Στο 6,2% ανήλθε ο πληθωρισμός τον Ιανουάριο του 2022, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.
Με αυξανόμενο ρυθμό συνεχίζονται οι ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα, δημιουργώντας μεγάλο πλήγμα στις τσέπες των πολιτών.
«Πρωταθλήτρια» των αυξήσεων ήταν και πάλι η τιμή στο φυσικό αέριο, η οποία εκτοξεύτηκε κατά 154,8%, ενώ ακολούθησε το ρεύμα με 56,7%, η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης, σημειώνοντας άνοδο της τάξης του 36% και τα καύσιμα-λιπαντικά με αύξηση 21,6%.
Στα τρόφιμα η κατηγορία αρνί-κατσίκι αυξήθηκε κατά 17,6%, τα νωπά λαχανικά κατά 14,4 το ελαιόλαδο κατά 15,4%, άλλα βρώσιμα έλαια κατά 17,3%, οι πατάτες κατά 12,3% και τα νωπά φρούτα κατά 8,4%.
Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά το τελευταίο τρίμηνο η μέση τιμή στις πατάτες έχει αυξηθεί σε ποσοστό 47%, στα μακαρόνια 23%, στο ελαιόλαδο πάνω από 10%, στο φρέσκο γάλα και στα τυροκομικά 8%, στα αλλαντικά 5% και στα απορρυπαντικά 4%, σε επίπεδο τιμής πώλησης στα σούπερ μάρκετ. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα στοιχεία προκύπτουν από το e-katanalotis.gov.gr.
Όταν τα είδη διατροφής αποτελούν το 35,9% των συνολικών μηνιαίων δαπανών των φτωχότερων νοικοκυριών, με βάση τα στοιχεία της Έρευνας Οικογενειακών Προϋπολογισμών της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, οι ανατιμήσεις στα βασικά προϊόντα τροφίμων γίνονται δυσβάσταχτες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας του ΙΟΒΕ για τον μήνα Ιανουάριο το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» διαμορφώθηκε στο 65%.
Δύσκολοι οι επόμενοι μήνες
Οι πληθωριστικές πιέσεις στο κόστος ενέργειας, μετακίνησης, θέρμανσης που πιέζουν τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς δείχνουν ότι θα παραμείνουν και τους επόμενους μήνες
Άλλωστε, στα στοιχεία που δημοσίευσε πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η πρόβλεψη για τον πληθωρισμό στην Ελλάδα φτάνει στο 3,1% (0,8% η πρόβλεψη του προϋπολογισμού) για το 2022, ενώ η προηγούμενη ήταν για μόλις 1%. Αξίζει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη εκτίμηση ευθυγραμμίζεται πλήρως με την τελευταία της ΤτΕ, η οποία έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου.
Σύμφωνα με τις πρόσφατες εκτιμήσεις της Eurostat που ανακοινώθηκαν , ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή στην Ελλάδα τον Ιανουάριο προβλέπεται ότι διαμορφώθηκε σε 5,5% έναντι ετήσιας μεταβολής 4,4% τον Δεκέμβριο του 2021. Εάν η εκτίμηση της Eurostat επιβεβαιωθεί. Αξίζει να σημειωθεί πως η τελευταία φορά που ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή διαμορφώθηκε σε επίπεδα άνω του 5% ήταν τον Δεκέμβριο του 2010 (5,2%), ενώ την ίδια χρονιά είχε φτάσει και στο 5,7% (Σεπτέμβριος του 2010). Αξίζει βέβαια να υπενθυμιστεί πως οι ονομαστικοί μισθοί στην Ελλάδα ήταν υψηλότεροι κατά το 2020 σε σχέση με τους σημερινούς.
Στα ύψη και ο εισαγόμενος πληθωρισμός
Ιλιγγιώδη άνοδο σημείωσε για ακόμη ένα μήνα στην Ελλάδα ο αποκαλούμενος και ως εισαγόμενος πληθωρισμός, κυρίως εξαιτίας της αύξησης των τιμών στα πετρελαιοειδή.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ο Γενικός Δείκτης Τιμών Εισαγωγών στη Βιομηχανία τον Δεκέμβριο 2021, παρουσίασε αύξηση 23,6% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη Δεκεμβρίου 2020.
Σύγκριση
Από εκεί και πέρα, από τη σύγκριση του Γενικού ΔΤΚ του μηνός Ιανουαρίου 2022 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιανουαρίου 2021 προέκυψε αύξηση 6,2% έναντι μείωσης 2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2021 με το 2020. Ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον Ιανουάριο 2022, σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο 2021, παρουσίασε πτώση 0,3% έναντι μείωσης 1,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Οι κλάδοι
Η εξέλιξη των τιμών τον Γενάρη του 2022 έναντι του Γενάρη του 2021 προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 5,2% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: αλεύρι και άλλα δημητριακά, ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, παρασκευάσματα με βάση το κρέας, νωπά ψάρια, γιαούρτι, τυριά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, πατάτες, σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας, λοιπά τρόφιμα, καφέ, χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: χοιρινό, αλλαντικά.
• 7% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 22,6% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
• 3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
• 11,1% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
• 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
• 1,6% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
• 0,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ασφάλιστρα οχημάτων.
Πηγή: ΟΤ