προκλήσεων. Πρόκειται στην ουσία για ρυθμίσεις που έρχονται να προστεθούν στη στρατηγική ατζέντα της κυβέρνησής μας για θεμελιώδεις και γενναίες μεταρρυθμίσεις οι οποίες εφαρμόζονται συστηματικά την τελευταία τριετία και απλώνονται βαθμιαία σε όλους τους κλάδους της ελληνικής οικονομίας», τόνισε ο εισηγητής της ΝΔ, Σάββας Αναστασιάδης.
Οι διαφωνίες του ΣΥΡΙΖΑ
Εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ, ο Τρύφων Αλεξιάδης, τόνισε ότι το νομοσχέδιο αφορά σε πολλά σοβαρά, όπως το θέμα του λαθρεμπορίου, της έκρηξης της ακρίβειας, ειδικά αυτή την περίοδο, που αναδεικνύει το πρόβλημα με τους τελωνειακούς μηχανισμούς με την έλλειψη στελεχών, ενώ αποτελεί προϊόν διαλόγου με κοινωνικούς φορείς. Δήλωσε ωστόσο την διαφωνία του με επιμέρους άρθρα όπως το άρθρο 52 για το οποίο ανάφερε ότι αποτελεί ευνοϊκή ρύθμιση για τους εφοπλιστές, την ώρα που οι άλλες ομάδες φορολογούμενων δεν απολαμβάνουν αντίστοιχων διατάξεων. Με την συγκεκριμένη διάταξη διαφώνησαν επίσης και όλα τα υπόλοιπα κόμματα με τον Κώστα Σκανδαλίδη εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ να διερωτάται γιατί κάποιος μικροεπιχειρηματίας που πήρε μια αναστολή φόρου ή την επιστρεπτέα ξεκινάει εντός του 2022 να πληρώνει και οι εφοπλιστές το 2024 και το 2025;
Ο κ. Σκανδαλίδης, πάντως, επί της αρχής του νομοσχεδίου τόνισε ότι πρόκειται για έναν ουσιαστικό εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών που αφορούν την τελωνειακή αντιπροσώπευση και ρύθμιση του επαγγέλματος του τελωνειακού αντιπροσώπου, ενώ με την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2020/262 εξορθολογίζεται και προσαρμόζεται στις κοινές ευρωπαϊκές πρακτικές το καθεστώς των ειδικών φόρων κατανάλωσης.
Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Μαρία Κομνηνάκα, είπε πως επί της ουσίας πρόκειται για ένα νομοσχέδιο κομμένο και ραμμένο στις ανάγκες του μεγάλου κεφαλαίου, που στρέφεται ενάντια στα δικαιώματα των εργαζομένων, μισθωτών και αυτοαπασχολούμενων που δραστηριοποιούνται στο επάγγελμα της τελωνειακής αντιπροσώπευσης.
Ο Βασίλειος Βιλιάρδος, ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, υπογράμμισε ότι πρόκειται για ένα θέμα με σημαντικές προεκτάσεις όσον αφορά την εγκληματικότητα και τα διαφυγόντα έσοδα από το λαθρεμπόριο καυσίμων, καπνού και αλκοολούχων ποτών, με διαφορετικά ποσά και σημασία και διαμαρτυρήθηκε ότι δεν έλαβε απαντήσεις στα ζητήματα που έθεσε αναφορικώς και με τις διατάξεις για τους τελωνειακούς.
Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ25, Γιώργος Λογιάδης, είπε ότι το κόμμα του δεν εμπιστεύεται ούτε τη σημερινή κυβέρνηση, ούτε καμία άλλη κυβέρνηση οποιουδήποτε κόμματος ή και κομμάτων της μνημονιακής συναίνεσης σε κανένα τομέα άσκησης πολιτικής, κάτι που ισχύει και για το ευρύτερο φορολογικό πλαίσιο.
Τροπολογία Τουρισμού
Στο νομοσχέδιο ενσωματώθηκαν επίσης οι τροπολογίες του Υπουργείου Τουρισμού που αφορά στην επιχειρηματικότητα και στο ολιστικό πρόσωπο που πρέπει να έχει ο ελληνικός τουρισμός, όπως ανέφερε η υφυπουργός Τουρισμού, Σοφία Ζαχαράκη. Η μία τροπολογία αφορά στον καθορισμό των πληρωμών του προέδρου του διευθύνοντος συμβούλου και των μελών του ΔΣ των ΙΠΕ (ιαματικές πηγές). Η δεύτερη τροπολογία αφορά στο νέο πρόγραμμα της ηλεκτρονικής πλατφόρμας «Τουρισμός για όλους», με βάση την οποία οι πληρωμές για τις επιχειρήσεις θα είναι ακατάσχετες, ανεκχώρητες και αφορολόγητες. Όπως ενημέρωσε η κ. Ζαχαράκη με την δεύτερη εκδοχή του Προγράμματος επέρχονται σημαντικές αλλαγές, σύμφωνα με τις οποίες: Εγκαινιάζεται η άυλη κάρτα (η οποία θα ισχύσει έως το 2023) η πληρωμή θα είναι άμεση όταν θα το χρησιμοποιήσει ο δικαιούχος, θα κάνουν τις αιτήσεις οι πολίτες, 200.000 εξ αυτών θα πληρωθούν ηλεκτρονικά και θα μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν άμεσα. Επίσης, αυξήθηκε το ποσό της επιδότησης από τα 120 στα 150 ευρώ και για τα άτομα με αναπηρία αυξήθηκε από 150 στα 200 ευρώ. Ο προϋπολογισμός είναι 30 εκατ. αντί των 20 εκατ. τα οποία απορροφήθηκαν τα τελευταία δύο χρόνια.
Τροπολογία Αγροτικής Ανάπτυξης
Ενσωματώθηκε επίσης η τροπολογία με την οποία για πρώτη φορά δίνονται αποζημιώσεις στο προανθικό στάδιο ενώ από τέλος Ιουλίου ξεκινούν να διατίθενται οι προκαταβολές στους αγρότες για καλλιέργειες που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές του παγετού «’Ανοιξη ‘21». «Η κυβέρνηση κατά παρέκκλιση των διατάξεων του ΕΛΓΑ δίνει τη δυνατότητα στον Οργανισμό να αποζημιώσει τους αγρότες που έχουν υποστεί ζημιά στο προανθικό στάδιο. Και αυτό γίνεται για πρώτη φορά στην ιστορία του ΕΛΓΑ», τόνισε ο αρμόδιος υφυπουργός Γιώργος Γεωργαντάς αναφερόμενος στην αναγκαιότητα υπερψήφισης της τροπολογίας. Το κόστος των αποζημιώσεων που θα καταβληθούν υπολογίζεται σε περίπου 23 εκατ. ευρώ. Με την ίδια τροπολογία δίνεται η δυνατότητα στον ΕΛΓΑ να καταβάλλει προκαταβολές πέραν του αρχικώς προβλεπομένου 40% επί της ζημιάς. Το ΔΣ του Οργανισμού με απόφασή του θα μπορεί πλέον, ύστερα από την υπερψήφιση της τροπολογίας, να καθορίσει το ύψος της προκαταβολής που θα καταβληθεί στους πληγέντες παραγωγούς. Όπως διαβεβαίωσε τη Βουλή ο κ. Γεωργαντάς, δεδομένου ότι έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί τα πορίσματα για τις ζημιές, η πληρωμή των προκαταβολών, υπολογίζεται να ξεκινήσει περί τα τέλη Ιουλίου. Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και ο ΕΛΓΑ αντιλαμβανόμενοι τη δύσκολη θέση που βρίσκονται οι αγρότες λόγω της ενεργειακής και κλιματικής κρίσης, στέκονται στο πλευρό τους, τόνισε ο κ. Γεωργαντάς, υπενθυμίζοντας ότι ήδη για τις ζημιές του 2021 ο ΕΛΓΑ έχει καταβάλει στους παραγωγούς 350 εκατ. ευρώ εκ των οποίων εισφορές αγροτών προς τoν Οργανισμό ήταν μόνο τα 158 εκατ. ευρώ.
Τροπολογία Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών
Τέλος στο νομοσχέδιο ενσωματώθηκε η τροπολογία, του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών (την οποία υποστήριξε ο υφυπουργός Μιχάλης Παπαδόπουλος) που αφορά σε ρυθμίσεις για την πιστοποίηση των μηχανοδηγών του ΟΣΕ και για τα επιδόματα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας και θέσεων ευθύνης στους εργαζόμενους του ΟΑΣΘ.
Ειδικότερα, στον ΟΣΕ, μεγάλος αριθμός μηχανοδηγών που κατείχαν σχετική άδεια πιστοποίησης δεν μπορούσαν να πάρουν την ευρωπαϊκή άδεια μηχανοδήγησης, παρά τη μεγάλη εμπειρία που διαθέτουν, λόγω των ειδικών προσόντων που προέβλεπε η σχετική ευρωπαϊκή Οδηγία (2007/59). Με τη ρύθμιση, η οποία προωθείται σε μια περίοδο όπου παρατηρείται έλλειψη πιστοποιημένων μηχανοδηγών, δίνεται δυνατότητα πιστοποίησης της κατηγορίας αυτής των μηχανοδηγών, οι οποίοι προβλέπεται να αξιοποιηθούν στην οδήγηση μηχανημάτων γραμμής και σιδηροδρομικών οχημάτων συντήρησης.
Με τη ρύθμιση για τον ΟΑΣΘ, αντιμετωπίζεται το θέμα της υποχρέωσης επιστροφής δεκάδων χιλιάδων ευρώ από τους εργαζόμενους, το οποίο προέκυψε επειδή χορηγούνταν στους εργαζόμενους αποδοχές χωρίς να έχει εκδοθεί Κοινή Υπουργική Απόφαση αντιστοίχισης για το επίδομα ανθυγιεινής εργασίας και επίδομα θέσης ευθύνης, όπως προβλέπεται από τις ισχύουσες διατάξεις.
Όπως ανέφερε σχετικά, ο υφυπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Παπαδόπουλος: «Το θέμα της υποχρέωσης επιστροφής χρημάτων προέκυψε από τον δημοσιονομικό έλεγχο γιατί χορηγούνταν στους εργαζόμενους αποδοχές μη νόμιμα και με ανοχή της προηγούμενης διοίκησης. Με τη νέα εθνική ΣΣΕ, η χρηματοδότηση της οποίας έχει ήδη εγκριθεί και βρίσκεται στο τελευταίο στάδιο έγκρισης στο Υπουργείο Οικονομικών, επιλύονται όλα τα εκκρεμή ζητήματα. Με την προτεινόμενη, λοιπόν, ρύθμιση και προκειμένου να μην έχει άμεση οικονομική επίπτωση στους εργαζόμενους, οι οποίοι για τυπικούς λόγους (μη έκδοσης σχετικών ΚΥΑ) καλούνται να επιστρέψουν τα επιδόματα αυτά, προωθείται η συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση προκειμένου να διασφαλιστεί η εργασιακή ειρήνη και να μην έχει επίπτωση στην εκτέλεση του μεταφορικού έργου της Θεσσαλονίκης. Όσον αφορά στον ΟΣΕ, με τη ρύθμιση που προωθείται, εκτιμάται ότι θα αποκατασταθούν οι μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση και εξέλιξη των έργων κατασκευής και συντήρησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο».
Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ