Κατεπείγουσα αγωγή ενώπιον του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών κατέθεσε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως κατά της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ) και της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ), ζητώντας να αναγνωριστεί ως παράνομη και καταχρηστική η απεργία – αποχή που κήρυξαν από τις εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα για τους μαθητές και μαθήτριες της ΣΤ’ Τάξης των δημοτικών σχολείων και τους μαθητές και μαθήτριες της Γ’ Τάξης των γυμνασίων σε θέματα γενικών γνώσεων των γνωστικών αντικειμένων της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών (της ελληνικής Pisa) που είναι προγραμματισμένες για μεθαύριο Τετάρτη 18 Μαΐου, δειγματοληπτικά σε 6.000 περίπου μαθητές και 300 σχολεία ανά τάξη.
Η αγωγή θα εκδικαστεί αύριο, Τρίτη, εξαιτίας του κατεπείγοντος χαρακτήρα της.
Όπως αναφέρει το υπουργείο Παιδείας, «το ζήτημα που εγείρεται αφορά την εφαρμογή ή μη ψηφισμένου Νόμου από τη Βουλή των Ελλήνων (Ν. 4823/2021), τον οποίο οι συνδικαλιστικές ηγεσίες αυθαίρετα αποπειρώνται να καταργήσουν στην πράξη, αρνούμενες διαρκώς την οποιαδήποτε προσπάθεια βελτίωσης της ποιότητας της εκπαίδευσης».
«Με τις εν λόγω εξετάσεις θεσμοθετείται, για πρώτη φορά στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, ένα κατοχυρωμένο πλαίσιο που θα συλλέγει συστηματικά, δειγματοληπτικά, σε εθνικό επίπεδο και σε ανώνυμη βάση, μετρήσιμα στοιχεία για την ποιότητα της εκπαίδευσης, μέσω έγκυρης και αξιόπιστης διάγνωσης των γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων των μαθητών σε θέματα Γλώσσας – Κατανόησης Κειμένου και Μαθηματικών. Αλλά και η πρώτη φορά που το υπουργείο ΠαιδείαΣ ζητά συντεταγμένα την άποψη των εκπαιδευτικών, ώστε να αξιοποιήσει τα αποτελέσματα αυτών των διαδικασιών για την καλύτερη χάραξη εκπαιδευτικής πολιτικής βάσει μετρήσιμων δεδομένων» συνεχίζει.
Το υπουργείο Παιδείας κατηγορεί τους συνδικαλιστές εκπαιδευτικούς για οπισθοδρομική στάση «που προκαλεί αλγεινή εντύπωση, καθώς οι ίδιες οι συνδικαλιστικές ηγεσίες, που έπρεπε να πρωτοστατούν διεκδικώντας σταθερά τη βελτίωση της εκπαίδευσης στη χώρα, θέτουν μονίμως
προσκόμματα στις διεθνώς αποδεκτές μεθόδους αναβάθμισης του εκπαιδευτικού έργου».
Από την πλευρά τους οι συνδικαλιστές εκπαιδευτικές καλούν τους συναδέλφους τους να μην συμμετάσχουν στις εξετάσεις αυτές κηρύσσοντας πανελλαδική 3ωρη στάση εργασίας για το πρώτο 3ωρο του πρωινού προγράμματος, στις 18 Μαΐου.
Η ΟΛΜΕ αναφέρει, ότι «το πρόγραμμα αυτό έχει δεχτεί σοβαρή κριτική παγκοσμίως με βασικά επιχειρήματα, μεταξύ άλλων, ότι η χρησιμοποίησή του ως ερευνητικού εργαλείου οδηγεί σε έναν ακραίο και αφόρητο ανταγωνισμό ανάμεσα στην εκπαιδευτική κοινότητα, αντιστρατεύεται βασικές παιδαγωγικές αρχές ενός ανθρωπιστικού σχολείου, οδηγεί σε κατηγοριοποίηση και κατάταξη των σχολείων, των μαθητών και μαθητριών αλλά και των εκπαιδευτικών, ενώ προσανατολίζει τη διδασκαλία σε προσχεδιασμένα μαθήματα και ενισχύει την στείρα αποστήθιση σε βάρος της κριτικής και δημιουργικής μάθησης». Η ΔΟΕ πάλι τονίζει ότι οι εξετάσεις «αποτελούν μέρος του συνολικού αντιδραστικού σχεδιασμού του υπουργείου Παιδείας για την εφαρμογή της αξιολόγησης μαθητών-εκπαιδευτικών-σχολικών μονάδων, με οδυνηρές συνέπειες για τη δημόσια εκπαίδευση, με περαιτέρω υποβάθμιση του ρόλου των εκπαιδευτικών και ασφυκτικό έλεγχο των σχολικών πρακτικών και διδασκαλίας».
Η εφαρμογή της ελληνικής PISA αρχίζει φέτος, ενώ θα γίνεται κάθε χρόνο. Οι μαθητές θα κληθούν να απαντήσουν σε έναν αριθμό κλειστού τύπου ερωτήσεις καθώς και σε σύντομο ερωτηματολόγιο με στόχο την συγκέντρωση κοινωνικο-δημογραφικών στοιχείων. Αντίστοιχα, και οι εκπαιδευτικοί των σχολικών μονάδων θα κληθούν να συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο για την δική τους αποτίμηση του εκπαιδευτικού συστήματος, ως προς, για παράδειγμα, τα σχολικά εγχειρίδια, την προβλεπόμενη εκπαιδευτική διαδικασία εντός της τάξης, και τους τομείς όπου πιστεύουν οι εκπαιδευτικοί ότι θα επωφεληθούν από επιμορφώσεις κλπ