Στην τελευταία ταινία του ο Λίαμ Νίσον εμφανίζεται και πάλι κρατώντας όπλο στο χέρι, μόνο που αυτή τη φορά αυτό που θέλει ο ήρωάς του είναι να ξεφύγει από το παρελθόν του. Ο Νίσον υποδύεται τον Τράβις Μπλοκ, έναν βετεράνο πράκτορα της αμερικανικής κυβέρνησης, ο οποίος στη δύση της καριέρας του αντιλαμβάνεται ότι όλη του η καριέρα στηρίζεται σε ένα ψέμα. Ο μόνος τρόπος για να εξιλεωθεί είναι να σηκώσει κεφάλι και για πρώτη φορά να κάνει το δικό του, αντιμέτωπος με «θηρία» πολύ πιο επικίνδυνα από εκείνα που ως τότε αντιμετώπιζε. Ο «Μεσάζοντας» σκηνοθετήθηκε από τον Μαρκ Γουίλιαμς, με τον οποίο ο ιρλανδός ηθοποιός είχε συνεργαστεί σε δύο προηγούμενες επιτυχίες του, τον «Εντιμο κλέφτη» και τον «Προστάτη». Με αφορμή την προώθηση του «Μεσάζοντα», ο Γουίλιαμς, που είναι επίσης διακεκριμένος παραγωγός (η σειρά «Οζαρκ» ανήκει στις επιτυχίες του), μίλησε για τη δημιουργία του μέσω Διαδικτύου από τη Νέα Υόρκη.

Οταν ξεκινήσατε τον «Μεσάζοντα», τι βρισκόταν στις προτεραιότητές σας; Η καθαρή ψυχαγωγία του θεάματος ή η πολιτική διάσταση του θέματος; Διότι και τα δύο έχουν ισομερή αξία στην ταινία, όπως έχει συμβεί με αρκετές ταινίες αυτού του περιεχομένου, ιδίως στη δεκαετία του 1970, με παραδείγματα την «Υπόθεση Πάραλαξ» και την «Επιχείρηση Ντόμινο».

«Το δέχομαι ως κομπλιμέντο και σας ευχαριστώ. Στόχος μου ήταν η ψυχαγωγία, όμως είναι αλήθεια ότι άρχισε να γίνεται πιο πραγματικό, πιο κοντινό στην πραγματική ζωή καθώς γυρίζαμε, διότι ο κόσμος άρχισε να αλλάζει, να βρίσκεται στα άκρα, όπως συμβαίνει αυτή την εποχή, ιδίως στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ομως αν θέλω να είμαι απολύτως ειλικρινής μαζί σας και με τον εαυτό μου, ο «Μεσάζοντας» επρόκειτο από την αρχή να γίνει μια καθαρά εμπορική ταινία, με μια ιδέα πολιτικής αιχμής. Ολο αυτό βέβαια, μέσα σε πυροβολισμούς, κυνηγητά αυτοκινήτων κ.ο.κ.».

Σκηνή από τον «Μεσάζοντα» με τον Λίαμ Νίσον και τον Τέιλορ Τζον Σμιθ

Οι καταδιώξεις αυτοκινήτων είναι πράγματι πολύ εντυπωσιακά φτιαγμένες, ιδίως εκείνη της αρχής με το απορριμματοφόρο. Δώσατε ιδιαίτερη σημασία σε αυτές, όπως είχε συμβεί με ανάλογες ταινίες που έμειναν στην Ιστορία για τέτοιες σκηνές δρόμου σαν το «Μπούλιτ» ή τον «Ανθρωπο από τη Γαλλία»;

«Προσπαθήσουμε να αποφύγουμε – το κατά δύναμιν – τα οπτικά εφέ έτσι ώστε οι σκηνές να δείχνουν όσο πιο ρεαλιστικές γινόταν. Για αυτόν τον λόγο προσλάβαμε τον Γκάι Νόρις, έναν από τους καλύτερους κασκαντέρ του χώρου και ο άνθρωπος που «χορογράφησε» τις ταινίες «Mad Max». Εκείνος σχεδίασε τις διαδρομές στις σκηνές κυνηγητών αυτοκινήτων και ήταν νομίζω λίγο πρόκληση τόσο για τον ίδιο όσο και για την ομάδα των κασκαντέρ του. Ξέρετε, για να γίνουν σωστά οι σκηνές αυτές οι κασκαντέρ ριψοκινδυνεύουν στην πραγματικότητα, βάζουν σε κίνδυνο τη ζωή τους. Σε αυτές τις σκηνές δεν ήμουν σκηνοθέτης. Απλώς καθόμουν και παρακολουθούσα. Η περισσότερη δουλειά από τη δική μου πλευρά σε ό,τι αφορά αυτές τις σκηνές έγινε στην αίθουσα του μοντάζ».

Είναι σπάνιο να ακούμε ότι σε μια σύγχρονη περιπέτεια σαν τον «Μεσάζοντα» προσπαθήσατε, στα όρια του εφικτού, να αποφύγετε τα οπτικά εφέ. Θεωρείτε ότι αυτού του τύπου ο οργανικός κινηματογράφος, όπου τα αυτοκίνητα είναι πραγματικά και οι σκηνές που συνοδεύουν τις καταδιώξεις δεν είναι φτιαγμένες μέσα από ένα κομπιούτερ, λείπει σήμερα;

«Η ίδια η ταινία θα σε καθοδηγήσει ως προς το τι εφέ θα χρησιμοποιήσεις. Αν τα εφέ είναι απαραίτητα θα τα χρησιμοποιήσεις, αν δεν είναι, καλύτερα να τα αποφύγεις. Σε πολλές περιπτώσεις βέβαια, τα χρησιμοποιείς για λόγους ασφαλείας, κανείς δεν θέλει τραυματισμούς στο σετ μιας ταινίας. Αλλά αν μπορείς πραγματικά να κάνεις τα πάντα αληθινά, σίγουρα είναι προτιμότερο. Αναφέρατε προηγουμένως το «Μπούλιτ». Η εμπειρία αυτής της ταινίας είναι τόσο έντονη διότι ο θεατής στη σκηνή της καταδίωξης νιώθει ότι βρίσκεται μέσα στα αυτοκίνητα που τρέχουν. Αυτό δεν το πετυχαίνουν πολλές ταινίες με τα εφέ».

Μετά τον «Εντιμο κλέφτη» που σκηνοθετήσατε και τον «Προστάτη» στον οποίο κάνατε την παραγωγή, ο «Μεσάζοντας» είναι η τρίτη ταινία μέσω της οποίας συνεργαστήκατε με τον Λίαμ Νίσον. Τον σκεφτήκατε αμέσως για τον ρόλο;

«Οχι μόνο τον σκέφτηκα, όλη η ταινία είναι σχεδιασμένη πάνω του. Εξάλλου βρισκόμασταν σε επικοινωνία ενώ το σενάριο ακόμα γραφόταν. Η εμπειρία μου μαζί του στον «Εντιμο κλέφτη» ήταν εξαιρετική και με ενδιέφερε να εξερευνήσω ακόμη περισσότερο τις συναισθηματικές πλευρές του, τις ανθρώπινες πλευρές του. Εχουμε δει τον Λίαμ σε ταινίες όπως η «Αρπαγή» όπου μπορεί να κάνει τα πάντα και τίποτα δεν θα τον σταματήσει. Εμένα με ενδιέφερε να τον δω σαν έναν «τσαλακωμένο» χαρακτήρα που βρίσκεται μπροστά σε ζόρικες επιλογές. Εδώ, έστω και καθυστερημένα, του δίνεται η ευκαιρία να κάνει την υπέρβαση και να επιλέξει το σωστό από το λάθος».

Ο «Εντιμος κλέφτης» ήταν επίσης μια ταινία με αρκετό χιούμορ, το οποίο υπάρχει και εδώ, ίσως σε μικρότερη κλίμακα. Είστε άνθρωπος του χιούμορ;

«Είμαι άνθρωπος του θρίλερ και της δράσης, όμως αυτό δεν είναι ποτέ αρκετό αν δεν υπάρχει και ένας ανθρώπινος κορμός, ο ανθρώπινος παράγοντας. Ο «Μεσάζοντας» είναι το ταξίδι ενός ανθρώπου που έχει «σπάσει» διότι πλέον αναρωτιέται για το αν έκανε ή όχι το σωστό σε όλη του τη ζωή. Τώρα, αν μέσα σε αυτό το πλαίσιο υπάρχει και σχετικό χιούμορ, τόσο το καλύτερο. Γιατί έτσι επικοινωνούμε καλύτερα με τον χαρακτήρα και όσο πιο πολύ επικοινωνούμε με έναν χαρακτήρα τόσο πιο ενδιαφέρον μπορεί να έχει το σύνολο. Σίγουρα, τη δράση δεν την κάνουν μόνο τα πιστόλια».

Κλείνοντας, πώς θα περιγράφατε την εμπειρία σας δουλεύοντας μέσα στην πανδημία COVID-19;

«Είχε ενδιαφέρον. Ημασταν μία από τις πρώτες μεγάλες παραγωγές που γυρίστηκαν εν μέσω COVID αλλά το ευτύχημα ήταν ότι γυρίζαμε στην Αυστραλία, που τότε ήταν από τις λιγότερο επικίνδυνες ζώνες. Η ρουτίνα της καθημερινής σύσκεψης γύρω από την COVID ήταν μια κάπως ενοχλητική διαδικασία, όμως τελικά ξέρετε κάτι; Βρήκαμε τους ρυθμούς μας, όπως νομίζω όλοι λίγο ως πολύ τους βρήκαν».

INFO:

Η ταινία «Ο μεσάζοντας» προβάλλεται στις αίθουσες σε διανομή Tanweer.