«Οι τσάντες μου δεν σε θέλουν!». Ηταν η απάντηση του Ζακεμούς στα διαδικτυακά αρνητικά σχόλια μιας ακολούθου του στο Instagram, η οποία απείλησε με μποϊκοτάζ του εμβληματικού πλέον προϊόντος του. Η αιτία ήταν μια φωτογραφία στον λογαριασμό του γνωστού σχεδιαστή στη δημοφιλή πλατφόρμα που τον έδειχνε να φιλάει τον σύζυγό του, Μάρκο Μαέστρι, την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου. Μόλις τον περασμένο Ιούνιο, σε ένα ανάλογο διαδικτυακό σχόλιο σε φωτογραφίες από την προσωπική του ζωή είχε απαντήσει με τη φράση «Get used to it» (συνηθίστε το), υπονοώντας τις εικόνες με ομόφυλα ζευγάρια. Η φράση έγινε σύνθημα, με πολλούς από τους ακολούθους του να ποστάρουν παρόμοιες φωτογραφίες.
Ο 32χρονος designer με αυτόν τον τρόπο κάνει ό,τι οι millennials, η γενιά του, ξέρουν καλύτερα: να χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προκειμένου να περάσουν τα μηνύματά τους, να μοιράζονται με τους ακολούθους τους νέα, σημαντικές και καθημερινές στιγμές από την προσωπική τους ζωή, να επικοινωνούν αλλά και να προωθούν τη δουλειά τους. Με αυτόν τον τρόπο άλλωστε «απειλεί» να αλλάξει τα δεδομένα της παγκόσμιας βιομηχανίας της μόδας, η οποία κατά κύριο λόγο είναι αρκετά «γερασμένη». Με μηδενικό κόστος και χωρίς να διαθέτει ούτε ένα κατάστημα ή μπουτίκ – όλες οι δημιουργίες του πωλούνται στο Διαδίκτυο -, καταφέρνει να διαφημίζει τα προϊόντα του και να αποκομίζει τεράστια κέρδη. Επίσης, κάθε χρόνο το brand του δυναμώνει, ενώ συνεχώς ανεβάζει στους λογαριασμούς του διάσημες σταρ να φορούν τα προϊόντα του.
Η επιρροή της μητέρας
Αν και ο Σιμόν Πορτ Ζακεμούς έδειχνε από πολύ μικρή ηλικία αγάπη για το fashion design και είχε ήδη ξεκινήσει σπουδές στον τομέα, αφορμή για την είσοδό του στον κόσμο της μόδας ήταν ο θάνατος της μητέρας του όταν ο ίδιος ήταν 20 ετών. Σύμφωνα με άρθρο των «New York Times», την πρώτη φούστα την έφτιαξε όταν ήταν μόλις οκτώ ετών από την κουρτίνα του σπιτιού του στη Νότια Γαλλία. Τη χάρισε στη μητέρα του και εκείνη τη φορούσε, παρ’ όλο που, σύμφωνα με τον σχεδιαστή, ήταν «άσχημη και ατελής». Αυτό το γεγονός τού άλλαξε τη ζωή.
Ο γεννημένος στο Σαλόν-ντε-Προβάνς σχεδιαστής, σε μια οικογένεια φτωχών αγροτών, χρησιμοποιεί το γεγονός ότι δεν είναι Παριζιάνος προς όφελός του, καθώς έχει δημιουργήσει ένα πιο ανάλαφρο και προσιτό brand – και από άποψη τιμής – από ό,τι οι άλλοι σχεδιαστές. Η απλότητα με την οποία σχεδιάζει τα ρούχα του οφείλεται στην ελευθερία με την οποία μεγάλωσε, παίζοντας στη φύση. Αυτή την αγάπη για τα καθημερινά πράγματα και την ύπαιθρο εξακολουθεί να πρεσβεύει μέχρι σήμερα. Χαρακτηριστική είναι η περιγραφή που κάνει στην ιστοσελίδα του συστήνοντας τον εαυτό του: «Με λένε Σιμόν, μου αρέσει το μπλε και το άσπρο, οι ρίγες, η λιακάδα, τα φρούτα, οι κύκλοι, η ζωή, η ποίηση, η Μασσαλία και η δεκαετία του ’80».
Το ίδιο χαρακτηριστική και η παρουσίαση της κολεξιόν του Ανοιξη – Καλοκαίρι 2021. Τότε, λόγω κορωνοϊού, η συντριπτική πλειονότητα των σχεδιαστών παρουσίασε μέσω Διαδικτύου τις συλλογές της. Εκείνος όμως, παρόλο που είναι γνήσιο τέκνο του κυβερνοχώρου, όπως προαναφέρθηκε, θεωρούσε αδιανόητο ένα virtual event. Με ένα concept «επιστροφή στη φύση» και με παρουσία μόνο 100 προσκεκλημένων, η παρουσίαση της σειράς του με τίτλο «L’Amour» πραγματοποιήθηκε σε ένα λιβάδι με στάχυα, μία ώρα έξω από το Παρίσι, κερδίζοντας τις εντυπώσεις.
Στο Παρίσι μετακόμισε στα 18 του χρόνια, προκειμένου να σπουδάσει μόδα στην École Supérieure des Arts et Techniques de la Mode (ESMOD) – αλλά μετά από μερικούς μήνες διέκοψε τις σπουδές του για να εργαστεί. Μόνο όταν έχασε με ξαφνικό τρόπο τη μητέρα του, δύο χρόνια αργότερα, αποφάσισε με τόλμη να δραστηριοποιηθεί επαγγελματικά στη βιομηχανία της μόδας.
Δημιούργησε λοιπόν το 2009 το brand του, ονομάζοντάς το Jacquemus, το οποίο ήταν το επώνυμο της μητέρας του, και ξεκίνησε, με τη βοήθεια φίλων, την προώθηση των ρούχων του. Συγκεκριμένα, στη διάρκεια ενός fashion event στο Παρίσι το 2010 οι φίλοι του εμφανίζονταν ντυμένοι με τα σχέδιά του προκειμένου να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των παρευρισκομένων. Την ίδια μέθοδο εξακολουθεί να χρησιμοποιεί αρκετά συχνά, αλλά ανεβάζοντας πλέον τα φορεμένα σύνολα στο Instagram.
Η micro-τσάντα
Δεν ήταν όμως τα ρούχα του τόσο πολύ που καθιέρωσαν τον Ζακεμούς, αλλά δύο πολύ συγκεκριμένα αξεσουάρ. Πρώτα τα τεραστίων διαστάσεων ψάθινα καπέλα, τα οποία έκαναν πάταγο, ειδικά στα κοινωνικά δίκτυα, όταν τα σχεδίασε το 2018, και μετά οι τσάντες του brand με την ονομασία «Chiquito». Μικροσκοπικές και σε έντονα χρώματα, χωρίς να τους λείπει ίχνος από τις λεπτομέρειες που χαρακτηρίζουν τις κανονικών διαστάσεων τσάντες, έχουν φτάσει να γίνουν μέχρι και σκουλαρίκια. Εχουν γίνει δε τόσο πολύ αγαπημένες που χάρη σε αυτές ξεκίνησε μια ολόκληρη τάση στη μόδα.
Αν και εντελώς μη πρακτικές, καθώς δεν χωράει να μπει σχεδόν τίποτα μέσα τους, οι διάσημες του Χόλιγουντ έχουν ξετρελαθεί με το micro trend. Πρώτη που λάνσαρε το look ήταν η Μπιγιονσέ φορώντας ένα πράσινο τσαντάκι με ένα πολύχρωμο σύνολο. Η Ριάνα επέλεξε κίτρινο, όπως και η Ντούα Λίπα, η Κένταλ Τζένερ λευκό, ενώ η Μπέλα Χαντίντ, προφανώς πιο πρακτική, ήταν από τις πρώτες που φόρεσαν την «Grand Chiquito», που είναι η μεγαλύτερη εκδοχή της ίδιας τσάντας. Με τέτοια επιτυχία είναι εύκολο να καταλάβει κανείς γιατί ο Ζακεμούς έδωσε μέχρι και… φωνή στις τσάντες του για να αντιδρούν στα ομοφοβικά σχόλια!