Συμμαχίες «κλειδώνουν» και διαπραγματεύσεις κορυφώνονται στην τελική ευθεία για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού.
Το ενδιαφέρον που έχουν εκδηλώσει στο κατώφλι της πρώτης φάσης πάνω από 15 ελληνικοί και ξένοι όμιλοι, διεθνή funds και μεγάλοι επενδυτές ιδιωτικών κεφαλαίων είναι πρωτοφανές, όμως για τους γνωρίζοντες τη δυναμική του asset δεν αποτελεί έκπληξη.
Βεβαίως, ο χάρτης του επενδυτικού ενδιαφέροντος, που σύμφωνα με εκτιμήσεις θα εκτοξεύσει το τίμημα σε επίπεδα άνω των 2,5 δισ. ευρώ, θα συμπληρωθεί με την υποβολή ενδιαφέροντος που μετά από μικρή παράταση εκπνέει στις 5 Μαΐου.
Ο διαγωνισμός και οι όροι
Ο σχεδιασμός του διαγωνισμού από το ΤΑΙΠΕΔ είναι τέτοιος ώστε να προσελκύσει μεγάλα πορτοφόλια και διεθνές ενδιαφέρον. Αυτό καθρεφτίζεται και στους όρους, καθώς οι υποψήφιοι θα πρέπει να διαθέτουν μέσο όρο ιδίων κεφαλαίων για την τελευταία τριετία τουλάχιστον 400 εκατ. ή, εφόσον πρόκειται για funds, κεφάλαια υπό διαχείριση τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ.
Η πρόσφατη τροποποίηση με την οποία περιορίστηκε από το 20% στο 10% το ποσοστό άμεσης ή έμμεσης συμμετοχής σε αντίστοιχη οδική παραχώρηση άνοιξε τη βεντάλια των ενδιαφερομένων.
Παραδοσιακοί ευρωπαϊκοί όμιλοι με εμπειρία στη διαχείριση παραχωρημένων αυτοκινητοδρόμων, όπως η ισπανική Abertis, η πορτογαλική Brisa και η γνωστή στη χώρα μας Vinci, είναι πολύ κοντά στη συμμετοχή, ενώ ο φάκελος της διαδικασίας μπήκε και στο ραντάρ της ιταλικής Autostrade.
Στρατηγικές συνεργασίες
Τις προοπτικές του διαγωνισμού διερευνούν επενδυτικά σχήματα, όπως η Roadis της καναδικής PSP Investments, που διαχειρίζεται ένα από τα μεγαλύτερα συνταξιοδοτικά ταμεία του κόσμου, η γερμανική Allianz, το αμερικανικό DIG Capital Partners και ο γαλλικός όμιλος Ardian.
Ισχυρό «παρών» ετοιμάζονται να δώσουν οι ελληνικοί όμιλοι που εξετάζουν στρατηγικές συνεργασίες με ισχυρούς ξένους παίκτες.
Οι μέτοχοι της υφιστάμενης παραχώρησης, Ομιλοι ΕΛΛΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ, που θεωρούνται ως οι «σίγουροι» εξαρχής, θα επιδιώξουν από κοινού και με νέο σύμμαχο να μηδενίσουν το κοντέρ για τη νέα φάση.
Πρόκειται να χρηματοδοτήσουν τη συμμετοχή τους στην επένδυση από τα χρήματα που θα υπάρχουν στα ταμεία της Αττικής Οδού, στο κλείσιμο της παραχώρησης.
Πολύ στενά τα χρονικά περιθώρια
Μένει να δούμε τι θα κληρώσει τελικά με η γαλλική Egis, που συμμετέχει μεν στην υφιστάμενη κοινοπραξία, όμως βρίσκεται κοντά και στον Ομιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τον οποίο διεκδίκησε και κέρδισε τον διαγωνισμό για την Εγνατία Οδό. Ο Ομιλος Κοπελούζου αναμένεται να μετέχει σε κοινοπραξία με την αυστραλιανή Macquarie, που πρόσφατα απέκτησε το 49% των μετοχών του ΔΕΔΔΗΕ, ενώ το παζλ της συμμετοχής θα περιλαμβάνει και κατασκευαστική εταιρεία.
Τα χρονικά περιθώρια είναι ήδη πολύ στενά, δεδομένου ότι η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης λήγει στα τέλη του 2024 και η νέα, διάρκειας 25 ετών, θα πρέπει να πάρει τη σκυτάλη. Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι η διαδικασία να προχωρήσει χωρίς αναβολές, προκειμένου εντός του 2023 να υπάρχει ανάδοχος.
Ανθεκτικότητα εν μέσω πανδημίας
Η Αττική Οδός είναι σήμερα ένα από τα πιο ελκυστικά περιουσιακά στοιχεία παγκοσμίως σε διαδικασία αξιοποίησης και ο πιο κερδοφόρος παραχωρημένος αυτοκινητόδρομος της χώρας.
Τα έσοδα από διόδια, κατά την τελευταία δεκαπενταετία, προσεγγίζουν τα 3 δισ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους έφτασαν τα 701,7 εκατ. Μέσα στην πανδημία επέδειξε ιδιαίτερη ανθεκτικότητα, φτάνοντας το δεύτερο εξάμηνο του 2021 στα προ Covid επίπεδα.