Το ναυτικό ατύχημα του «Euroferry Olympia» φέρνει ξανά στο προσκήνιο τα ναυάγια που συγκλόνισαν τη χώρα την τελευταία 25ετία.
Από το «Δύστος» το 1996 με τους 20 νεκρούς και το «Εξπρές Σαμίνα» τέσσερα χρόνια αργότερα μέχρι το «Sea Diamond» το 2007 και το πανομοιότυπο «Norman Atlantic» τον Δεκέμβριο του 2014, όπου 12 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και 18 θεωρούνται έως σήμερα αγνοούμενοι.
– «Δύστος», 1996. Ηταν 26 Δεκεμβρίου του 1996 όταν το εμπορικό φορτηγό «Δύστος», έχοντας φορτώσει πάνω από 5.000 τόνους τσιμέντο, απέπλευσε από τις εγκαταστάσεις της ΑΓΕΤ – Ηρακλής Βόλου με προορισμό τον Πειραιά. Οι πολύ κακές καιρικές συνθήκες, όμως, ανάγκασαν το πλοίο να παραμείνει στη Σκιάθο για δύο ημέρες. Οι πιέσεις που δεχόταν, όμως, ο πλοίαρχος από τα μέλη του πληρώματος, που ήθελαν να κάνουν Πρωτοχρονιά στα σπίτια τους, τον έκαναν να βάλει και πάλι μπρος τις μηχανές. Στις 8 το βράδυ της 28ης Δεκεμβρίου ήταν και η τελευταία επικοινωνία που είχε το «Δύστος». Τις πρώτες πρωινές ώρες της επόμενης ημέρας εντοπίστηκε να επιπλέει ανεστραμμένο τρεισήμισι ναυτικά μίλια ανατολικά της Κύμης. Μαζί του στον βυθό πήρε 17 επιβαίνοντες, 3 άτομα βρέθηκαν πνιγμένα από αλιευτικό που έσπευσε να βοηθήσει, ενώ ο μοναδικός επιζών του ναυαγίου ήταν ο δόκιμος πλοίαρχος Χρήστος Αναγνώστου.
– «Εξπρές Σαμίνα», 2000. Εχει καταγραφεί ως μία από τις μεγαλύτερες ναυτικές τραγωδίες στη χώρα, με 81 ανθρώπους να πνίγονται στα νερά του Αιγαίου. Το «Εξπρές Σαμίνα» αναχώρησε το βράδυ της 26ης Σεπτεμβρίου 2000 από τον Πειραιά για τα νησιά Πάρος -Νάξος – Ικαρία – Σάμος – Πάτμος – Λειψούς, με συνολικά 533 επιβαίνοντες. Το πλοίο ήταν έτοιμο να «πιάσει» λιμάνι στην Πάρο, όταν λίγο μετά τις 10 το βράδυ προσκρούει στις νησίδες Πόρτες, δύο ναυτικά μίλια ανοιχτά του κυκλαδίτικου νησιού. Οι άνεμοι που έπνεαν στην περιοχή έφταναν τα 8 μποφόρ, ενώ η ταχύτητα με την οποία έπεσε στις Πόρτες άγγιζε τα 18 μίλια, με αποτέλεσμα το ρήγμα που προκλήθηκε να είναι περίπου τρία μέτρα. Το μηχανοστάσιο «έβαλε» αμέσως νερά, ενώ μέσα σε λίγα λεπτά το πλοίο πήρε κλίση προς τα δεξιά. Σε λιγότερο από μισή ώρα το «Εξπρές Σαμίνα» είχε βυθιστεί.
– «Sea Diamond», 2007. Στις 12 το μεσημέρι της Μεγάλης Πέμπτης του 2007 το κρουαζιερόπλοιο «Sea Diamond» ξεκινά από το Ηράκλειο με προορισμό τη Σαντορίνη. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού η μία από τις τέσσερις κύριες μηχανές υπέστη βλάβη, που αντιμετωπίστηκε λίγα λεπτά πριν από τη μοιραία πρόσκρουση. Το κρουαζιερόπλοιο στις 3.30 το μεσημέρι προσέκρουσε με τη δεξιά του πλευρά σε ξέρα κοντά στην πλώρη και άρχισε αμέσως να «μπάζει» νερά. Δέκα λεπτά αργότερα το πλοίο είχε ήδη πάρει μεγάλη κλίση, με τους ιδιώτες λεμβούχους του νησιού να σπεύδουν για βοήθεια. Η διαδικασία εκκένωσης, ύστερα από μεγάλη καθυστέρηση και χρονοτριβή, ολοκληρώθηκε περί τις 6.30 το απόγευμα. Ολοι οι επιβαίνοντες και τα 27 μέλη του πληρώματος διασώθηκαν, ενώ ένας Γάλλος και η κόρη του θεωρούνται αγνοούμενοι – κηρύχθηκαν από γαλλικό δικαστήριο «σε αφάνεια» καθώς δεν βρέθηκαν ποτέ οι σοροί τους.
– «Norman Atlantic», 2014. Ξημερώματα της 28ης Δεκεμβρίου του 2014, ανοιχτά της Ηγουμενίτσας, 32 ναυτικά μίλια βορειοδυτικά των Οθωνών, ξέσπασε φωτιά στο ιταλικής σημαίας πλοίο «Norman Atlantic». Οι ομοιότητες με το πρόσφατο ναυτικό ατύχημα στο «Euroferry Olympia» σοκάρουν. Το «Norman Atlantic» είχε αναχωρήσει από την Πάτρα με 499 επιβαίνοντες με προορισμό το λιμάνι της Ανκόνα. Η φωτιά, σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες, ξέσπασε στο γκαράζ 4 από φορτηγό μεταφοράς ψαριών. Για περισσότερες από 40 ώρες τα σωστικά συνεργεία προσπαθούσαν να απεγκλωβίσουν όσους επέβαιναν στο φορτηγό πλοίο, οι οποίοι βρίσκονταν στο κατάστρωμα, αντιμέτωποι με τη δυνατή βροχή και τους θυελλώδεις ανέμους, αλλά και το δάπεδο του πλοίου που άρχισε να καίει. Ωστόσο, 12 άνθρωποι δεν τα κατάφεραν και έχασαν τη ζωή τους – οι περισσότεροι από αυτούς κάηκαν -, ενώ 18 επιβαίνοντες θεωρούνται ακόμη και σήμερα αγνοούμενοι.
– «Αντωνία», 2016. Μία ημέρα μετά τον Δεκαπενταύγουστο του 2016, στις 12.30 το μεσημέρι, το ταχύπλοο «Duende», με οδηγό τον 77χρονο Θρασύβουλο Λυκουρέζο, εμβόλισε το τουριστικό επιβατικό πλοίο «Αντωνία». Στη «λάντζα» επέβαιναν 24 λουόμενοι οι οποίοι πήγαιναν για μπάνιο στο νησί Μονή απέναντι από την Πέρδικα της Αίγινας. Η σύγκρουση ήταν σφοδρή και η τουριστική «λάντζα» μέσα σε λίγη ώρα έφτασε στον βυθό, παρασέρνοντας στον θάνατο τέσσερα άτομα, μεταξύ αυτών έναν πατέρα με το πεντάχρονο παιδί του και τον κυβερνήτη του τουριστικού σκάφους. Ο 77χρονος κυβερνήτης του μοιραίου ταχύπλοου προφυλακίστηκε, ωστόσο πέθανε περίπου έναν χρόνο μετά καθώς αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα υγείας.