Μετά τις αλληλοκατηγορίες μεταξύ Αττικής Οδού και Χρήστου Στυλιανίδη, έρχονται μπερδέματα και με τις αποζημιώσεις των οδηγών, ήτοι τα 2.000 ευρώ για κάθε αυτοκίνητο που εγκλωβίστηκε στον πιο κατά τ’ άλλα εκσυγχρονισμένο δρόμο της Αττικής.
Αναλυτικότερα και σε ότι αφορά στις ευθύνες, θα αργήσουμε να μάθουμε ποιος τελικά ευθύνεται για το χάος που δημιουργήθηκε με τους εγκλωβισμένους οδηγούς το βράδυ της Δευτέρας που πέρασε, οπότε και ξέσπασε η σφοδρή χιονόπτωση που έφερε η κακοκαιρία «Ελπίδα». Η Αττική Οδός «δείχνει» ως υπεύθυνο το κράτος και το αντίστροφο.
Την ίδια ώρα, άγνωστο παραμένει το πώς θα δοθούν οι αποζημιώσεις στους οδηγούς, τις οποίες εξήγγειλε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ως ποινή στην εταιρεία «Αττικές Διαδρομές» και ανέρχονται στο ποσό των 2.000 ευρώ ανά οδηγό.
Επίσης αναπάντητο παραμένει και το ερώτημα, αν θα μπορεί κάποιος οδηγός που θα επιλέξει να πάρει την αποζημίωση από την Αττική Οδό, να κινηθεί αργότερα μέσω δικαστικής οδού, διεκδικώντας ακόμη μεγαλύτερη αποζημίωση που σύμφωνα με νομικούς κύκλους μπορεί να φτάσει ακόμα και τις 100.000 ευρώ.
Για όλα αυτά δεν υπάρχει ακόμη, καμία επίσημη απάντηση γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα να παραμένουν… παγωμένοι οι οδηγοί μπροστά στις εξελίξεις.
Μπαλάκι οι ευθύνες
Η εταιρεία «Αττικές Διαδρομές» και το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας έχουν επιδοθεί από χθες σε έναν «πόλεμο» ανακοινώσεων, προσπαθώντας να βγάλουν από πάνω τους την όποια ευθύνη.
Με μια μακροσκελή ανακοίνωση η εταιρεία Αττικές Διαδρομές, τέσσερις μέρες μετά τις εικόνες χάους κι ενώ οι σοβαρότατες καταγγελίες και αποκαλύψεις συνεχίζονται έδωσε τη δική της εκδοχή, λέγοντας πως για όλα φταίνε οι Αρχές.
Μάλιστα, αναφερόμενη στις κατηγορίες που της αποδίδονται αποποιείται κάθε ευθύνη για το «φιάσκο» και τονίζει ότι δεν εισακούστηκε το αίτημα να απαγορευτούν τα φορτηγά από την προηγούμενη ημέρα και ότι η απόφαση για απαγόρευση ήρθε πολύ αργά.
Με μια μακροσκελή επίσης ανακοίνωση του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, ο Χρήστος Στυλιανίδης απάντησε στην… Αττική Οδό, διαψεύδοντας την εταιρεία η οποία υποστήριξε ότι είχε ζητήσει να κλείσει ο δρόμος για τα φορτηγά και βαρέα οχήματα, αλλά το υπουργείο αρνήθηκε.
Μεταξύ άλλων, το υπουργείο δηλώνει ότι ουδέποτε υπήρξε τέτοιο αίτημα από τις «Αττικές Διαδρομές Α.Ε» από το βράδυ της Κυριακής. Αντιθέτως «στη σύσκεψη της 23ης Ιανουαρίου αποφασίστηκε ότι σε ό,τι αφορά στα βαρέα οχήματα θα γινόταν αξιολόγηση της κατάστασης νωρίς το πρωί της Δευτέρας» συνεχίζει η ανακοίνωση.
Ο Χρήστος Στυλιανίδης, μετά την ανακοίνωση της Αττικής Οδού που επιρρίπτει ευθύνες στο υπουργείο Κλιματικής Κρίσης για τη ταλαιπωρία των οδηγών.
Αν πάρουν τα 2.000 ευρώ από την Αττική Οδό, ίσως να πρέπει να παραιτηθούν από άλλες απαιτήσεις…
Για τις αποζημιώσεις που θα διεκδικήσουν οι εγκλωβισμένοι πολίτες από την Αττική Οδό ή την Περιφέρεια και τους δήμους μίλησε στην «Κοινωνία Ώρα MEGA» η δικηγόρος Νανά Παπαδογεωργάκη.
Όπως σημείωσε η κυρία Παπαδογεωργάκη «οι πληγέντες πολίτες δικαιούνται πλήρη αποζημίωση και δικαίωση για την ηθική τους βλάβη, απλά θα πρέπει να το αποδείξουν».
«Το ποσό των 2.000 ευρώ είναι μια παροχή, αλλά ο κάθε πολίτης μπορεί να διεκδικήσει μεγαλύτερη αποζημίωση αν υπέστη κάποια σωματική βλάβη ή κινδύνευσε» τόνισε και συμπλήρωσε πως υπήρχαν άνθρωποι που μπήκαν στην Αττική Οδό για να πάνε για χημειοθεραπεία ή ήταν νεφροπαθείς.
«Το θέμα είναι πόσο εύκολα μπορεί να αποδείξει κάποιος ότι ήταν συνεπιβάτης σε όχημα στην Αττική Οδό;» αναρωτήθηκε η Νανά Παπαδογεωργάκη, υπογραμμίζοντας ότι αυτό το κομμάτι είναι αρκετά δύσκολο. «Ο καθένας μπορεί να κάνει μια αγωγή και να διεκδικήσει τα δικαιώματά του, θα πρέπει να το αποδείξει κιόλας» συμπλήρωσε, τονίζοντας ότι ενδεχομένως να υπάρξουν και επιτήδειοι που θα θελήσουν να εκμεταλλευτούν αυτή την κατάσταση.
«Υπάρχει κόσμος που δεν μπορεί να επιστρέψει να πάρει το αυτοκίνητό του, δεν μπορεί ψυχολογικά να το αντέξει μετά από αυτό που πέρασε» πρόσθεσε.
«Επειδή η δικαίωση στα ελληνικά δικαστήρια παίρνει χρόνο, θα πρέπει η Αττική Οδός να εξετάσει το ενδεχόμενο της εξωδικαστικής επίλυσης των υποθέσεων» ανέφερε η κυρία Παπαδογεωργάκη, υπογραμμίζοντας ότι αν δεχθούν να λάβουν τις 2.000 ευρώ, τότε πιθανόν να τους δοθεί κάποιο χαρτί να υπογράψουν που θα λέει ότι παραιτούνται από οποιαδήποτε άλλη απαίτηση.
Οι αναφορές του πρωθυπουργού στις αποζημιώσεις και «στις ιδιωτικές απαιτήσεις που μπορεί να εγερθούν»
Να σημειωθεί ότι ο πρωθυπουργός ζήτησε «μία προσωπική και ειλικρινή συγγνώμη από τους συμπολίτες μας οι οποίοι ταλαιπωρήθηκαν επί πολλές ώρες, μένοντας εγκλωβισμένοι στην Αττική Οδό», επιρρίπτοντας ευθύνες στην εταιρεία, ενώ αναφέρθηκε και στις αποζημιώσεις σε πολίτες που βρέθηκαν στο επίκεντρο των προβλημάτων.
Αναφερόμενος στις αποζημιώσεις είπε: «Ιδιωτικοί φορείς οι οποίοι διαχειρίζονται, όχι με ευκαταφρόνητο κέρδος, κρίσιμες υποδομές, έχουν υποχρεώσεις. Με πρώτη, να μπορούν να κρατούν το δρόμο ευθύνης τους ανοιχτό. Αυτό έγινε στην Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας. Δυστυχώς, όμως, δεν έγινε στην Αττική Οδό. Για αυτό και η απόφαση να δοθούν άμεσα 2.000 ευρώ στους οδηγούς οι οποίοι δοκιμάστηκαν εκεί. Και, όπως ανακοίνωσε και ο Υπουργός Υποδομών, αποζημίωση θα υπάρξει και για όσους ταξίδεψαν με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ταλαιπωρήθηκαν άδικα».
Συμπλήρωσε επίσης ότι: «Σημειώνω ότι είναι η πρώτη φορά που η πολιτεία ενεργοποιείται για να ανακουφιστούν με αυτή τη διαδικασία συμπολίτες μας οι οποίοι υπέστησαν βλάβη. Και θυμίζω, επίσης, ότι με νόμο αυτής της κυβέρνησης έχει προστεθεί πλέον στις συμβάσεις παραχώρησης και η πρόβλεψη αποζημίωσης -το τονίζω αυτό- ανεξάρτητα από τις όποιες ιδιωτικές απαιτήσεις μπορεί να εγερθούν ή από τις ενέργειες που θα ακολουθήσει το Δημόσιο στο θέμα αυτό».
Άμεση καταβολή του ποσού ζητά το υπουργείο Μεταφορών
Σε σχετική ανακοίνωση τονίζεται ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ζήτησε την άμεση καταβολή του ποσού των 2.000 ευρώ σε όσους το δικαιούνται, καθώς και η επιτάχυνση της διαδικασίας καταβολής.
Η εταιρεία επανέλαβε, σύμφωνα με το υπ. Υποδομών Κώστα Καραμανλή, τη δέσμευσή της για την καταβολή του ποσού, ενώ συμφώνησε τις επόμενες ημέρες να παρουσιάσει στο υπουργείο τον ακριβή τρόπο με τον οποίο θα γίνει η καταβολή.
Παράλληλα, από την πλευρά του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, επισημάνθηκε στην εταιρεία ότι μετά την απόφαση του Υπουργού Κ. Καραμανλή για συγκρότηση της Επιτροπής του νόμου 4663/2020 (για τη διερεύνηση των ευθυνών από το «κλείσιμο» της κυκλοφορίας στην Αττική οδό), θα πρέπει να κατατεθούν όλα τα έγγραφα που θα ζητηθούν έτσι ώστε να υποβληθεί το πόρισμα εντός 20 ημερών.