Στην πρώτη προσφυγή εναντίον αεροπορικής εταιρείας για θέμα που αφορά την κλιματική αλλαγή, περιβαλλοντικές οργανώσεις κατέθεσαν μήνυση εναντίον της ολλανδικής KLM κατηγορώντας την για διαφημιστική καμπάνια που παραπλανά το κοινό σχετικά με την περιβαλλοντική βιωσιμότητα των πτήσεων.
Οι προσφεύγοντες κατηγορούν την KLM για greenwashing, όπως ονομάζονται οι παραπλανητικοί ισχυρισμοί επιχειρήσεων για τις περιβαλλοντικές επιδόσεις τους, υποστηρίζοντας ότι οι διαφημίσεις της ολλανδικής εταιρείας και το πρόγραμμά της για αντιστάθμιση των εκπομπών άνθρακα δίνει την λανθασμένη εντύπωση ότι δεν επιδεινώνεται η κλιματική αλλαγή.
Η ολλανδική οργάνωση Fossielvrij NL, σε συνεργασία με την ClientEarth και την Reclame.NL, κατέθεσαν την αγωγή την Τετάρτη σε δικαστήριο του Άμστερνταμ βάζοντας στο στόχαστρο τη διαφημιστική καμπάνια «Πετάξτε υπεύθυνα» που ξεκίνησε το 2019.
Η KLM δίνει το «παραπλανητικό μήνυμα ότι βρίσκεται σε καλό δρόμο για πιο μια πιο βιώσιμη αεροπορία» δήλωσε στο Reuters η Χίσκε Αρτς της Fossielvrij. «Δεν είναι δυνατόν να το πετύχουν τη στιγμή που σχεδιάζουν συνεχή αύξηση της κίνησης που θα τροφοδοτήσει την κατάρρευση του κλίματος».
Η εταιρεία ανέφερε στο BBC ότι προσπάθησε ανεπιτυχώς να λύσει το θέμα εξωδικαστικά. Επέμεινε δε ότι η διαφημιστική εκστρατεία βασίστηκε σε «στέρεα επιχειρήματα» και ότι «συμμορφώνεται με τη σχετική νομοθεσία και τους κανονισμούς».
Αντιστάθμιση εκπομπών
Οι οργανώσεις όμως υποστηρίζουν ότι η εταιρεία παρέβη την ευρωπαϊκή Οδηγία για την Προστασία των Καταναλωτών.
Η διαφημιστική εκστρατεία διαβεβαίωνε ότι η KLM εργάζεται για ένα «πιο βιώσιμο μέλλον» και έχει θέσει στόχο να μηδενίσει τις καθαρές εκπομπές άνθρακα μέχρι το 2050.
Οι διαφημίσεις αναφέρονταν σε ένα εργαλείο με την ονομασία CO2Zero, μέσω του οποίου η KLM αντισταθμίζει ένα μέρος των εκπομπών μέσω προγραμμάτων αναδάσωσης και χρηματοδοτεί την αγορά βιοκαυσίμων.
Οι οργανώσεις υποστηρίζουν ότι «οι εκπομπές των πτήσεων δεν μπορούν να ‘αντισταθμιστούν’ αν οι πελάτες πληρώνουν επιπλέον για τη φύτευση δέντρων ή δίνουν χρήματα για να καλύψουν το κόστος λανθασμένων λύσεων όπως αυτό που η βιομηχανία ονομάζει ‘βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα’. Με τα μηνύματα αυτά η KLM συνεχίζει να ρίχνει στάχτη στα μάτια μας».
«Καταφεύγουμε στο δικαστήριο για να απαιτήσουμε από την KLM να πει την αλήθεια για το προϊόν της που εξαρτάται από τα ορυκτά καύσιμα. Οι ανεξέλεγκτες πτήσεις είναι ένας από τους ταχύτερους τρόπους να θερμανθεί ο πλανήτης».
Οι οργανώσεις ουσιαστικά ζητούν μείωση των πτήσεων, καθώς θεωρούν ότι η αεροπορική βιομηχανία δεν μπορεί να συμμορφωθεί με τους στόχους για το κλίμα μέσω της χρήσης βιοκαυσίμων, της αύξησης της αποδοτικότητας ή άλλων τεχνολογιών.
Με τη θέση αυτή συμφώνησε τον Μάρτιο η ομάδα Climate Action 100+, η μεγαλύτερη ομάδα επενδυτών που πιέζει τις επιχειρήσεις για ταχύτερη μείωση των εκπομπών.
Οι καμπάνιας της KLM έχουν βρεθεί και παλαιότερα στο στόχαστρο: τον Απρίλιο, η ολλανδική ρυθμιστική αρχή διαφημίσεων χαρακτήρισε παραπλανητικές τις διαφημίσεις με τις οποίες η εταιρεία έλέγε στους πελάτες όχι μπορούν να πετούν χωρίς εκπομπές άνθρακα.
Όπως διευκρίνισε η ClientEarth, το ολλανδικό δικαστήριο θα πρέπει να αποφασίσει αν θα προχωρήσει στην εκδίκαση της νέας προσφυγής πριν αναπτύξει τη θέση της η KLM.