Mια εξεταστική περίοδος αντιφατική, με άλλα μαθήματα να εξετάζονται σε δύσκολες και απαιτητικές συνθήκες (όπως τα Μαθηματικά και τα Αρχαία Ελληνικά) και άλλα ήρεμα και χωρίς προβλήματα (όπως η Χημεία ή τα Λατινικά), ολοκληρώθηκε την Παρασκευή. Χαρακτηριστικό της εικόνας που είχαμε εφέτος ήταν οι τοποθετήσεις των επιστημονικών ενώσεων της χώρας. Τα θέματα που επέλεξαν οι θεματοδότες για τη Χημεία κατά την επιστημονική ένωση των Χημικών ήταν «αυτά που έπρεπε να είναι». Αντιθέτως, η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία υπονόησε το ακριβώς αντίθετο: τα θέματα που επελέγησαν εφέτος στις πανελλαδικές εξετάσεις ήταν αυτά που… δεν έπρεπε να είναι.
Ετσι, η δεύτερη χρονιά εφαρμογής της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) αναμένεται να ακολουθηθεί από τα αντίστοιχα βαθμολογικά αποτελέσματα ανά μάθημα, από τα οποία ωστόσο δεν μπορούν να βγουν συμπεράσματα σε σύγκριση με την περασμένη χρονιά, καθώς φέτος έχουμε ένα τελείως διαφορετικό τοπίο στον υπολογισμό των μορίων των υποψηφίων.
Οπως είναι γνωστό, εκτός της «εξίσωσης» από την οποία προκύπτει η ΕΒΕ, την οποία και πολλά τμήματα… ρύθμισαν από την αρχή, τα πανεπιστήμια διαμόρφωσαν εφέτος και ξεχωριστούς συντελεστές στα μαθήματα βαρύτητας ανά επιστημονικό πεδίο. Αποτέλεσμα αυτού είναι ότι τα δεδομένα εφέτος αλλάζουν.
Για παράδειγμα, ενώ η Βιολογία ήταν εφέτος δύσκολη και αυτό οδηγεί σε χαμηλότερες βαθμολογίες συγκριτικά με πέρυσι, δεν μπορούμε να πούμε ότι οι βάσεις στις Ιατρικές Σχολές (όπου είναι βασικό μάθημα) θα ανέβουν. Για την ακρίβεια, αναμένεται να συμβεί ακριβώς το αντίθετο. Αν μελετήσει κανείς τα βαθμολογικά στοιχεία, θα δει ότι με τον προσδιορισμό των συντελεστών των μαθημάτων βαρύτητας ανά Σχολή από τα ίδια τα ΑΕΙ η βαθμολογική συμμετοχή της Βιολογίας στο σύνολο των μορίων των υποψηφίων για τις Σχολές αυτές μειώθηκε στο 25% (από 33% που ήταν πριν), ενώ ανέβηκε στην Εκθεση (στο 25%, από 20% έως πέρυσι) και στη Φυσική. Ετσι, αναμένεται ότι οι βαθμολογίες για τις Ιατρικές Σχολές εφέτος θα είναι διαφορετικές, πιθανά οριακά μικρότερες απ’ όσο πέρυσι, λόγω των αλλαγών στην ποσοστιαία συνεισφορά των μαθημάτων στα μόρια του κάθε υποψηφίου.
Τις πρώτες δύο ημέρες των εξετάσεων ωστόσο οι θεματοδότες του υπουργείου Παιδείας προβλημάτισαν με τη δυσκολία που εμφάνισαν τα θέματα σε Μαθηματικά και Αρχαία Ελληνικά. Ειδικά στα Μαθηματικά, τα θέματα γίνονταν δυσανάλογα πολλά από το δεύτερο ερώτημα. Το δεύτερο ερώτημα ωστόσο, όπως είναι γνωστό, εξασφαλίζει το βαθμολογικό «δέκα» (τη βάση) στους υποψηφίους, έτσι ώστε τα θέματα να δυσκολεύουν στη συνέχεια σταδιακά και στο τέλος τους να ξεχωρίζουν τον καλά προετοιμασμένο υποψήφιο από τον λιγότερο καλά προετοιμασμένο.
Οπως λέει ο γενικός γραμματέας της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας κ. Γιάννης Τυρλής, τα θέματα των Μαθηματικών εφέτος ήταν μεν επιστημονικά σωστά αλλά σαφώς πιο δύσκολα από άλλες χρονιές και αρκετά απομακρυσμένα από το πνεύμα του σχολικού βιβλίου. Οπως εξηγεί, το γεγονός ότι από το δεύτερο κιόλας θέμα οι υποψήφιοι συναντούσαν δυσανάλογη δυσκολία μπορούσε εύκολα να τους πανικοβάλει και να τους οδηγήσει στο να εγκαταλείψουν την προσπάθεια, κάτι που δεν είναι ο σκοπός ενός ορθού εξεταστικού συστήματος. «Πιθανότατα εφέτος θα έχουμε μια σημαντική αύξηση των ποσοστών νέων που έδωσαν γραπτά «κάτω από τη βάση», κάτι που δεν είναι ένα δίκαιο αποτέλεσμα για την προετοιμασία τους, ειδικά στις δύσκολες συνθήκες των τελευταίων δύο ετών».
Από την άλλη πλευρά, τα Λατινικά που επέστρεψαν εφέτος στην εξέταση για τις Ανθρωπιστικές Σπουδές (αντί της Κοινωνιολογίας), και μάλιστα με αυξημένη και πιθανά δυσνόητη ύλη, αποδείχθηκαν από τα εξεταστικά ευκολότερα μαθήματα και δεν δυσκόλεψαν τους υποψηφίους.
Για τα Γενικά Λύκεια της χώρας οι πανελλαδικές εξετάσεις ολοκληρώθηκαν την Παρασκευή, ενώ για τα Επαγγελματικά Λύκεια θα ολοκληρωθούν στις 17 του μήνα.