Πώς παρατηρείς και αφουγκράζεσαι το περιβάλλον μέσα από τις αισθήσεις σου; Ποιες εικόνες ενεργοποιεί στη φαντασία και πώς αυτές γίνονται κίνηση; Πόσο συνειδητή είναι αυτή αυτή η ανταπόκριση; Η γνωστή χορογράφος Ιρις Καραγιάν διερευνά τα άνωθεν και καθοδηγεί τρεις χορεύτριες, τις Ιωάννα Παρασκευοπούλου, Χριστίνα Καραγιάννηκαι Σωτηρία Κουτσοπέτρου να ακολουθήσουν αυτή τη διαδικασία και να αφεθούν σε μια συνθήκη συνεχούς ροής. Το αποτέλεσμα παρουσιάζεται στην παράσταση «Make any soundMake any sound moveMake any sound move us» στο Θέατρο Θησείον στου Ψυρρή από τις 24 έως τις 27 Φεβρουαρίου.
Πηγή έμπνευσης για την Καραγιάν είναι η προσέγγιση και οι πρακτικές της αμερικανίδας συνθέτριας και ακορντεονίστριας Pauline Oliveros (1932-2016) η οποία υπήρξε μια καθοριστική μορφή στην εξέλιξη της μεταπολεμικής πειραματικής, ηλεκτρονικής και μινιμαλιστικής μουσικής. Η Καραγιάν εστιάζει συγκεκριμένα στην πρακτική της «βαθιάς ακρόασης» (deep listening) της Οliveros και τη συλλογή «SonicMeditations»(1971) –εκκεντρικές ασκήσεις ήχου που εκείνη αποκαλούσε «συνταγές» για να ακούει κανείς προσεκτικά τα ερεθίσματα του περιβάλλοντος- που θέτουν στο επίκεντρο την ηχητική αντίληψη, την ευαισθησία και την οξυμένη προσοχή μέσω της ενδυνάμωσης της ακρόασης.
Τι είναι αυτό που σας προκαλεί το ενδιαφέρον στη δουλειά και την προσέγγιση της Pauline Oliveros; «Εξερευνώντας το έργο της, ήρθα σε επαφή με την προσέγγισή της και ανακάλυψα τη πρακτική του ‘deep listening’, της βαθιάς ακρόασης. Μια πρακτική για το πως μπορεί κανείς να ακούσει βαθύτερα, πως μπορεί δηλαδή να διευρύνει την προσοχή και την αντιληπτικότητα σε όλο το εύρος των ήχων και της ακρόασης. Είναι ένας τρόπος να συνδεθεί με το ηχητικό περιβάλλον, με ό,τι υπάρχει και το συνιστά. Αυτή η προσέγγιση με ενδιαφέρει πολύ γιατί καταρχήν στρέφει την προσοχή στον τρόπο και στη λειτουργία της ίδιας της ακρόασης και ακολούθως στο ακουστικό παράγωγο και στους ήχους. Την κατανοώ επίσης, ως μια συνθήκη και αρχή με την οποία μπορώ να συνδεθώ με το σώμα, τους ήχους – εξωτερικούς, εσωτερικούς, φυσικούς και τεχνητούς – με το ακουστικό περιβάλλον ως ένα ανοιχτό, ευρύ και μεταβαλλόμενο πεδίο, με τρόπο βαθύ και αληθινό. Μέσω της διαδικασίας που ακολουθήσαμε με τις χορεύτριες, προσπάθησα να εφαρμόσουμε την πρακτική του ‘deep listening’ στον τρόπο που ακούμε και αισθανόμαστε το σώμα, στους τρόπους με τους οποίους φανταζόμαστε την κίνηση και τις κινητικές εικόνες, στους τρόπους με τους οποίους κινούμαστε και παρατηρούμε αυτό που υπάρχει και που προκύπτει. Πως επίσης, επιτρέπουμε σε κάθε κίνηση να είναι ισότιμη, να συμβαίνει στο σώμα και στα σώματα, στο χώρο και τον χρόνο και πέρα από αυτά».
Oliveros; «Γνώριζα το έργο της και με ενδιαφέρει η παρουσία της στο χώρο της τέχνης και της πειραματικής μουσικής γενικότερα, η επιρροή των πρακτικών της σε μουσικούς, αυτοσχεδιαστές και καλλιτέχνες από διάφορα πεδία. Ήρθα σε επαφή με το ‘Τuning meditation’ (1971) (σ.σ ένα ‘τραγούδι’ που προκύπτει από έναν κατευθυνόμενο από οδηγίες ηχητικό αυτοσχεδιασμό) και από εκεί και πέρα άρχισα να ανακαλύπτω περισσότερο το έργο της παρακολουθώντας βίντεο με συνεντεύξεις και ομιλίες της, τα workshops που πραγματοποιούσε, την σωματική προετοιμασία και την σημασία που έδινε σε σωματικές πρακτικές όπως σε ασκήσεις chi gong (σ.σ αρχαία κινεζική πρακτική που περιλαμβάνει διαλογισμό, έλεγχο αναπνοής και κινητικές ασκήσεις). Σταδιακά, ανακάλυψα, μεταξύ άλλων, και τα ‘Sonic mediations’ με τα οποία δουλέψαμε εκτενώς».
Πότε πρωτοήρθατε σε επαφή με το έργο της
- «Make any soundMake any sound moveMake any sound move us», στο Θησείον, Ενα Θέατρο για τις Τέχνες, Τουρναβίτου 7, Ψυρρή, 24,25,26,27 Φεβρουαρίου (διάρκεια 45’)