Eνα ξενοδοχείο ημιδιαμονής. Eνας άνδρας που η σύζυγός του τον έδιωξε από το σπίτι. Μια γυναίκα που τον επισκέπτεται τακτικά. Και εκείνη παντρεμένη. Και εκείνη δεν αντέχει τον γάμο της. Σκοπός τους το σεξ. Τουλάχιστον έτσι όλα δείχνουν φαινομενικά.
«Θέλω να σου κρατάω το χέρι», το έργο του Τάσου Ιορδανίδη που ανέβηκε στο Θέατρο Αλφα – Ληναίος-Φωτίου, σε σκηνοθεσία Θάλειας Ματίκα αποτελεί μία από τις πιο πολυσυζητημένες και επιτυχημένες παραστάσεις της σεζόν. Οχι επειδή το πρωταγωνιστικό δίδυμο, η Θάλεια Ματίκα και ο Τάσος Ιορδανίδης, τυγχάνει να είναι ζευγάρι στη ζωή. Οχι επειδή το έργο – δεν το έχουν κρύψει άλλωστε – δανείζεται σκηνές από την πραγματική τους ζωή. Δεν είναι η ηδονοβλεπτική ματιά στη σχέση ενός διάσημου ζευγαριού που έκανε την παράσταση «talk of the town», αλλά το γεγονός ότι το έργο ανατέμνει χειρουργικά, χωρίς αναισθητικό, την ερωτική σχέση δύο ανθρώπων. Μια σχέση κανονική, γήινη, μια σχέση με υποχρεώσεις, με λογαριασμούς, με παιδιά, μια σχέση που η ρουτίνα μπορεί να τη βλάψει. Αλλά στο τέλος της ημέρας τι επιζητούμε όλοι; Ισως κάποιον να μας κρατά το χέρι.
Συναντώ τη Θάλεια Ματίκα στο Θέατρο Αλφα – το θέατρο στο οποίο έχει γράψει ιστορία ένα ακόμη ζευγάρι στη ζωή και στην τέχνη, ο Στέφανος Ληναίος και η Ελλη Φωτίου. «Μα είδατε κάτι συμπτώσεις! Να παίζουμε αυτό το έργο σε αυτό το θέατρο» λέει γελώντας. Ο σπόρος της ιδέας για τη συγγραφή του έργου ανήκει σε εκείνη. «Εγώ έχω μια μεγάλη αγάπη για το μπουλβάρ, στην εκσυγχρονισμένη του βέβαια μορφή, σε αυτά τα έργα προσωπικοτήτων που τα τελευταία αρκετά χρόνια έχουν εκλείψει» αναφέρει. «Ψάχναμε λοιπόν ένα τέτοιου είδους έργο. Είχαμε χρόνια να βρεθούμε με τον Τάσο στη σκηνή και το θέλαμε. Ο,τι όμως και να διαβάζαμε δεν μας άρεσε πολύ. Και έτσι ήρθε στο μυαλό μου η ιδέα για ένα έργο που αναφέρεται σε ένα παράνομο ζευγάρι το οποίο συναντιέται σε ένα ξενοδοχείο. Την είπα στον Τάσο και άρχισε να γράφει».
Δεν ήταν η πρώτη φορά που ο Τάσος Ιορδανίδης καταπιάστηκε με τη συγγραφή. Μάλιστα, λίγο πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας ήταν έτοιμοι να ανεβάσουν το έργο του «Φλασάκι», αλλά η Covid-19 άλλαξε τα σχέδια. «Ο Τάσος ξεκίνησε τη συγγραφή. Βρήκε τον τίτλο. Μου έδειχνε τις σκηνές. Το παράξενο είναι ότι ενώ συνήθως διαφωνούμε, όταν διάβαζα το έργο δεν είχα καμία παρατήρηση να κάνω. Του βγήκε αβίαστα. Κρύβει σίγουρα πολλά βιογραφικά στοιχεία μέσα του. Και δικά μας και φίλων μας. Μάλλον αυτά τα 14 χρόνια που είμαστε μαζί τον έχουν στιγματίσει. Δεν εξηγείται αλλιώς» λέει γελώντας. «Βέβαια, από ό,τι καταλάβαμε, αυτή η «βιογραφία της σχέσης» μας δεν αγγίζει μόνο εμάς. Είναι πολύς κόσμος που ταυτίζεται με τις καταστάσεις που βιώνει αυτό το ζευγάρι στη σκηνή. Δεν είμαστε η εξαίρεση. Μάλλον ο κανόνας είμαστε».
Η αγάπη του κοινού
Η ίδια μιλάει συγκινημένη για τις αντιδράσεις των θεατών. «Είναι η πρώτη φορά που δέχομαι μηνύματα μετά το τέλος κάθε παράστασης. Εχουμε ακούσει τόσο όμορφα λόγια, όπως ότι όποιος είναι έτοιμος να πάρει διαζύγιο πρέπει να δει την παράσταση. Ενας θεατής ακόμη εξομολογήθηκε στον Τάσο ότι βιώνει ακριβώς την ίδια κατάσταση με τον ήρωα, μόνο που η γυναίκα του αντί να τον στείλει να μείνει σε ξενοδοχείο, τον έστειλε σε… Airbnb. Ηταν ανέλπιστο αυτό που συνέβη».
Η Θάλεια Ματίκα ανέλαβε τη σκηνοθεσία. «Ισως επειδή έχω τελειώσει τη Γερμανική Σχολή, είμαι οργανωτικός άνθρωπος. Δούλεψα πολύ μόνη μου, καθώς ο Τάσος είχε και τα γυρίσματα της σειράς του Mega «Η γη της ελιάς». Bρήκα τις σκηνές, τις θέσεις, τις μουσικές, συνεργαστήκαμε για τα σκηνικά με την καλή μου φίλη Ηλένια Δουλαδίρη. Ο Τάσος ουσιαστικά βρήκε την παράσταση με έναν τρόπο έτοιμη. Το καλό με εκείνον είναι ότι έχει μια ευκολία να μπαίνει αυτομάτως στα πράγματα. Είναι ετοιμοπόλεμος, σε αντίθεση με μένα. Δεν είναι ανασφαλής ως ηθοποιός. Δεν θέλει πολλές πρόβες για να βγει στη σκηνή. Αντίθετα αδημονεί για το πότε θα ξεκινήσει να παίζεται η παράσταση με κοινό. Βέβαια, οφείλω να ομολογήσω ότι δεν είχαμε να διανύσουμε μεγάλο δρόμο υποκριτικά. Τις έχουμε ζήσει πολλές από τις καταστάσεις που παίζουμε. Ηταν απλό να μπούμε στους ρόλους. Εμείς είμαστε».
Δηλαδή; «Η πρόταση γάμου που δέχεται η ηρωίδα μου στο έργο. Ετσι ακριβώς μου έκανε πρόταση ο Τάσος. Μπήκα πεινασμένη μετά από πρόβα στο σπίτι και ο Τάσος είχε οργανώσει ένα πάρτι 70 ατόμων για να μου κάνει πρόταση γάμου. Λέω μια φράση επίσης στο έργο: «Εμεινα έγκυος ερήμην μου». Iσχύει απόλυτα. Εγω δεν πίστευα ποτέ ότι θα κάνω οικογένεια. Μου φαινόταν τεράστια ευθύνη. Ο Τάσος ήταν πολύ προσηλωμένος σε αυτό και με παρέσυρε. Τώρα που το σκέφτομαι, όλες οι μεγάλες αποφάσεις της ζωής μου σε εκείνον ανήκουν».
Τη ρωτώ πώς πήραν την απόφαση να εμπλακούν ξανά στην παραγωγή μετά τη μεγάλη οικονομική περιπέτεια που πέρασαν στο παρελθόν. Γελάει. «Εγώ αντιστεκόμουν. Αλλά ο Τάσος ήθελε ξανά. Αλλά στην τελική έτσι τον γνώρισα. Παραγωγό στα 26 του χρόνια. Είχε ήδη κάνει τότε την πρώτη του παραγωγή. Αυτός ήταν ο στόχος του, από το πρώτο έτος που ήταν σπουδαστής στο Εθνικό. Θέλει να ορίζει μόνος του τον εαυτό του καλλιτεχνικά. Και τελικά αυτό το θαυμάζω. Ειδικά σε έναν άνθρωπο που δεν είχε πλάτες, δεν είχε κάποιο οικονομικό υπόβαθρο».
Κεφάλαιο μητρότητα
Η ίδια είναι μητέρα δύο παιδιών, ενός 9χρονου αγοριού και ενός 5χρονου κοριτσιού. Αλήθεια, τι την ανησυχεί στο μεγάλωμά τους; «Με ενδιαφέρει να τους καταστείλω κάθε είδους ρατσισμό. Κάποιοι μου λένε ότι γίνομαι υπερβολική. Αλλά ακόμη και μια αθώα λεξούλα μπορεί να εμπεριέχει ρατσισμό. Για παράδειγμα η λέξη «χοντρός». Aν την ακούσω, θα επέμβω. Θα τους εξηγήσω γιατί δεν πρέπει να την ξεστομίζουν».
Η μητρότητα την άλλαξε ως άνθρωπο; «Φυσικά άλλαξα. Σας είπα δεν σκεπτόμουν ποτέ ότι θα γίνω μητέρα. Ως εργένισσα είχα εμμονή με την τάξη. Πλέον έχω αποδεχθεί ότι θα ζω σε ένα «χάος». To σπίτι ανήκει στα παιδιά. Επίσης, πριν γίνω μητέρα είχα έντονη κοινωνική ζωή. Πλέον δεν με νοιάζει να έχω. Αυτό βέβαια έγινε συν τω χρόνω. Οταν γίνεσαι γονιός αναπόφευκτα κάνεις πίσω σε πράγματα. Για παράδειγμα, όταν ο Τάσος φέτος έκλεισε να κάνει τηλεόραση, μολονότι είχα και εγώ προτάσεις, είπα «όχι», για να είμαι με τα παιδιά. Δεν ήταν καταναγκασμός. Ηταν επιλογή».
«Θέλω να σου κρατάω το χέρι»: Παρασκευή έως Κυριακή στο Θέατρο Αλφα – Ληναίος-Φωτίου (Πατησίων 37).