Όπως όλος ο κόσμος έτσι και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, παρακολουθεί σοκαρισμένο τις εξελίξεις στην Ουκρανία, και με βαθιά πίστη στη δύναμη της ειρήνης, στις ανθρώπινες αξίες, στον πολιτισμό και στο διεθνές δίκαιο, εύχεται την άμεση παύση της πολεμικής σύρραξης.
Η δύναμη της εικόνας είναι ο μόνος τρόπος με τον οποίο ένα φεστιβάλ μπορεί να εκφράσει τη συμπαράστασή του σε μια τέτοια κατάσταση. Συνεπώς, σε λίγες μέρες, τρία ντοκιμαντέρ που θα προβληθούν στο 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (10-20 Μαρτίου) υπενθυμίζουν στον θεατή ότι εκεί όπου μαίνεται τώρα ο εφιάλτης του πολέμου, οι άνθρωποι ζούνε εδώ και χρόνια στα χαρακώματα.
Στο μαρτυρικό Ντονμπάς μεταφέρει τον θεατή το ντοκιμαντέρ «Χαρακώματα» του Γάλλου πολεμικού ανταποκριτή Λουπ Μπιρό, ο οποίος στην πρώτη του ταινία, αποτυπώνει τη γυμνή αλήθεια και τη σκληρότητα της επιβίωσης. Όσο οι διπλωμάτες διαπραγματεύονται επισφαλείς εκεχειρίες και κατάπαυση του πυρός, άνδρες και γυναίκες περνούν τα καλύτερα χρόνια της ζωής τους στην πρώτη γραμμή, καταδικασμένοι να σκάβουν ανελλιπώς χαρακώματα, ενώ δίπλα τους πέφτουν βόμβες η μία μετά την άλλη.
Καθώς ο πόλεμος στην ανατολική Ουκρανία διαλύει τις άπορες οικογένειες που ζουν κοντά στην πρώτη γραμμή, μια μικρή ομάδα κοινωνικών λειτουργών, όπως μας δείχνει το «Σπίτι από θραύσματα» του δανού σκηνοθέτη Σάιμον Λέρενγκ Βιλμόντ, επιδεικνύει τρομερή αποφασιστικότητα, εργαζόμενη ακατάπαυστα για να κρατήσει ασφαλή τα παιδιά σε ένα τοπίο φρίκης και απόγνωσης. Μάλιστα, ο ίδιος σκηνοθέτης, το 2018, είχε κερδίσει τον Χρυσό Αλέξανδρο με την ταινία του «Το μακρινό γάβγισμα των σκυλιών» η οποία επίσης ρίχνει φως στα πιο αθώα θύματα της σύρραξης στην ανατολική Ουκρανία, τα παιδιά.
Στη Ρωσία του Πούτιν, το μικρό κανάλι Dozhd TV είναι μια φωνή διαμαρτυρίας και ανεξαρτησίας σε ένα ασφυκτικό δημοσιογραφικό τοπίο. Το «F@ck this Job» της Βέρα Κριτσέφσκαγια παρακολουθεί επί 13 χρόνια την δύσκολη πορεία της ιδιοκτήτριας του καναλιού Νατάσσα, η οποία αγκαλιάζει την ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα και προσλαμβάνει δημοσιογράφους υπέρ της αντιπολίτευσης. Το Dozhd TV μετατρέπεται σε μια όαση πολιτικήςκαι σεξουαλικής ελευθερίας, ενώ η Νατάσσα στέκεται στην πρώτη γραμμή της μάχης της αλήθειας.
Το Φεστιβάλ συντάσσεται με την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου και την πρόθεσή της να υποστηρίξει έμπρακτα τους κινηματογραφιστές στην Ουκρανία και εκφράζει την αλληλεγγύη του στην ουκρανική καλλιτεχνική κοινότητα και στους συναδέλφους από το DocuDays UA International Human Rights Documentary Film Festival οι οποίοι ανέβαλαν την 19η διοργάνωσή τους έως ότου παύσει ο πόλεμος και αρθεί ο στρατιωτικός νόμος.