Τα πρώτα δείγματα της μετεξέλιξής του σε ένα Public Wealth Fund θα δώσει ως το 2024 το Υπερταμείο, με στόχο τη μεγιστοποίηση της αξίας της δημόσιας περιουσίας. Ξεκινώντας με μια μαγιά 50 εκατ. ευρώ για άμεσες επενδύσεις στην ελληνική οικονομία, το Υπερταμείο στρέφεται στον αναπτυξιακό του ρόλο.
Παράλληλα, ως διαχειριστής ενός χαρτοφυλακίου δημόσιων επιχειρήσεων και συμμετοχών, ύψους 6 δισ. ευρώ, στοχεύει στη βελτίωση κατά 60% της απόδοσης μερισμάτων προς το Ελληνικό Δημόσιο και στην αύξηση της καθαρής αξίας των περιουσιακών στοιχείων κατά 15% ως το 2024.
«Αποστολή μας είναι να δημιουργήσουμε αξία και ευημερία επιτυγχάνοντας μακροπρόθεσμες αποδόσεις, χτίζοντας σχέση εμπιστοσύνης με τους πολίτες, στηρίζοντας την πράσινη μετάβαση σε μια βιώσιμη οικονομία. Αυτή η αποστολή προσδιορίζει και τον νέο ενεργό μας ρόλο» ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου κ. Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης, παρουσιάζοντας τους βασικούς άξονες του σχεδιασμού για την τριετία.
Fast track αποτίμηση
Η αποτίμηση για πρώτη φορά των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου μπαίνει σε προτεραιότητα, με αφετηρία τα ακίνητα που βρίσκονται υπό την ομπρέλα του Υπερταμείου, προκειμένου να μη χαθεί το τρένο της ακμάζουσας και πάλι στη χώρα αγοράς του real estate. Μέσα στη χρονιά, ξεκινά η fast track αποτίμηση των πρώτων 1.000 ακινήτων της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ). Ουσιαστικά, αυτό το πρόγραμμα θα αποτελέσει τον πιλότο για την κατηγοριοποίηση και αξιολόγηση του συνόλου των περίπου 77.000 ακινήτων.
Ο μεγάλος όγκος τους ανήκει στην ΕΤΑΔ, όμως ακίνητα έχουν ακόμα στην κατοχή τους το ΤΑΙΠΕΔ, η ΓΑΙΑΟΣΕ, οι συγκοινωνιακοί φορείς.
Θα ακολουθήσει το 2023 διαγωνισμός για τη συμφωνία-πλαίσιο που θα βάλει στο μικροσκόπιο πια το σύνολο των ακινήτων με τη συμβολή του ιδιωτικού τομέα, ώστε μέσα στην τριετία να υπάρχει μια ολοκληρωμένη εικόνα για το ποια ακίνητα είναι ώριμα και αξιοποιήσιμα, τι απαιτείται για να ωριμάσουν, αλλά και ποια είναι τα προβλήματα.
Ενα από τα βασικά εμπόδια εν προκειμένω είναι οι καταπατήσεις. Εκτιμάται ότι περίπου 27.000 από αυτά τα ακίνητα είναι καταπατημένα.
Στόχος οι συνεπενδύσεις
Το Υπερταμείο βγαίνει λοιπόν από το στενό κοστούμι της εταιρείας holding δημόσιων επιχειρήσεων και μπαίνει ενεργά στον ρόλο του δημόσιου επενδυτικού ταμείου, προκειμένου να επενδύσει μέρος των εσόδων από τα μερίσματα των θυγατρικών σε εταιρείες και επιχειρηματικά σχέδια του ιδιωτικού τομέα.
Εχει ήδη δημιουργηθεί το πλαίσιο διαχείρισης ρίσκου και μένει η σύσταση της εσωτερικής δομής που θα αναλάβει να τρέξει το πρότζεκτ, κατά τα πρότυπα sovereign wealth funds του εξωτερικού, όπως το Parpublica της Πορτογαλίας, το Solidium της Φινλανδίας και το Temasek της Σιγκαπούρης, από όπου και ξεκίνησε το μοντέλο.
Στόχος της διοίκησης του Υπερταμείου είναι το νέο αυτό κεφάλαιο να χτιστεί σε στέρεες βάσεις. Το ποσό των 50 εκατ. ευρώ με το οποίο θα γίνει η αρχή μέσα στην τριετία δεν είναι μεν μεγάλο, όμως καθρεφτίζει τις σημερινές δυνατότητες, δεδομένου ότι τα έσοδα του Υπερταμείου κατευθύνονται σε ποσοστό 50% στην αποπληρωμή του δημοσίου χρέους, ενισχύουν το ΠΔΕ και στο Υπερταμείο μένει περίπου το ¼.
Συνεργασίες με ξένα funds
Σημειώνεται ότι στους στόχους ως το 2024, περιλαμβάνονται η σταθεροποίηση της κερδοφορίας του Ομίλου σε ποσοστό άνω του 30%, με τη συνολική συνεισφορά στο ΠΔΕ να ανέρχεται σε 85 εκατ. ευρώ.
Οι συνεργασίες με ξένα funds, αλλά και οι συνεπενδύσεις με τον ιδιωτικό τομέα αποτελούν τους άξονες στους οποίους θα κινηθεί η διοίκηση του Υπερταμείου. Η συμμετοχή στο διεθνές δίκτυο One Planet Sovereign Wealth Funds, μια πρωτοβουλία του γάλλου προέδρου Εμανουέλ Μακρόν, με τη συμμετοχή των μεγαλύτερων δημόσιων επενδυτικών ταμείων με ισχυρές πολιτικές βιώσιμης ανάπτυξης, κινείται σε αυτή την κατεύθυνση.
Μάλιστα, το περασμένο δεκαήμερο 60 στελέχη από 19 μεγάλα διεθνή funds βρέθηκαν στην Αθήνα για συζητήσεις που θα συνεχιστούν σε επίπεδο CEOs, ενώ τον Οκτώβριο θα βρεθούν ξανά στο Αμπου Ντάμπι. Παράλληλα, εξετάζεται η συμμετοχή σε κάποια από τις συμμαχίες μεταξύ δημόσιων επενδυτικών ταμείων, π.χ. των μεσογειακών χωρών (Πορτογαλία, Ισπανία, Ιταλία).
Διαγωνισμός για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας αναμένεται το επόμενο δίμηνο, ενώ μετά το καλοκαίρι θα ληφθούν και οι τελικές αποφάσεις για τα υπόλοιπα 22 αεροδρόμια. Επικρατέστερο πάντως είναι το σενάριο της παραχώρησής τους σε ενιαίο πακέτο.
Επίσης, μέσα στην επόμενη εβδομάδα ανοίγει ξανά η Διώρυγα της Κορίνθου με αναβαθμίσεις, όπως για πρώτη φορά online ticketing, και θα συνοδευθεί σύντομα με περίφραξη και πεζοδρόμηση με τη συνδρομή της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Παράλληλα, καταρτίζεται στρατηγικό αναπτυξιακό πλάνο, ώστε να αναδειχθεί σε τουριστικό αξιοθέατο για τη χώρα.
Τον περασμένο χρόνο το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ επιταχύνθηκε, ενώ οι προοπτικές βελτιώνονται και για assets που «φρέναραν» με την πανδημία, όπως το αεροδρόμιο της Αθήνας, ενώ τρέχει και η ωρίμαση έργων στρατηγικής σημασίας από τη νέα μονάδα PPF. Τα λιμάνια έχουν ανεβάσει ταχύτητες και εντός του επόμενου μήνα αναμένονται οι προσφορές για Αλεξανδρούπολη και Ηγουμενίτσα. Αντίστοιχα οι εξελίξεις για την Αττική οδό αναμένονται στις αρχές του 2023, ενώ μετά το καλοκαίρι θα ετοιμαστεί το σχέδιο σύμβασης της νέας παραχώρησης.Σημαντικά βήματα ήταν ακόμη η επίτευξη της συμφωνίας για την τιμή του ακατέργαστου νερού για την ΕΥΔΑΠ, η ολοκλήρωση της σύμβασης παραχώρησης του Θριασίου, καθώς και η εκκίνηση αξιοποίησης των 23 μικρών περιφερειακών αερολιμένων της χώρας.