Από τις 04.30 το πρωί φλέγεται το πλοίο «Euroferry Olympia» ενώ κορυφώνεται η αγωνία για τους τουλάχιστον 12 αγνοουμένους. Οι έρευνες της ΕΜΑΚ για εντοπισμό και διάσωση των αγνοουμένων διακόπηκαν και θα συνεχιστούν με το πρώτο φως της ημέρας. Η επιχείρηση πυρόσβεσης θα συνεχιστεί όλο το βράδυ όπως και οι έρευνες για εντοπισμό αγνοουμένων στην θάλασσα.
Οι δύο εναέριοι διασώστες και οι άλλοι τέσσερις πυροσβέστες που είχαν ανέβει στο πλοίο απομακρύνθηκαν. Όπως σημείωναν πηγές από το λιμενικό σώμα, τα θερμικά φορτία στο πλοίο, το σκοτάδι και οι πυκνοί καπνοί δυσχεραίνουν το έργο των διασωστών.
Ο επίσημος αριθμός των αγνοουμένων αυξήθηκε από 11 σε 12 καθώς το ένα από τα δύο άτομα που απεγκλωβίστηκαν από το γκαράζ του πλοίου δεν ήταν στην επίσημη λίστα των επιβατών. Πρόκειται για έναν Αφγανό πρόσφυγα που επιβιβάστηκε προφανώς κρυφά στο πλοίο προκειμένου να καταφέρει να περάσει στην Ιταλία. Ανάμεσα στους αγνοουμένους υπάρχουν και τρεις Έλληνες, ενώ είναι πιθανόν ο αριθμός των αγνοουμένων να είναι μεγαλύτερος καθώς μπορεί να επιβαίνουν και άλλοι μετανάστες που δεν συμπεριλαμβάνονται στην επίσημη λίστα.
Οι δύο εγκλωβισμένοι επιβάτες φέρεται πως βρήκαν διέξοδο σωτηρίας σε ένα «τυφλό» σημείο του πλοίου, στο 5ο υπόγειο κατάστρωμα, όπου κατέφυγαν προκειμένου να γλυτώσουν από τις πύρινες φλόγες. Η επιχείρηση διάσωσής τους κράτησε πολλές ώρες.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του Λιμενικού, τους δύο άνδρες εντόπισε κλιμάκιο της ΕΜΑΚ που επιβιβάστηκε στο πλοίο με ελικόπτερο. Άμεσα Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας έσπευσε στο σημείο προς παραλαβή των δύο οδηγών, οι οποίοι διακομίστηκαν στο Γενικό Νοσοκομείο Κέρκυρας για παροχή ιατρικής περίθαλψης. Σύμφωνα με δημοσίευμα τοπικού μέσου ο 65χρονος Βούλγαρος διασωληνώθηκε καθώς η κατάστασή του ήταν πιο κρίσιμη.
Το χρονικό του ατυχήματος
Όλα ξεκίνησαν στις 4:00 τα ξημερώματα, όταν το πλοίο εξέπεμψε σήμα κινδύνου. Ήταν η στιγμή που άρχισε ο εφιάλτης των 239 επιβατών του πλοίου «Euroferry Olympia» που είχε εκπλεύσει από την Ηγουμενίτσα με προορισμό την Ιταλία.
Το επιβατηγό πλοίο Euroferry Olympia, με σημαία Ιταλίας είχε αναχωρήσει στις 01.30 τα ξημερώματα από την Ηγουμενίτσα με προορισμό την Ιταλία. Πολύ γρήγορα σήμανε συναγερμός. Το πλήρωμα του πλοίου εντόπισε τη φωτιά στο τρίτο γκαράζ, αλλά γρήγορα εξαπλώθηκε σε όλο το πλοίο.
Στις 04.12 ο κυβερνήτης του πλοίου επικοινώνησε με τα κεντρικά της εταιρείας και τους ενημέρωσε ότι είχε ξεσπάσει φωτιά στο γκαράζ νούμερο 3, ζητώντας μάλιστα άμεσα βοήθεια. Το σήμα κινδύνου έφθασε στον θάλαμο επιχειρήσεων του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, από όπου δόθηκε εντολή για άμεση κινητοποίηση. Πέντε λεπτά αργότερα σήμανε συναγερμός στο πλοίο. Το πλήρωμα ενημέρωσε τους επιβάτες, ενώ άρχισαν έλεγχοι σε όλες τις καμπίνες. Στο πλοίο βρίσκονταν, σύμφωνα με το Λιμενικό, 239 επιβάτες, 51 άτομα πλήρωμα, 25 ΙΧ οχήματα και 153 φορτηγά.
Το πλοίο ήταν ήδη παραδομένο στις φλόγες όταν το πλήρωμα πρόσφερε σωσίβια στους επιβάτες. Αμέσως επιβιβάστηκαν στα διασωστικά σκάφη που έσπευσαν στο σημείο, ενώ επιβατηγά σκάφη που έπλεαν στην περιοχή και διασωστικά του Λιμενικού και της ιταλικής ακτοφυλακής προσέγγισαν το φλεγόμενο πλοίο για να περισυλλέξουν τον κόσμο. Στις 05.14 ξεκίνησε η διαδικασία εγκατάλειψης του πλοίου.
Το ξημέρωμα βρήκε τους περισσότερους επιβαίνοντες σώους και ασφαλείς στο κατάστρωμα κάποιου παραπλέοντος σκάφους. Όλοι τους φορούσαν σωσίβια και ισοθερμικές κουβέρτες για να προστατευτούν από το κρύο.
Τότε ήταν που ξεκίνησε η μάχη των διασωστικών δυνάμεων για τους αγνοούμενους και τους δύο εγκλωβισμένους. Τα πλοία που μετέφεραν πυροσβέστες με οχήματα έφθασανδίπλα ακριβώς στο Euroferry Olympia και ρίχθηκαν στη μάχη της κατάσβεσης, ενώ ελικόπτερο του Λιμενικού συντόνιζε από αέρος τις προσπάθειες.
Συγκλονιστικές οι μαρτυρίες των επιβατών
Μετά από ώρες αγωνίας και ταλαιπωρίας οι πρώτοι επιβάτες που διασώθηκαν, έφθασαν στο λιμάνι της Κέρκυρας. Ανάμεσά τους βρίσκονταν οικογένειες με μωρά.
Οι περισσότεροι περιέγραψαν την περιπέτειά τους ως την χειρότερη εμπειρία της ζωής τους, ενώ δεν μπορούσαν να κρύψουν τα σημάδια της κούρασης και της αγωνίας.
Οδηγοί φορτηγών μόλις έμαθαν ότι υπήρχαν αγνοούμενοι συνάδελφοι τους στο γκαράζ του πλοίου ξέσπασαν: “Τα αυτοκίνητα είναι έτσι παρκαρισμένα που δεν μπορεί να βγει ο οδηγός. Έχουν καεί Έλληνες οδηγοί, μπροστά μου παρκάρισε και κοιμήθηκε μέσα” δήλωσε ένας εκ των επιβατών.
Οι περισσότεροι επιβάτες εξέφρασαν πάντως την ευγνωμοσύνη τους στο πλήρωμα που τους βοήθησε να σωθούν, ενώ μετά τη διάσωσή τους, επικοινώνησαν αμέσως με τις οικογένειές τους. Οι διασωθέντες έχουν μεταφερθεί με ασφάλεια σε ξενοδοχεία του νησιού και άμεσα θα επιστρέψουν στον τόπο εργασίας και διαμονής τους.
Ερωτήματα για τα αίτια της φωτιάς
Η πυρκαγιά επανέφερε στο προσκήνιο το ζήτημα της ασφάλειας των πλοίων. Πολλά τα ερωτήματα για τα αίτια της φωτιάς, που έχουν μπει στο μικροσκόπιο των Αρχών.
Η φωτιά στο «Euroferry Olympia» ξύπνησε μνήμες από την τραγωδία οκτώ χρόνια πριν στο «Norman Atlantic» που εκτελούσε το δρομολόγιο Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Ανκόνα και στοίχισε τη ζωή σε 11 ανθρώπους. Από τότε έγιναν ακόμα πιο αυστηρά τα μέτρα ασφαλείας ώστε στα κλειστά γκαράζ των πλοίων να μην επιτρέπεται η πρόσβαση των οδηγών ΙΧ και φορτηγών.
“Στα επιβατηγά οχηματαγωγά απαγορεύεται κάθε πρόσβαση στο γκαράζ. Δεν επιτρέπεται δηλαδή η πρόσβαση από την στιγμή που θα φύγει το βαπόρι και θα κλείσει ο καταπέλτης” τόνισε στην ΕΡΤ ο πραγματογνώμονας Σιδέρης Μαμίδης.
Ένα από τα πρώτα ερωτήματα είναι αν το πλήρωμα είχε σφραγίσει το γκαράζ για τους οδηγούς των φορτηγών ώστε να μην έχουν πρόσβαση στα οχήματά τους. Επίσης θα ελεγχθεί αν κάποιο φορτηγό ψυγείο είχε αναμμένο το μοτέρ της ψύξης.
“Όταν το φορτηγό ψυγείο μπει μέσα στο βαπόρι απαγορεύεται διεθνώς να λειτουργεί. Παίρνει λοιπόν ρεύμα από το πλοίο που έχει πρίζες, παίρνει ρεύμα με καλώδια αδιάβροχα και λειτουργεί ο θάλαμος όσο είναι μέσα στο βαπόρι. Οπότε παράνομα με κάποιες ανοχές εκατέρωθεν μπορεί να λειτουργεί το μοτέρ του οχήματος και να πάρει φωτιά το βαπόρι” σημείωσε ο κ. Μαμίδης.
Λειτούργησε το σύστημα πυρασφάλειας;
“Διαπιστώνουμε την πυρκαγιά με ηχητικό μήνυμα που φτάνει στη γέφυρα και στη συνέχεια πηγαίνει κάποιος και διαπιστώνει το μέγεθος της φωτιάς και μετά πηγαίνει το άγημα πυρασφάλειας για να την καταπολεμήσει” εξήγησε ο κ. Μαμίδης.
“Αυτά τα επαναλαμβανόμενα περιστατικά θέτουν σοβαρά ερωτήματα για την ασφάλεια των πλοίων σε συνθήκες “απελευθέρωσης” της ακτοπλοϊας, υποβάθμισης των μέτρων ασφαλείας και προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και μείωσης των οργανικών συνθέσεων των πλοίων με κριτήριο των κερδοφορία των εφοπλιστών” αναφέρει σε ανακοίνωσή του το ΚΚΕ.
Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι η κινητοποίηση ήταν άμεση και το πλήρωμα λειτούργησε συντονισμένα και αποτελεσματικά στη διάσωση των επιβατών. Σε αυτό συνέβαλαν και οι καλές καιρικές συνθήκες, αντίθετα με το «Norman Atlantic» που έπνεαν άνεμοι 9 και 10 μποφόρ.
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης τόνισε ότι με εντολή του έχει ήδη ξεκινήσει η έρευνα για τη διακρίβωση των αιτιών της πυρκαγιάς, ενώ σε συνεννόηση με την πλοιοκτήτρια εταιρεία έχει διασφαλιστεί η ανάληψη κάθε απαραίτητης ενέργειας ώστε να μην υπάρξει ρύπανση στο θαλάσσιο περιβάλλον της περιοχής.