Ελληνικό καλοκαίρι. Αγαπημένος προορισμός των Γερμανών τουριστών. Λαχτάρα για ελληνικό ήλιο. Και όπως επισημαίνει ο ανταποκριτής του πρώτου καναλιού της δημόσιας τηλεόρασης ARD στην ιστοσελίδα της ενημερωτικής εκπομπής Tagesschau, πολλά ελληνικά ξενοδοχεία σε ελληνικά νησιά είναι ήδη υπερπλήρη. Ακόμη και η Αθήνα υποδέχεται περισσότερους τουρίστες από ό,τι προ πανδημίας. Μετά το βαρύ πλήγμα από τον κορωνοϊό η Ελλάδα βιώνει τουριστική έκρηξη. Ο ίδιος επισκέφθηκε όχι μόνο την ελληνική πρωτεύουσα, αλλά και έναν πολύ αγαπημένο γερμανικό προορισμό, τη Ρόδο. Οι ξενοδόχοι, όπως περιγράφει, ολοκληρώνουν τις ανακαινίσεις των ξενοδοχείων τους για να υποδεχθούν τουρισμό. Οι λίστες με τις προκρατήσεις είναι υπερπλήρεις, οι τουρίστες δείχνουν να μην μπορούν να περιμένουν άλλο για να φύγουν.
«Εύσημα στην Ελλάδα»
«Σε αντίθεση με το παρελθόν, ο τουρισμός στις πόλεις ήδη ανθεί τις τελευταίες εβδομάδες του χειμώνα» γράφει στο tagesschau. de. «Ο πόλεμος στην Ουκρανία φαντάζει μακρινός. Η Τζένη, ιδιοκτήτρια ενός καφέ στην Πλάκα, μένει κατάπληκτη από τον συνωστισμό στους δρόμους, εκτός από τους Έλληνες υπάρχουν ήδη πολλοί ξένοι στην Πλάκα, απίστευτα πολλοί. Αυτήν την εποχή οι δουλειές της πάνε καλύτερα από ό,τι πριν από την πανδημία. Ο γερμανικός τουριστικός όμιλος TUI περιμένει ότι φέτος θα φέρει περισσότερους τουρίστες στην Ελλάδα από ότι το 2019, χρονιά ρεκόρ προ Covid. Η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Easyjet προσφέρει σε πτήσεις της ανάμεσα στη Βρετανία και την Ελλάδα μισό εκατομμύριο περισσότερες θέσεις από ό,τι πριν από την κρίση. Οι διακοπές στην Ελλάδα είναι περιζήτητες, ενώ και στο Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων επικρατεί αισιοδοξία». Παράγοντες του τουρισμού, με τους οποίους συνομίλησε ο Γερμανός ανταποκριτής, επιβεβαιώνουν ότι φέτος καταγράφεται αυξημένο ενδιαφέρον σε σχέση με τα προηγούμενα καταστροφικά χρόνια, αλλά δεν μπορούν να επιβεβαιώσουν εάν η χρονιά ρεκόρ του 2019 θα επαναληφθεί.
«Αλλά ακόμη και η σύγκριση με το αποτέλεσμα-ρεκόρ όλων των εποχών του 2019 θα ήταν επιτυχία για την τουριστική βιομηχανία της Ελλάδας μετά τα χρόνια ισχνών αγελάδων» σημειώνει ο αρθρογράφος. «Γιατί καμιά χώρα στην Ευρώπη δεν εξαρτάται τόσο πολύ από τον τουρισμό, όσο η Ελλάδα. Ένα στα πέντε ευρώ στη χώρα κερδίζεται από τον τουρισμό, κάθε 5η θέση εργασίας εξαρτάται επίσης από τον τουρισμό… Για να ισορροπήσει τη ζήτηση η ελληνική κυβέρνηση αποφάσισε να προωθήσει την έναρξη της τουριστικής σεζόν νωρίτερα από το ορθόδοξο Πάσχα τον Απρίλιο, στις αρχές Μαρτίου. Οι Γερμανοί τουριστικοί πράκτορες δίνουν εύσημα στην Ελλάδα μεταξύ άλλων για τα καλά υγειονομικά πρωτόκολλα και τη διαφάνεια (στη διαδικασία). Επίσης αποδίδει καρπούς για την Ελλάδα ότι κράτησε ζωντανά μεγάλα τμήματα της ξενοδοχειακής βιομηχανίας με πληρωμές βραχυπρόθεσμης απασχόλησης των εργαζομένων, με επιδόματα και φορολογικές ενισχύσεις στις επιχειρήσεις».
«Το ποτάμι της ντροπής»
Στη διαδικτυακή σελίδα της η εβδομαδιαία εφημερίδα Zeit φιλοξενείμακροσκελές ρεπορτάζ για το «ποτάμι της ντροπής», όπως είναι και ο τίτλος του, τον Έβρο. Σύμφωνα με το άρθρο ολοένα περισσότεροι πρόσφυγες πνίγονται στην προσπάθειά τους να περάσουν από την τουρκική πλευρά, στην άλλη όχθη, την ελληνική, για να ζητήσουν άσυλο από χώρα της ΕΕ. Η συντάκτρια επισκέφθηκε την περιοχή του Έβρου, μίλησε με ανθρώπους και οργανώσεις, αλλά δεν πήρε άδεια από την αστυνομία και το υπουργείο Πολιτικής Προστασίας να επισκεφθεί την παραμεθόριο με την Τουρκία, εκεί που έχει χτιστεί το πανύψηλο σιδερένιο τείχος. Σημειώνει επίσης ότι το υπουργείο Εξωτερικών απαγόρευσε να γίνονται έρευνες και όποιος δημοσιογράφος δεν τηρήσει την απαγόρευση, τον περιμένουν σοβαρές συνέπειες.
«Από τότε που χτίστηκε το τείχος η κατάσταση στον Έβρο έχει ηρεμήσει μόνο φαινομενικά» επισημαίνει. «Ναι μεν παντού στην Ευρώπη οι Ουκρανοί πρόσφυγες γίνονται δεκτοί και περιθάλπονται, από την περιοχή του Έβρου όμως δεν ακούγεται τίποτα. Ο λόγος δεν είναι ότι κανείς πλέον δεν προσπαθεί να διασχίσει το ποτάμι, αλλά διότι έχει επιβληθεί απαγόρευση ειδήσεων από εκεί, που επηρέασε και την κι αυτήν την έρευνα». Στην Ιατροδικαστική Σχολή της Πανεπιστημιακής Κλινικής της Αλεξανδρούπολης η συντάκτρια συνομίλησε με τον ιατροδικαστή Παύλο Παυλίδη. «Ίσως να μην υπάρχει κανένας άλλος που να διερεύνησε με τόση ακρίβεια τα ίχνη των νεκρών στον Έβρο» σημειώνει. «Τα προηγούμενα 2 χρόνια στο υπόγειο του κτηρίου, εξέτασε πάνω από 500 ανθρώπους που πνίγηκαν περνώντας τον Έβρο. Σχεδόν όλοι τους ήταν πρόσφυγες από την Τουρκία, καθοδόν προς την ΕΕ. Οι περισσότεροι, όπως λέει, ήταν στο απόγειο της προσφυγικής κρίσης του 2015/2016».
Η συντάκτρια μεταφέρει την υπόθεση του Παυλίδη ότι τα τελευταία χρόνια στην Ιατροδικαστική Σχολή της Αλεξανδρούπολης κατέληξε ένα μικρό μόνο ποσοστό εκείνων που πνίγηκαν στoν Έβρο και εντοπίστηκαν τυχαία από ψαράδες και κυνηγούς. Και εξ αυτών μόνο εκείνοι που μεταφέρθηκαν από την αστυνομία για ταυτοποίηση στοιχείων. «Τον περασμένο Φεβρουάριο 19 άνθρωποι πέθαναν από το κρύο σε παγκάκι από την τουρκική πλευρά του ποταμού» γράφει.
«Οι τουρκικές αρχές ρίχνουν την ευθύνη στην ελληνική κυβέρνηση, επειδή οι Έλληνες μεθοριοφύλακες απωθούν τους παράτυπους πρόσφυγες πίσω στην τουρκική πλευρά. Ο Έλληνας υπουργός Μετανάστευσης Νότης Μιταράκης αποκρούει τις κατηγορίες ως «ψεύτικη προπαγάνδα». Λόγω της απαγόρευσης ειδήσεων γίνεται δύσκολη σχετική έρευνα. Ακόμη και οι ανθρωπιστικές οργανώσεις δεν μπορούν παρά να μαζεύουν στοιχεία και μαρτυρίες για δομικές παραβιάσεις του νόμου στα σύνορα. Η Ύπατη Αρμοστεία των ΗΕ για τους Πρόσφυγες μέτρησε πάνω από 540 περιπτώσεις παράνομων επαναπροωθήσεων, τα λεγόμενα pushbacks, από την Ελλάδα προς την Τουρκία. Αλλά πολλά περιστατικά δεν καταγγέλλονται σύμφωνα με τον Φιλίπο Γκράντι, Ύπατο Αρμοστή για τους Πρόσφυγες». Τέλος η Γερμανίδα δημοσιογράφος κάνει αναφορά και στις ευθύνες της ΕΕ. «Δύσκολα μπορεί να κρυφτεί ότι η ΕΕ ανέχεται την αυθαιρεσία και τη βία στα εξωτερικά σύνορα της Ένωσης προκειμένου να κρατηθούν μακριά οι πρόσφυγες. Οι μαρτυρίες εκατοντάδων που μετά από επαναπροωθήσεις ρωτήθηκαν από την Ύπατη Αρμοστεία σε ευρωπαϊκό επίπεδο, μαρτυρούν ένα ανησυχητικό πρότυπο συμπεριφοράς απειλών, εκφοβισμού, βίας και ταπείνωσης, όπως περιγράφει ο Γκράντι».
Ειρήνη Αναστασοπούλου