Η ηγεσία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) αλλά κατ΄ επέκταση και του υπουργείου Παιδείας έχουν κάνει σοβαρά λάθη στην διαχείριση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων που στέλνονται ετησίως στα σχολεία της χώρας στα οποία τώρα …βρέθηκε και πρόγραμμα της ιδιωτικής εταιρίας με την οποία συνδέεται άλλος υπουργός της κυβέρνησης.
Το μέγεθος δε των λαθών αυτών μένει να αποτιμηθεί τις επόμενες ημέρες, εφόσον γίνουν οι αναγκαίες κινήσεις κάθαρσης.
Προς το παρόν θα πληρώσουν οι «συνήθεις ύποπτοι». Στο ΙΕΠ φαίνεται ότι θα καθίσουν στο «εδώλιο» μόνο οι υπάλληλοι και οι εισηγητές του, ενώ στο υπουργείο Παιδείας ανώτατα στελέχη απαντούσαν σε πρωινή συνομιλία μας ότι «οι ευθύνες για τις εγκρίσεις αυτών των προγραμμάτων ανήκουν στον γενικό γραμματέα»…
Τι απαντούν οι ίδιοι οι γενικοί γραμματείς (πρώην και νυν); Η Αναστασία Γκίκα ήταν γενική γραμματέας στο υπουργείο Παιδείας την πρώτη περίοδο κατά την οποία εγκρίθηκε για τα σχολεία το πρώτο εξωσχολικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα της εταιρίας «Ελληνική Αγωγή» με την οποία συνδέεται ο κ. Αδωνις Γεωργιάδης. Αναρωτιέται με μια έκπληξη: «Πως μπορούμε να αμφισβητήσουμε εμείς την κρίση των ειδικών;»
«Το ΙΕΠ έκρινε ότι αυτό το πρόγραμμα ήταν παιδαγωγικά κατάλληλο. Τι σημασία έχουν τα άλλα κριτήρια αν ωφελήσει το πρόγραμμα αυτό τα παιδιά μας…» λέει η κυρία Γκίκα. Και κρίνει ότι: «Δεν νομίζω ότι υπάρχει κανένα ηθικό πρόβλημα. Ο άνθρωπος πριν γίνει υπουργός είχε και μια δουλειά και ένα επάγγελμα…»
Ο νυν γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Αλέξανδρος Κόπτσης (στην περίοδο κατά την οποία εγκρίθηκε το δεύτερο πρόγραμμα) όταν ακούει το δημοσιογραφικό ερώτημα απαντάει ακαριαία: «Συγνώμη, έχω μια τηλεδιάσκεψη, δεν μπορώ να απαντήσω τώρα».
Διαβάστε επίσης: Σάλος για την «Ελληνική Αγωγή» του Άδωνι Γεωργιάδη – Τι απαντά ο ίδιος
Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας δεν σχολιάζει το θέμα αλλά καλύπτεται, όπως αναφέρουν πηγές της, από τη φράση ότι δεν υπήρξε κανένα οικονομικό συμφέρον από τα παραπάνω. Όλοι παραπέμπουν στην ανακοίνωση του ΙΕΠ που δηλώνει ότι: «Όπως ρητά προβλέπεται στην σχετική έγκριση, η συμμετοχή είναι προαιρετική και δωρεάν, το υλικό δεν μπορεί να αφορά έμμεση ή άμεση διαφήμιση/προώθηση εμπορικών προϊόντων φορέων, επιχειρήσεων ή υπηρεσιών ατόμων ή φορέων, και δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για κανενός είδους διαφημιστικό ή άλλο εμπορικό σκοπό, ενώ δεν επιτρέπεται και οποιαδήποτε μελλοντική εμπορική διάθεση του εκπαιδευτικού προγράμματος και συνοδευτικού υλικού με την αναφορά της συγκεκριμένης έγκρισης».
Άλλα ανώτερα στελέχη του υπουργείου Παιδείας με μεγαλύτερη εμπειρία επαναλαμβάνουν ότι «όλες οι σχετικές αρμοδιότητες διαβίβασης αυτών των προγραμμάτων στα σχολεία έχουν εκχωρηθεί στον γενικό γραμματέα του υπουργείου Παιδείας με το ΦΕΚ 8, τεύχος 2 του 2021 και η φράση ‘με εντολή υφυπουργού’ που υπήρχε σ αυτές αφαιρέθηκε, καθώς δεν ελέγχονται καθόλου από τους υφυπουργούς».
Τι προκύπτει από τα παραπάνω; Σχεδόν κανείς από όσους αναμίχθηκαν στην νέα αυτή επικοινωνιακή «περιπέτεια» του ΙΕΠ, δεν έχει καταλάβει τίποτα…
Στην υπόλοιπη κοινωνία και στην εκπαιδευτική κοινότητα της χώρας, δάσκαλοι και εκπαιδευτικοί ξύπνησαν σήμερα συζητώντας το μεγάλο ηθικό ζήτημα που έχει δημιουργηθεί: δεν έχουν προνομιακή μεταχείριση (έστω και έμμεση, έστω και μη ομολογημένη) υπουργοί του κράτους, όταν υποβάλλουν αίτηση σε άλλα υπουργεία του κράτους για να εγκριθούν προγράμματα των ίδιων ή της οικογένειας ή επιχείρησης τους; Έχουν κριθεί τελικά αυτά τα προγράμματα από τους αρμόδιους επιστήμονες αντικειμενικά ή υπό του κράτους του φόβου ή άλλων ανεξερεύνητων συναισθημάτων;
Κανείς από τους όσους έκριναν με σοβαρότητα την υπόθεση αυτή, δεν σχολίασε ότι υπήρξε οικονομική εμπλοκή των δυο υπουργείων μεταξύ τους. Ούτε ότι η περίφημη εταιρία, χρέωσε, χρησιμοποίησε ή έβγαλε όφελος σε οικονομικό επίπεδο από τα παραπάνω προγράμματα.
Ωστόσο, μπήκε στα σχολεία όλης της χώρας! Δεν είναι αυτό ένα τεράστιο επικοινωνιακό «κεφάλαιο»;
Ο υπουργός από τη στιγμή που αναλαμβάνει τη θέση του θέτει τον εαυτό του στην υπηρεσία του κράτους, αποδεχόμενος ότι πρωταρχικό του μέλημα είναι να μην θίξει το κοινό περί δικαίου αίσθημα του πολίτη. Ο υπουργός και όλη η οικογένεια του και οι τυχόν οικονομικές και επιχειρηματικές τους δραστηριότητες.
Να σημειώσουμε εδώ ότι ανάλογα παράπονα ή πολιτικές υπήρξαν και από άλλες κυβερνήσεις, οι εκπρόσωποι των οποίων έσπευσαν να κατακεραυνώσουν.
Για το θέμα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του φορέα «Ελληνική Αγωγή», η ηγεσία του ΙΕΠ ανακοίνωσε ότι «το εν λόγω εκπαιδευτικό υλικό, το οποίο υποβλήθηκε στο πλαίσιο προαιρετικών δράσεων εκτός σχολικού ωρολογίου προγράμματος, απευθύνεται σε μαθητές/τριες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και αφορά στην επαφή των παιδιών, μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων, με περιόδους της αρχαίας ελληνικής ιστορίας και προϊστορίας, με ιστορίες των ηρώων της μυθολογίας, με τη γνωριμία τους με τη μουσική στην αρχαία Ελλάδα και με τα παιχνίδια που έπαιζαν τα παιδιά στην αρχαιότητα, με τα έθιμα και τις γιορτές που διοργάνωναν οι αρχαίοι, καθώς και με τη σημασία που είχε για τους αρχαίους Έλληνες η φροντίδα της άσκησης του σώματος και οι αθλητικοί αγώνες, όπως «Ναυμαχία της Σαλαμίνος», «Ο Δίσκος της Φαιστού: Ένα κρυμμένο μυστικό», «Οδυσσεύς, ο πολυμήχανος ήρωας», «Θησεύς, ο βασιλεύς των Αθηνών», «Η Αργοναυτική εκστρατεία», «Μυθοταξιδεύουμε μετά μουσικής», «Παίζωμεν παιδιάν;», «Ανθεστήρια» και «Ειρεσιώνη», «Αγών-Αθλητισμός», «Το σώμα».
Ο ίδιος ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης ανέφερε σε ανάρτησή του, ότι «τα μαθήματα είναι προαιρετικά και δωρεάν και κανένα δημόσιο χρήμα δεν πηγαίνει σε μας», παραπέμποντας στην πρώτη παράγραφο της ίδιας απόφασης που αναφέρθηκε παραπάνω.
Έχω την αίσθηση ότι για επόμενες ημέρες θα δούμε πολλά ακόμη από τα προγράμματα του ΙΕΠ που φτάνουν στα σχολεία της χώρας. Γιατί με την έγκριση του Ινστιτούτου διαβιβάζονται ετησίως στα σχολεία της χώρας δεκάδες διαφορετικά προγράμματα, τα οποία στην πλειονότητα τους εκπονούνται από Μη Κερδοσκοπικούς Οργανισμούς (ΜΚΟ).
Μεταξύ των προγραμμάτων που εγκρίθηκαν δε, υπάρχει και ΜΚΟ, την οποία μάλιστα προτείνει σε ειδική οδηγία του το ΙΕΠ προς τα σχολεία για τα προγράμματα επαγγελματικού προσανατολισμού και η οποία εμφανώς συνδέεται (καθώς παρουσιάζεται επισήμως και στην ιστοσελίδα της) με μεγάλη ιδιωτική εταιρία συμβούλων σταδιοδρομίας.
Οι δραστηριότητες εκτός σχολικού προγράμματος διοργανώνονται ένα δίωρο την εβδομάδα στα σχολεία της χώρας (εφόσον πληρούν προδιαγραφές που τίθενται από το ΙΕΠ) και αφορούν θέματα όπως η ασφαλής οδήγηση, νεανική επιχειρηματικότητα κλπ).
Οι διοργανωτές τους όμως (ΜΚΟ, εκπαιδευτικοί, πανεπιστημιακοί κλπ), μπορεί τελικά να συνδέονται ιδιωτικές επιχειρηματικές δραστηριότητες, να φτιάχνουν πελατολόγιο, ή απλά να …αναζητούν λόγο ύπαρξης.
Ας μην ξεχνάμε ότι τα σχολεία δεν είναι χώρος ούτε διαφήμισης, ούτε ιδεολογικής κατήχησης. Ας το σκεφτούν όσοι δεν καταλαβαίνουν…