Στη σκιά του κορωνοϊού και της μετάλλαξης Ομικρον και με το βάρος μιας σχεδόν ανατρεπτικής διετίας στην πλάτη της, η νέα θεατρική χρονιά ξεκινά το ταξίδι της. Και μοιάζει σαν να θέλει να κάνει το επόμενο βήμα, κρατώντας τα παθήματα για μαθήματα, αλλά με το βλέμμα στραμμένο στα καλύτερα που ελπίζει να έρθουν.
Ετος Καμπανέλλη το 2022, με το υπουργείο Πολιτισμού να τιμά τον Ιάκωβο Καμπανέλλη με τη συμπλήρωση εκατό χρόνων από τη γέννησή του (Νάξος, 2 Δεκεμβρίου 1921 – Αθήνα, 29 Μαρτίου 2011).
Για τον έλληνα συγγραφέα που σφράγισε το μεταπολεμικό θέατρο, αφήνοντας το αποτύπωμά του, αναμένεται να γίνουν εκδηλώσεις, να ανέβουν παραστάσεις και να ακουστούν οι μελοποιημένοι του στίχοι. Το έναυσμα θα δοθεί μέσα στον Ιανουάριο με το κορυφαίο έργο του, «Η αυλή των θαυμάτων», αλλά σε μορφή μιούζικαλ» στο Μέγαρο Μουσικής. Η μουσική είναι του Στέφανου Κορκολή, ο οποίος θα παίζει πιάνο και θα διευθύνει τη δεκαμελή ορχήστρα. Σκηνοθετεί ο Χρήστος Σουγάρης. Τους στίχους υπογράφει ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος, τη δραματουργία η Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, τις χορογραφίες ο Φωκάς Ευαγγελινός και τη σκηνογραφία η Ελένη Μανωλοπούλου. Παίζουν: Γιώργος Γάλλος, Αλέξανδρος Μπουρδούμης, Κατερίνα Παπουτσάκη, Ρούλα Πατεράκη, Φιλαρέτη Κομνηνού, Μάνος Βακούσης, Κόρα Καρβούνη, Κοσμάς Φοντούκης, Ειρήνη Καράγιαννη, Μαρία Διακοπαναγιώτου, κ.ά.
«Πονηρό πνεύμα» στο Εθνικό
Πρώτη φορά στο Εθνικό Θέατρο ανεβαίνει η κωμωδία «Πονηρό πνεύμα» του Νόελ Κάουαρντ σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά – ο ίδιος το καλοκαίρι ανεβάζει την «Τρικυμία» του Σαίξπηρ. Παίζουν: Αμαλία Μουτούση, Αργύρης Ξάφης, Κατερίνα Λέχου, Αννα Μάσχα, Κωνσταντίνα Τακάλου, Θανάσης Δήμου, Ειρήνη Λαφαζάνη. Τη μετάφραση υπογράφει η Ερι Κύργια, τα σκηνικά η Εύα Μανιδάκη, τα κοστούμια η Ιωάννα Τσάμη και τη μουσική ο Θοδωρής Οικονόμου. Το έργο ανέβηκε το 1941 στο Ουέστ Εντ του Λονδίνου σημειώνοντας ξεχωριστή επιτυχία.
Ο «Θείος Βάνιας» θα διαδεχτεί τη «Φαίδρα» στο Προσκήνιο και ο Δημήτρης Καραντζάς σκηνοθετεί το έργο του Αντον Τσέχοφ σε μια εκδοχή δωματίου, στη μετάφραση της Χρύσας Προκοπάκη και στη μουσική του Δημήτρη Καμαρωτού. Παίζουν: Χρήστος Λούλης, Ξένια Καλογεροπούλου, Ηρώ Μπέζου, Θεοδώρα Τζήμου, Νίκος Χατζόπουλος.
Στο Παλλάς θα ανέβει «Το σώσε» («Noises Off»), η γνωστή ξέφρενη κωμωδία του Μάικλ Φρέιν που σκηνοθετεί ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, ο οποίος και παίζει μαζί με τους Σμαράγδα Καρύδη, Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, Γιώργο Χρυσοστόμου, Στεφανία Γουλιώτη, Λένα Παπαληγούρα. Το έργο που πρωτοανέβηκε στο Λονδίνο το 1982 γράφτηκε το 1970, όταν ο Φρέιν παρακολουθούσε από τις κουίντες μια φάρσα. Για αυτό και «Το σώσε» ανεβάζει στη σκηνή όλα όσα συμβαίνουν στα παρασκήνια από έναν περιοδεύοντα θίασο δεύτερης κατηγορίας.
Στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Τον «Αμαντέους» του Πίτερ Σάφερ έχει εντάξει στο ρεπερτόριό του το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: Σε διασκευή και σκηνοθεσία του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου, το έργο επιστρέφει μετά από χρόνια σε ελληνική σκηνή – η μετάφραση είναι της Ελένης Καρακούλη. Γραμμένο το 1979, χρησιμοποιεί έναν σχετικά πρόσφατο μύθο που διέρρευσε στην Ευρώπη στα μέσα του 19ου αιώνα και αφορά τη δολοφονία του Μότσαρτ από τον σύγχρονό του, συνθέτη Αντόνιο Σαλιέρι. Στην παράσταση τη μουσική του Μότσαρτ ερμηνεύει ζωντανά επί σκηνής ένα κουιντέτο εγχόρδων, σε πρωτότυπες μεταγραφές των έργων του συνθέτη από τον Δημήτρη Σιάμπο. Με τον Γιάννη Νιάρρο στον ρόλο του Μότσαρτ, Σαλιέρι τον Νίκο Ψαρρά και Κονστάνς, σύζυγο του Μότσαρτ, τη Μαίρη Μηνά. Παίζουν επίσης: Βαγγέλης Δαούσης, Γιάννης Κότσιφας, Βασίλης Ντάρμας, Γιώργος Τζαβάρας, Γιώργος Τριανταφυλλίδης.
Οι «Αινιγματικές παραλλαγές» του Ερίκ-Εμανουέλ Σμιτ, έργο που παίχτηκε για πρώτη φορά στο Παρίσι το 1996 με τον Αλέν Ντελόν και τον Φρανσίς Ιστέρ, θα φέρει αντιμέτωπους στη σκηνή του Ιδρύματος Μιχάλη Κακογιάννη τον Γιάννη Μπέζο και τον Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη. Οι δυο τους θα μοιραστούν τους ρόλους του νομπελίστα συγγραφέα που ζει απομονωμένος σε ένα νησί στη Βόρεια Ευρώπη και του δημοσιογράφου που τον επισκέπτεται – μετά από πρόσκλησή του. Με αφορμή το τελευταίο του μυθιστόρημα, οι δυο τους θα μιλήσουν ουσιαστικά για την αγάπη και τον έρωτα ανάμεσα σε έναν άντρα και μια γυναίκα – το σύντομο αλλά αξέχαστο πάθος απέναντι στην πίστη και τη σταθερότητα της αγάπης. Συνσκηνοθετούν ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης και ο Σωτήρης Τσαφούλιας.
Φρέσκα πρόσωπα
Στο Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας η Μπέτυ Αρβανίτη συνεργάζεται για δεύτερη φορά με τον Δημήτρη Καραντζά στο «Ταξίδι μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα» του Ευγένιου Ο΄Νιλ – προηγήθηκε ο «Γυάλινος κόσμος» του Τενεσί Ουίλιαμς. Το έργο θα ανέβει στη μετάφραση του Νίκου Γκάτσου και τους Τάιρον θα υποδυθούν ο Αλέξανδρος Μυλωνάς, ο Αινείας Τσαμάτης, ο Βασίλης Μαγουλιώτης – μαζί τους και η Ελίνα Ρίζου.
Στο Cartel ο Βασίλης Μπισμπίκης θα ζωντανέψει τα «Κόκκινα φανάρια» του Αλέκου Γαλανού σε μια εναλλακτική queer εκδοχή, με έναν πολυπρόσωπο θίασο. Ενα από τα φρέσκα πρόσωπα της νέας χρονιάς είναι ο Γιώργος Κουτλής: Ο σκηνοθέτης που έβαλε την υπογραφή του στους «Παίχτες» του Νικολάι Γκόγκολ, σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία, ετοιμάζεται να παρουσιάσει μια δική του κωμωδία στο θέατρο Αθηναΐς.
Τη νέα χρονιά ξεκινά ουσιαστικά και η θητεία του άρτι εκλεγμένου καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου και σκηνοθέτη Γιάννη Μόσχου, ενώ αναμένεται να πάρει σειρά και η αντίστοιχη διαδικασία για το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Οι υποψηφιότητες έχουν ήδη κατατεθεί – ανάμεσά τους εκείνες των Νίκου Κολοβού, Νίκου Διαμαντή, Γιάννη Μαργαρίτη, Γιάννη Παρασκευόπουλου, Γιάννη Λεοντάρη, Αστέριου Πελτέκη, και η προθεσμία έχει λήξει. Ωστόσο δεν έχει ακόμα ορισθεί η ειδική κριτική επιτροπή για την ανάδειξη του επικεφαλής του ΚΘΒΕ.
Το φετινό Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, το τρίτο της θητείας της καλλιτεχνικής διευθύντριας Κατερίνας Ευαγγελάτου, βρέθηκε αντιμέτωπο με προβλήματα. Ωστόσο, το πρόγραμμα είναι έτοιμο προς υλοποίηση και εφαρμογή.
Τέλος, μέσα σε αυτή τη νέα χρονιά συμπληρώνεται το 18μηνο προφυλάκισης για τον Δημήτρη Λιγνάδη και για τον Πέτρο Φιλιππίδη. Οι δίκες τους ορίστηκαν για τις 11 Φεβρουαρίου και 18 Μαρτίου αντίστοιχα.