Αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες παρατηρείται, σύμφωνα με δημοσίευμα του CNN, μετά την αύξηση των τιμών και τις πληθωριστικές πιέσεις, με τους καταναλωτές να περιορίζουν τις δαπάνες τους και να προσπαθούν να αγοράζουν μόνο τα απαραίτητα.
Έκθεση της εταιρείας έρευνας αγοράς The NPD Group έδειξε ότι περισσότεροι από 8 στους 10 καταναλωτές πρόκειται να ξανασκεφτούν ή και να μειώσουν τις δαπάνες τους για αγορές προϊόντων, μέσα στους επόμενους τρεις με έξι μήνες, με τον επικεφαλής σύμβουλο του κλάδου λιανικού εμπορίου της NPD να αναφέρει ότι: «παρατηρείται μία αντίθεση μεταξύ αυτού που επιθυμούν να αγοράσουν οι καταναλωτές και των υποχωρήσεων που εν τέλει κάνουν, εξαιτίας των ανατιμήσεων».
Η αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς
Γενικότερα, με τις αυξήσεις τιμών, οι καταναλωτές προσπαθούν να μην ξοδεύουν χρήματα για όσα δεν τους είναι απαραίτητα, όπως το φαγητό σε εστιατόρια, ενώ, προσπαθούν να καταφεύγουν σε φθηνότερες εναλλακτικές λύσεις, σε ό,τι αφορά την αγορά προϊόντων.
Ακόμη, σε παντοπωλεία, τα οποία είναι με τέτοιο τρόπο διαρρυθμισμένα ώστε να κάνουν τους καταναλωτές να αγοράζουν περισσότερα, οι αγοραστές προσπαθούν να μην επηρεάζονται, να αγοράζουν λιγότερα και να μην προβαίνουν σε «παρορμητικές αγορές».
Στοιχεία της NDP αποδεικνύουν ότι οι καταναλωτές προέβησαν σε λιγότερες αγορές γενικών εμπορευμάτων, το πρώτο τρίμηνο του 2022, σε σχέση με την ίδια περίοδο το προηγούμενο έτος. Πιο αναλυτικά, οι καταναλωτές αγόρασαν 6% λιγότερα είδη σε καταστήματα γενικού εμπορίου, το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους σε σχέση με ένα χρόνο πριν, ενώ η συχνότητα με την οποία ψώνιζαν μειώθηκε επίσης κατά 5% ανά τρίμηνο σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Η εικόνα που επικρατεί στα καταστήματα
Στην τελευταία κλήση για τα κέρδη της, τον περασμένο μήνα, η Walmart αποκάλυψε ότι ο πληθωρισμός έχει αλλάξει τις καταναλωτικές συνήθειες των πολιτών, με τους πελάτες να προτιμούν φθηνότερα προϊόντα κρέατος και γαλακτοκομικών και να αγοράζουν, γενικότερα, λιγότερα.
Η Target, ακόμη, παρουσίασε παρόμοια εικόνα, κατά τη διάρκεια πρόσφατης κλήσης για τα κέρδη της, αναφέροντας ότι οι αγοραστές προσπαθούν να μην ξοδεύουν πολλά σε αγορές σε είδη σπιτιού, έπιπλα, τηλεοράσεις και συσκευές κουζίνας.
Ακόμα και τα εκπτωτικά καταστήματα, όπως τα λεγόμενα καταστήματα 1 δολαρίου (πολλά από τα οποία είναι τώρα έχουν γίνει καταστήματα του 1,25 δολαρίου), αναφέρουν ότι οι περισσότερο συνειδητοποιημένοι αγοραστές τους έχουν αρχίσει να επηρεάζονται από τις πληθωριστικές πιέσεις.
Η Dollar General (DG) δήλωσε στην πρόσφατη κλήση για τα κέρδη της ότι οι πελάτες ψωνίζουν «στοχευμένα», προτιμώντας, πλέον, όσα προϊόντα διατίθενται σε χαμηλότερες τιμές.
Στροφή στις μικρές απολαύσεις
Εντούτοις, εν μέσω όλης αυτής της λιτότητας, παρατηρείται ένα μικρό παράδοξο στην καταναλωτική συμπεριφορά, με τους αγοραστές να δηλώνουν πρόθυμοι να ξοδεύουν χρήματα σε μία κατηγορία προϊόντων που δεν είναι τόσο απαραίτητη, τις «μικρές απολαύσεις».
Τέτοια προϊόντα μπορεί να είναι καλλυντικά, αρώματα, κεριά ή ακόμη και μία σοκολάτα από το ταμείο του σουπερμάρκετ, προϊόντα, δηλαδή, που τους δίνουν μία μικρή ευχαρίστηση εν μέσω μιας περιόδου αβεβαιότητας.
Πιο συγκεκριμένα, στελέχη της Bath & Body Works, εταιρείας καλλυντικών και κεριών, περιέγραψαν τα προϊόντα αυτά ως μία «προσιτή πολυτέλεια», επισημαίνοντας ότι: οι πωλήσεις σαπουνιών και των αποσμητικών χώρου ήταν υψηλότερες το τελευταίο τρίμηνο σε σχέση με πέρσι.
Με τις τιμές να αυξάνονται, κι ενώ βρισκόμαστε στα πρώτα στάδια πληθωρισμού, οι αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά θα επιμείνουν και ίσως να γίνουν ακόμη πιο έντονες, ενώ οι δαπάνες, πιθανότατα, να περικοπούν σε αρκετά μεγαλύτερο βαθμό.