Είναι φανερό πως η είσοδος Βαρδινογιάννη μέσω του ομίλου της Motor Oil στο 29,87% του μετοχικού κεφαλαίου της Ελλάκτωρ, ανακούφισε τα δύο πάλαι ποτέ αντίπαλα στρατόπεδα των μετόχων της, των Ολλανδών της Reggeborgh και των εφοπλιστών Δημήτρη Μπάκου – Ιωάννη Καϋμενάκη.
Τόσο το fund που κατέχει το 30,52% όσο και το εφοπλιστικό δίδυμο με τις χθεσινές ανακοινώσεις και διαρροές τους έδειξαν ικανοποιημένοι από αυτήν την εξέλιξη. Οι Ολλανδοί μιλούν για «εσωτερική νηνεμία», για παρουσία «ισχυρών μετόχων» και «ισχυροποίηση του management με όραμα για ένα καλύτερο μέλλον για τον Ελλάκτωρα».
Από την άλλη πλευρά οι Μπάκος – Καϋμενάκης ανακοίνωσαν την πώληση όλων των μετοχών τους αποδίδοντας την απόφαση τους στην «κατάληξη μιας μακράς περιόδου αντιπαραθέσεων» αλλά και στην «ελκυστική πρόταση» που έγινε από τη Motor Oil συμφερόντων Βαρδινογιάννη. Και πράγματι οι δύο εφοπλιστές συμφώνησαν σε τίμημα 182 εκ. ευρώ, όταν για την απόκτηση του 29,87% των μετοχών είχαν διαθέσει περί τα 130 με 135 εκ. ευρώ.
Η κίνηση – ματ από Βαρδινογιάννη
Παράγοντες της αγοράς που γνωρίζουν τις εδώ και καιρό παρασκηνιακές κινήσεις και διαπραγματεύσεις της πλευράς Βαρδινογιάννη με τους μετόχους της Ελλάκτωρ Reggeborgh και Μπάκο – Καϋμενάκη, θεωρούν ότι η οικογένεια που ελέγχει το διυλιστήριο της Motor Oil έκανε κίνηση – ματ ως προς την είσοδο της στον κατασκευαστικό όμιλο.
Αφενός, σύμφωνα με πληροφορίες, αξιοποίησε το μέτωπο σύγκρουσης μεταξύ των δύο μετόχων της Ελλάκτωρ αλλά και την ανάγκη τους να επέλθει λύση σε αυτήν την τοξική… συμβίωση.
Αφετέρου, η οικογένεια Βαρδινογιάννη πέτυχε με την επιχειρηματική της κίνηση έναν σημαντικό στόχο: Την ενδυνάμωση της στον χωρίς αμφισβήτηση ηγετικό τομέα της οικονομίας που είναι η «πράσινη» ενέργεια και οι ΑΠΕ.
Ο στόχος των ΑΠΕ
Έτσι, συμφώνησε τους όρους για την απόκτηση των μετοχών των εφοπλιστών και παράλληλα έθεσε στους Ολλανδούς ως προϋπόθεση για την είσοδο της Motor Oil στο 29,87% των μετοχών την εξαγορά του ενός εκ των δύο κερδοφόρων δραστηριοτήτων της Ελλάκτωρ, των ΑΠΕ. Ο δεύτερος είναι η Αττική Οδός. Η πράσινη ενέργεια με τα αιολικά κυρίως πάρκα ισχύος 493 MW έδωσαν το 2021 84 εκ. ευρώ EBITDA στον όμιλο. Όταν στο σύνολο τους είχαν ανέλθει 165 εκ. ευρώ.
Οι ανακοινώσεις της Motor Oil είναι ξεκάθαρες ως προς τη στόχευση της κίνησης εισόδου της. Και δεν είναι άλλη από την ενδυνάμωση της στις ΑΠΕ. Και πληροφορίες επίσης δένουν το στόχο αυτό και με συνέργειες της Ηλέκτωρ, θυγατρική της Ελλάκτωρ, στον τομέα της κυκλικής οικονομίας.
Στις διαπραγματεύσεις με τους Ολλανδούς η πλευρά Βαρδινογιάννη εξασφάλισε την απόσχιση του κλάδου των ΑΠΕ και τον έλεγχο της νέας εταιρείας με 75%. Η Ελλάκτωρ θα κατέχει το 25%. Έτσι η Motor Oil γίνεται ο δεύτερος μεγαλύτερος ηλεκτροπαραγωγός ΑΠΕ. Μαζί με τα έργα που κατείχε πια φτάνει την εγκατεστημένη ισχύ στα 800 MW. Επίσης έχει χαρτοφυλάκιο προς ανάπτυξη ισχύος 2,3 GW. Στη νέα εταιρεία με την Ελλάκτωρ θα βάλει τα 750 εκ. ευρώ καθώς η συνολική αξία ανέρχεται στα 1 δις. ευρώ.
Το ομόλογο
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν επίσης το τίμημα που βάζει η Motor Oil για το 75% της νέας εταιρείας των ΑΠΕ, εξυπηρετεί τους Ολλανδούς τις ανάγκες πρόωρης αποπληρωμής του «πονεμένου» ομολόγου των 670 εκ. ευρώ.
Η πρόωρη αποπληρωμή γίνεται στο 101% της αξίας και είναι ακριβώς τα κεφάλαια που χρειάζεται η Reggeborgh για να μειώσει δραστικά το χρέος της Ελλάκτωρ.
Το ομόλογο με επιτόκιο 6% λήγει το 2024.
Η κρίσιμη διετία και η Αττική Οδός
Η Ελλάκτωρ μένει, με βάση τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσε το 2021 χωρίς το ένα εκ των δύο μεγάλων κερδοφόρων της asset.
Της απομένουν οι παραχωρήσεις και το χρυσό χαρτί εξ αυτών είναι η Αττική Οδός. Ο τομέας των κατασκευών έχει πολύ δρόμο ακόμα για να επανέλθει σε κερδοφορία.
Η πλευρά Βαρδινογιάννη έδειξε σαφέστατα πως δεν την ενδιαφέρει ο κλάδος των κατασκευών. Έθεσε επίσης στους Ολλανδούς ως όρο για το deal τη δυνατότητα μείωσης σε δύο χρόνια του μεριδίου της στην Ελλάκτωρ κατά το ήμισυ. Και μάλιστα με δυνατότητα πώλησης στη σημερινή τιμή κτήσης. Έτσι από τα 182 εκ. ευρώ που διέθεσε για να αποκτήσει το μερίδιο των Μπάκου – Καϋμενάκη τα 90 εκ. ευρώ έχει τη δυνατότητα να τα πάρει πίσω με αυτόν τον όρο.
Η διετία αυτή συνδέεται και με τη λήξη της εποχής της Ελλάκτωρ στην Αττική Οδό. Ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ ξεκίνησε και η μάχη είναι δύσκολη. Οκτώ κοινοπρακτικά σχήματα που συγκροτήθηκαν από 15 μεγάλους διεθνείς και Έλληνες επενδυτές διεκδικούν τον κλειστό αυτοκινητόδρομο. Μεταξύ αυτών και η Άκτωρ Παραχωρήσεις μαζί με την ΑΒΑΞ και το γαλλικό fund Adrian.
Έτσι, το μεγάλο στοίχημα για την Ελλάκτωρ και τους Ολλανδούς μετόχους είναι η διατήρηση της νέας σύμβασης της Αττικής Οδού. Μέσα στην επόμενη διετία η Motor Oil θα απολαύσει ως μέτοχος τα μερίσματα της. Ωστόσο αν η Άκτωρ Παραχωρήσεις δεν καταφέρει να είναι και πάλι παραχωρησιούχος η Motor Oil θα έχει φύγει έχοντας ουσιαστικά παίρνοντας πίσω 90 εκ. ευρώ…
Πηγή: ΟΤ