Το λιανεμπόριο λειτουργούσε πάντα ως πύλη εισόδου των νέων στην αγορά εργασίας. Δυστυχώς μετά την κρίση του Covid-19 τα νέα παιδιά δεν επιθυμούν να εργαστούν στο λιανεμπόριο. Αυτό πιθανότατα οφείλεται στα επιδόματα που δόθηκαν και στη μαύρη εργασία που κυρίως προσφέρεται στους νέους ανθρώπους. Ητάση αυτή, συνεπικουρείται από τα προβλήματα που παρουσιάζονται στις απονομές συντάξεων, αναδρομικά κ.λπ. που εδραιώνουν στους νέους και νέες μας την πεποίθηση ότι δεν θα πάρουν ποτέ σύνταξη. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την αδιαφορία τους να εργαστούν σε κάποια έμμισθη θέση, η οποία και κόπο και προσπάθεια απαιτεί αλλά σε ανταμείβει δίνοντάς σου εμπειρίες χρήσιμες για τον υπόλοιπο εργασιακό σου βίο.
Οι απασχολούμενοι στο λιανεμπόριο αποκτούν εξειδίκευση και επιστημοσύνη. Η σημερινή εικόνα των απασχολούμενων στο λιανεμπόριο δεν έχει καμία σχέση με το στερεότυπο που υπήρχε τα παλαιά χρόνια «ανοίξαμε και σας περιμένουμε».
Η αγορά μας είναι εκ των πραγμάτων δισυπόστατη, αφενός έχει τα φυσικά καταστήματα τα οποία λειτουργούν λόγω πανδημίας με κάποιους κανόνες και αφετέρου έχει τα ιντερνετικά καταστήματα που είναι της μόδας και στα οποία απευθύνονται όλες οι ηλικίες των καταναλωτών. Ενα ιντερνετικό κατάστημα δεν είναι κάτι απλό. Εχει εμφανή και άδηλα κόστη και θέλει μια επαρκή διαχείριση πόρων ή προϊόντων κατά την αποθήκευση και διαμετακόμισή τους γιατί όποιος παραγγέλνει από το Ιντερνετ απαιτεί ταχύτητα, ακρίβεια στις παραδόσεις και ευκολία προσπέλασης στην πληρωμή για την απόκτηση του προϊόντος.
Η πανδημία έχει δημιουργήσει νέα πεδία να ασχοληθεί το λιανεμπόριο αλλά και πολλά ερωτηματικά.
Στις μεγάλες επιχειρήσεις τα ιντερνετικά καταστήματα και ο τζίρος τους είναι ίσος περίπου με τον τζίρο δύο καταστημάτων από το πλήθος αυτών που διαθέτει η κάθε επιχείρηση. Λόγω του δισυπόστατου της αγοράς αλλά και της αναγκαιότητας να γίνεται διαχείριση του εμπορεύματος εκ του μακρόθεν, σίγουρα στο επόμενο διάστημα θα υπάρξει διαφορετική προσέγγιση των φυσικών καταστημάτων όσον αφορά το μέγεθος, τη χρηστικότητα,τον αριθμό τους, καθώς και τις περιοχές που μπορούν να αναπτυχθούν. Ουσιαστικά πρέπει να γίνει μία επανεξέταση όλων των στοιχείων σε νέα βάση.
Η ακρίβεια της ενέργειας, η άνοδος των τιμών της γης και των ενοικίων, οι απαιτήσεις της πράσινης ανάπτυξης οριοθετούν και προσδιορίζουν τις σκέψεις μας για την εικόνα της αγοράς την επόμενη μέρα.
Τα ταμεία στο λιανεμπόριο εμφανίζονται ως το καρδιογράφημα της ψυχολογίας καθώς και της δυνατότητας του καταναλωτή.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα της εποχής δυστυχώς δεν είναι το θέμα των τιμών που έχει αναδειχθεί, αλλά οι τιμές έρχονται σαν συνέπεια ενός μεγαλύτερου προβλήματος το οποίο έχει προκύψει από την αύξηση των πρώτων υλών, την αύξηση της ενέργειας και τις δυσκολίες της διαχείρισης πόρων ή προϊόντων κατά την αποθήκευση και διαμετακόμισή τους από τις εταιρείες παραγωγής στον τελικό καταναλωτή. Επειδή το 73-74% των εμπορευμάτων που πουλάμε στη χώρα είναι εισαγόμενα, προφανώς και τα περισσότερα προβλήματα που παρουσιάζονται στην αγορά είναι εισαγόμενα.
Κυρίαρχο θέμα στην αγορά σήμερα είναι η εύρεση του κατάλληλου προϊόντος στην κατάλληλη τιμή καθώς και η έγκαιρη απόκτησή του.
Αλλωστε δεν υπάρχει στην παγκόσμια αγορά άνθρωπος που ασχολείται με το λιανεμπόριο και να μη θέλει το καλύτερο προϊόν στην καλύτερη τιμή σε απεριόριστη ποσότητα και να το πληρώσει όποτε μπορεί.
Αρα οι επιχειρήσεις και οι επιχειρηματίες βρίσκονται σε αέναη διαπραγμάτευση με τους προμηθευτές προς όφελος των ιδίων και του καταναλωτικού κοινού.
Κατά συνέπεια το επόμενο διάστημα θα πουλάει αυτός που έχει στοκ και προφανώς όταν υπάρχει έλλειψη και υπάρχει ζήτηση θα διαμορφώνεται ανάλογα και η τιμή.
Αυτό που θα μας απασχολήσει στο άμεσο μέλλον θα είναι το αν μπορούμε να έχουμε ένα προϊόν και λιγότερο σε ποια τιμή το βρίσκουμε.
Πρέπει να καταλάβουμε ότι το λιανεμπόριο είναι ο τελευταίος τροχός της αμάξης στην αλυσίδα της αγοράς και λειτουργεί ως αμορτισέρ μεταξύ των παραγωγών και των τελικών καταναλωτών.
Το ’21 φαίνεται ότι θα κλείσει με μείον 15-20% από τις πωλήσεις του ’19 που ήταν μία καλή κατά κοινή ομολογία χρονιά.
Το ’22 θεωρούμε ότι θα είναι χρονιά σταθμός για το λιανεμπόριο διότι θα πρέπει να ληφθούν αποφάσεις από όλους τους εμπλεκόμενους για τη μελλοντική μορφή του λιανεμπορίου. Σίγουρα το φυσικό κατάστημα θα παραμείνει ως ισχυρός πόλος έλξης του καταναλωτή. Σίγουρα ένα ιντερνετικό κατάστημα παράλληλα με ένα φυσικό κατάστημα είναι ο καλύτερος συνδυασμός. Σίγουρα το ιντερνετικό κατάστημα ήρθε και θα παραμείνει διεκδικώντας ακόμη μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας της αγοράς.
Στην αγορά τρεις είναι οι εμπλεκόμενοι, ο καταναλωτής που πρέπει να επιβραβεύει με τις αγορές του τις υγιώς φερόμενες επιχειρήσεις, οι επιχειρήσεις-επιχειρηματίες και εργαζόμενοι σε αυτές που οφείλουν να αφουγκράζονται και να εξυπηρετούν τις ανάγκες των καταναλωτών και η πολιτεία η οποία πρέπει να επιτελέσει τον διττό της ρόλο, που είναι ρυθμιστικός και ελεγκτικός. Αυτή είναι η πραγματικότητα, με αυτή θα πορευτούμε το 2022. Καλή χρονιά.
Ο κ. Αντώνης Μακρής είναι πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ).