Οι μνηστήρες των λιμανιών – Ο χάρτης των ιδιωτικοποιήσεων, τα επόμενα βήματα

Διεκδικούνται από ισχυρά επιχειρηματικά σχήματα και κοινοπραξίες εταιρειών - Ο χάρτης των ιδιωτικοποιήσεων και τα επόμενα βήματα

Η ανάδειξη των γεωστρατηγικών και εμπορικών πλεονεκτημάτων των περιφερειακών λιμένων συνεχίζει να αποτελεί βασική στρατηγική της κυβέρνησης και του ΤΑΙΠΕΔ. Εκτιμάται πως σε πλήρη ανάπτυξη μπορούν να αναμορφώσουν τον εμπορευματικό, ενεργειακό και στρατηγικό ρόλο της χώρας.

Στον χάρτη της ανάπτυξης των λιμένων, που διεκδικούνται από ισχυρά επιχειρηματικά σχήματα και κοινοπραξίες εταιρειών, περιλαμβάνονται λιμάνια από τη Βόρεια Ελλάδα, της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Θεσσαλονίκης, αλλά και τη Δυτική Ελλάδα, με αυτό της Ηγουμενίτσας να βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Παράλληλα αναπτύσσεται ένα δίκτυο υποδομών που συνδυάζουν οδικές μεταφορές, θαλάσσιους δρόμους και σιδηροδρομική γραμμή.

Αναβάθμιση

Και όλα συνδυάζονται με την ενεργειακή αναβάθμιση της θέσης της χώρας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη με συνδυασμένες επενδύσεις, όπως είναι ο TAP, το FSRU της Αλεξανδρούπολης και η Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου στη Νότια Καβάλα.

Παράγοντες της αγοράς χαρακτηρίζουν ως δυναμικές τις δυνατότητες ανάπτυξης των δραστηριοτήτων των λιμανιών σε Αλεξανδρούπολη και Καβάλα, καθώς, όπως λένε, μπορούν να αναδειχθούν σε κύριες εμπορευματικές πύλες προς τα Βαλκάνια, με τις υποδομές τους να έχουν άμεση σύνδεση με την Εγνατία Οδό.

Ενδιαφέρον

Την ίδια στιγμή η Ηγουμενίτσα θεωρείται ως ένα ισχυρό εμπορικό και τουριστικό λιμάνι, το οποίο έχει προσελκύσει σημαντικό ενδιαφέρον, με την Εγνατία Οδό να καταλήγει κυριολεκτικά μέσα στις υποδομές του. Στον χάρτη της αξιοποίησης και της ισχυρής διεκδίκησης συμπεριλαμβάνεται και το λιμάνι του Ηρακλείου, καθώς η Κρήτη είναι αδιαφιλονίκητος σημαντικός τουριστικός προορισμός. Το λιμάνι του Ηρακλείου το επιλέγουν μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας, ενώ αποτελεί και σημαντικό κομμάτι της εμπορικής και επιβατηγού ναυτιλίας.

1.

Οργανισμός Λιμένος Καβάλας (ΟΛΚ ΑΕ) – Εμπορικός λιμένας Καβάλας «Φίλιππος Β’»: O ΟΛΚ ΑΕ είναι αρμόδιος για τη λειτουργία τεσσάρων λιμένων, του επιβατικού/κεντρικού λιμανιού της Καβάλας «Απόστολος Παύλος», του εμπορικού λιμένος Καβάλας «Φίλιππος Β’», του λιμένος της Κεραμωτής και του λιμένος/καταφυγίου των Ελευθερών. Το ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε την αξιοποίηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης εντός της περιοχής του εμπορικού λιμένος Καβάλας «Φίλιππος Β’» μέσω σύμβασης υπο-παραχώρησης. Στον διαγωνισμό της υποπαραχώρησης του λιμένος «Φίλιππος Β’» μετέχουν τέσσερα ενδιαφερόμενα επενδυτικά σχήματα (με αλφαβητική σειρά):

1) QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT.

2) Ενωση Εταιρειών IMERYS GREECE SA, GOLDAIR CARGO AE & ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΑ ΟΡΥΚΤΑ ΕΛΛΑΔΟΣ ABEE.

3) Κοινοπραξία INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS KAVALA, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP – EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

4) ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΕ.
Η υποβολή δεσμευτικών προσφορών έχει οριστεί για τις 28 Φεβρουαρίου 2022.

2.

Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ ΑΕ): Το ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε την αξιοποίηση του λιμένος μέσω της απόκτησης συμμετοχής σε ποσοστό τουλάχιστον 67% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ ΑΕ) από ιδιώτη επενδυτή. Στον διαγωνισμό συμμετέχουν τέσσερα επενδυτικά σχήματα:

1) QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT.

2) Κοινοπραξία CAMERON SA – GOLDAIR CARGO AE – BOLLORE AFRICA LOGISTICS.

3) Κοινοπραξία INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS ALEXANDROUPOLIS, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP – EUROPORTS – EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

4) ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΕ. Η υποβολή δεσμευτικών προσφορών αναμένεται στις αρχές Μαΐου 2022.

3.

Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας ΑΕ (ΟΛΗΓ ΑΕ): Στον διαγωνισμό συμμετέχουν επτά επενδυτικά σχήματα:

1) ATTICA AE ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ.

2) PORTEK INTERNATIONAL PRIVATE LTD.

3) QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT.

4) ΑΙΓΑΙΟΝ ΟΙΛ ΑΕ.

5) ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ARCHIRODON GROUP NV – ANEK & ΟΜΙΛΟΣ TRIDENT HELLAS.

6) ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ GRIMALDI EUROMED – MΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΑΝΕ.

7) ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΕ. Η υποβολή δεσμευτικών προσφορών αναμένεται εντός του Ιουνίου 2022.

4.

Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ ΑΕ): Το ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε την αξιοποίηση του λιμένος
μέσω της απόκτησης συμμετοχής σε ποσοστό τουλάχιστον 67% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ ΑΕ) από ιδιώτη επενδυτή. Ο διαγωνισμός ξεκίνησε τον Απρίλιο 2021 και τον Σεπτέμβριο 2021 εκδήλωσαν ενδιαφέρον εννέα επενδυτικά σχήματα:

1) OLETE LIMITED.

2) Κοινοπραξία GRAY PIER HERAKLION PORT, αποτελούμενη από τις εταιρείες ΚΑΡΑΤΖΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΕΣ & ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΑΕ και FHL. H. ΚΥΡΙΑΚΙΔΗΣ ΜΑΡΜΑΡΑ ΓΡΑΝΙΤΕΣ ΑΕ.

3) Κοινοπραξία GRIMALDI EUROMED SpA – ΜΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ.

4) Κοινοπραξία PORTEK INTERNATIONAL PRIVATE LIMITED – GPH CRUISE PORT FINANCE LTD.

5) Κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΕ – ATTICA GROUP.

6) Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ – AVIAREPS ΕΛΛΑΣ ΑΕ.

7) Κοινοπραξία ΣΕΚΑΒΙΝ ΑΕ – GOLDENSTEP SHIPPING LIMITED.

8) ΟΛΘ ΑΕ.

9) ΤΕΚΑΛ ΑΕ – ΤΕΚΑΛ ΑΕ – JCC SAL.

Αυτή την περίοδο γίνεται η αξιολόγηση των νομιμοποιητικών εγγράφων για να διαπιστωθεί ότι οι ενδιαφερόμενοι πληρούν τους όρους του διαγωνισμού και να προχωρήσει η προεπιλογή των επενδυτικών σχημάτων για τη β’ φάση του διαγωνισμού που αφορά την υποβολή δεσμευτικών προσφορών.

Η Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου

Το έργο της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου στη Νότια Καβάλα προβλέπει την ανάπτυξη και λειτουργία υπόγειας εγκατάστασης αποθήκευσης φυσικού αερίου στο εξαντλημένο κοίτασμα φυσικού αερίου Νότιας Καβάλας.

Το σχεδόν εξαντληθέν κοίτασμα φυσικού αερίου «Νότια Καβάλα» βρίσκεται στο νοτιοδυτικό τμήμα της υπολεκάνης Πρίνου – Καβάλας, σε θαλάσσιο βάθος 52 μέτρων στο Βόρειο Αιγαίο Πέλαγος, περίπου 6 χιλιόμετρα από τη δυτική ακτή της Θάσου.

Η παραχώρηση θα αφορά χρονικό διάστημα έως και 50 έτη μετά την αδειοδότηση του έργου της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου (ΥΑΦΑ). Η μετατροπή του υπόγειου φυσικού χώρου του κοιτάσματος φυσικού αερίου «Νότια Καβάλα» σε ΥΑΦΑ θα πραγματοποιηθεί από τον παραχωρησιούχο εντός δεσμευτικής προθεσμίας, η οποία θα προσδιοριστεί στη σύμβαση παραχώρησης.

Η εγκατάσταση και λειτουργία της ΥΑΦΑ Νότιας Καβάλας θα συμβάλει, μεταξύ άλλων, στην ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της Ελλάδας και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, στην προστασία εφοδιασμού των καταναλωτών, καθώς και στην εκπλήρωση των σχετικών με την ασφάλεια εφοδιασμού υποχρεώσεων των ηλεκτροπαραγωγών και των προμηθευτών φυσικού αερίου.

Τον Ιούνιο του 2020 το ΤΑΙΠΕΔ ξεκίνησε μια διεθνή διαγωνιστική διαδικασία δύο σταδίων για την παραχώρηση της ΥΑΦΑ Νότιας Καβάλας. Η Φάση Α’ (υποβολή εκδηλώσεων ενδιαφέροντος και προεπιλογή επενδυτών) ολοκληρώθηκε με την έγκριση δύο προεπιλεγμένων επενδυτών:

1) ENERGEAN OIL & GAS ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΙΓΑΙΟΥ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΥΔΡΟΓΟΝΑΝΘΡΑΚΩΝ.

2) ΔΕΣΦΑ – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές έχουν αποκτήσει πρόσβαση στο VDR (εικονική τράπεζα πληροφοριών), όπου αξιολογούν τα στοιχεία της ΥΑΦΑ (due diligence). Στόχος είναι να υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές το δεύτερο τρίμηνο του 2022.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.