Η Ελλάδα εδώ και αρκετά χρόνια συγκαταλέγεται στους δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς και αποτελεί πόλο έλξης για διεθνείς και εγχώριους ταξιδιώτες. Πριν από την έναρξη της πανδημίας της COVID-19, ο παγκόσμιος τουρισμός είχε διανύσει μια δεκαετία συνεχούς ανάπτυξης. Ακόμη και πριν από την πανδημία όμως ο τουριστικός κλάδος βρισκόταν εν μέσω συνεχών αλλαγών λόγω των διαφόρων διεθνών τάσεων που επηρεάζουν τα επιχειρηματικά μοντέλα του κλάδου, τις προτιμήσεις των καταναλωτών και την ικανότητα των ξενοδοχείων να προσελκύουν πελάτες.
Σύμφωνα με τη νέα έκθεση που αναμένεται να δημοσιεύσει η Deloitte Ελλάδος με τίτλο «Το Ξενοδοχείο του Μέλλοντος» και αντικείμενο τις τάσεις στον σχεδιασμό των πολυτελών resorts στη Μεσόγειο, ο σχεδιασμός αναδεικνύεται ως θεμελιώδες συστατικό στον πυρήνα της ταυτότητας, του χαρακτήρα και του brand name των πολυτελών θέρετρων.
Με σκοπό την αναγνώριση των τελευταίων τάσεων στον σχεδιασμό των resorts, η Deloitte πραγματοποίησε αναλυτική επισκόπηση και έρευνα σε πολυτελή θέρετρα στη Μεσόγειο που πρόσφατα ανακαινίστηκαν ή ξεκίνησαν τη λειτουργία τους, ενώ παράλληλα διερεύνησε τις τελευταίες σχεδιαστικές εξελίξεις παγκοσμίως.
Οι επενδυτές και οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις θα πρέπει να στραφούν προς αυτή την κατεύθυνση, παρακολουθώντας, αξιολογώντας και κατανοώντας τις τελευταίες εξελίξεις στον σχεδιασμό των resorts οι οποίες διαμορφώνονται ως εξής:
Αυθεντικότητα: Τα θέρετρα θα πρέπει να εστιάζουν σε έναν σχεδιασμό που συνδυάζει αρμονικά τα ιστορικά και τα σύγχρονα στοιχεία για να εμπνέει μια αίσθηση του χώρου (sense of place) και αυθεντικότητας στους επισκέπτες.
Τοπικά στοιχεία: Η ενσωμάτωση στοιχείων του τόπου, της κουλτούρας και της παράδοσης στον σχεδιασμό των θερέτρων μπορούν να προσφέρουν μια αυθεντική τοπική εμπειρία στους φιλοξενούμενούς τους.
Οικειότητα: Η οικειότητα και η άνεση στη διαμονή («home away from home» concept) αποτελούν σημαντικά στοιχεία που συμβάλλουν ενεργά στη βελτίωση της εμπειρίας του επισκέπτη.
Βιωσιμότητα: Η βιωσιμότητα γίνεται ολοένα και πιο σημαντική για τους ταξιδιώτες, με την πλειοψηφία τους να δηλώνει ότι θα επέλεγε να φιλοξενηθεί τουλάχιστον μία φορά σε θέρετρο που αξιοποιεί βιώσιμες λύσεις στον σχεδιασμό του.
Wellness & biophilic: Μεγάλο ποσοστό των ξενοδόχων θεωρεί ότι αν ο σχεδιασμός του χώρου τους αξιοποιεί στοιχεία ευεξίας και βιοφιλίας, όπως π.χ. o φυσικός φωτισμός, η χρήση ελάχιστα επεξεργασμένων υλικών, κ.ά., θα προτιμάται.
Smart technologies: Τα τουριστικά θέρετρα και οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις υιοθετούν καινοτόμες τεχνολογίες με στόχο την αύξηση των εσόδων μέσω της βελτίωσης της εμπειρίας των επισκεπτών.
Instagrammability: Η ολοένα και αυξανόμενη σημασία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης καλεί τα ξενοδοχεία του μέλλοντος να εστιάζουν στον φωτογενή σχεδιασμό με στόχο την προσέλκυση χρηστών αλλά και influencers.
Η έλευση της νέας κανονικότητας φέρνει μαζί της νέες τάσεις και γεννά καινούργιες ανάγκες και κατηγορίες επισκεπτών, ενώ πλέον οι ταξιδιώτες επιζητούν μοναδικές, αυθεντικές και προσωποποιημένες εμπειρίες υψηλού επιπέδου. Προς αυτή την κατεύθυνση το ξενοδοχείο του μέλλοντος θα πρέπει να διακρίνεται για τον σχεδιασμό, την υψηλή αισθητική και την ευελιξία του, εστιάζοντας κυρίως στη βελτίωση της εμπειρίας των επισκεπτών και στην άμεση και επιτυχή ανταπόκριση στις τάσεις, τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που διαμορφώνονται στον κλάδο του τουρισμού και της φιλοξενίας.
Ο κ. Βασίλης Καφάτος είναι Partner, Clients & Industries Leader, Head of Travel, Hospitality & Leisure της Deloitte.