Από την φετινή χρονιά ξεκινούν σε εθνικό επίπεδο οι εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα, η «ελληνική PISA», για μαθητές της ΣΤ’ τάξης δημοτικού και Γ’ τάξης του Γυμνασίου.
Οι εξετάσεις αυτές θα γίνονται για την αποτίμηση βασικών δεξιοτήτων των μαθητών και μαθητριών στη Γλώσσα-κατανόηση κειμένου και στα Μαθηματικά.
Ο θεσμός θα εφαρμοστεί πιλοτικά φέτος και οι εξετάσεις θα διεξαχθούν εντός Μαΐου σε εθνικό επίπεδο, με αντιπροσωπευτικό δείγμα έως 6.000 μαθητών και μαθητριών Δημοτικού και έως 6.000 Γυμνασίου, σε έως 600 σχολικές μονάδες όλων των τύπων, όλης της επικράτειας.
Όπως είναι γνωστό δε, τα αποτελέσματα θα συλλέγονται ανώνυμα και δεν συνεκτιμώνται στους βαθμούς των μαθητών, ενώ οι μαθητές θα κληθούν να απαντήσουν σε ένα εύρος ερωτήσεων κλειστού τύπου. Οι διαγωνιστικές αυτές εξετάσεις θα επαναλαμβάνονται ετησίως.
Συγκεκριμένα, σκοπός των εξετάσεων είναι η εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με την πορεία υλοποίησης των προγραμμάτων σπουδών τα σχολεία και τον βαθμό επίτευξης των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων, με ζητούμενο την έγκυρη και αξιόπιστη αποτύπωση των γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων των μαθητών.
Μετά τις δύο πρώτες σχολικές χρονιές εφαρμογής του θεσμού και εφόσον αρχίσει η εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών που σχεδιάζονται, το σύστημα αυτό θα συνδεθεί με τη φιλοσοφία τους, ώστε να εντοπιστούν ποια σημεία τους έχουν κατακτήσει οι μαθητές και οι μαθήτριες των σχολείων. Ακόλουθο βήμα βέβαια θα είναι οι βελτιωτικές κινήσεις, εφόσον εντοπιστούν προβλήματα κυρίως σε θέματα διδακτικής μεθοδολογίας που θα πρέπει να ενσωματωθούν στη καθημερινότητα στις σχολικές τάξεις.
Έτσι, ο σχεδιασμός του υπουργείου Παιδείας είναι, όταν τελειώνουν οι διαγνωστικές αυτές «μίνι» εξετάσεις, να γίνεται επεξεργασία για να συντάσσονται σχετικά πορίσματα για την πορεία υλοποίησης των ίδιων των προγραμμάτων σπουδών αλλά και της επίτευξης των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων. Σ αυτή την κατεύθυνση, θα δημιουργηθεί και σχετική ιστοσελίδα στην οποία θα αναρτηθεί το θεωρητικό πλαίσιο των εξετάσεων και ενδεικτικά θέματα.