Ούριος άνεμος ελπίζουν να φυσήξει το 2022 για την κρουαζιέρα παράγοντες του κλάδου ανάλογα με την εξέλιξη της πανδημίας. Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά εκτιμά ότι με βάση τις προκρατήσεις του έτους 2022 αναμένονται να αφιχθούν στον λιμένα πάνω από 700 κρουαζιερόπλοια, εκ των οποίων ποσοστό άνω του 60% αφορά αφίξεις επιβίβασης (homeport) στον Πειραιά. Ειδικότερα για το 2022 αναμένεται αύξηση 18% σε σχέση με το 2019. Παράλληλα, το 2022 αναμένονται και νέες αφίξεις εταιρειών στον λιμένα, όπως η Virgin Cruises και η Ritz-Carlton Yacht Collection. Επισημαίνεται ότι περίπου το 60% αφορά κρουαζιέρες homeport.

Μιλώντας στο «Βήμα» ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας κάπτεν Γιώργος Κουμπενάς κάνοντας έναν απολογισμό για το 2021 σημείωσε ότι «ήταν για την Ελλάδα μια σημαντικη χρονιά όσον αφορά την κρουαζιέρα, καθώς είδαμε αύξηση πλοίων που είχαν σαν βάση τα ελληνικά λιμάνια και ταυτόχρονα σημαντικό αριθμό προσεγγίσεων σε όλους τους ελληνικούς προορισμούς λαμβάνοντας υπόψη τους περιορισμούς λόγω COVID».

Και πρόσθεσε: «Η αύξηση αυτή ήταν αποτέλεσμα της γενικά καλής εικόνας που επέδειξε η χώρα μας σε σχέση με τη διαχείριση της πανδημίας αλλά επίσης οφείλεται στις άμεσες και στοχευμένες ενέργειες των αρμόδιων υπουργείων και υπηρεσιών. Εδώ να σημειωθεί πως παρά τον μεγάλο αριθμό προσεγγίσεων των πλοίων ο αριθμός επιβατών δεν ήταν ανάλογος λόγω των περιορισμών χωρητικότητας εξαιτίας των πρωτοκόλλων, αλλά και της μειωμένης ζήτησης λόγω ταξιδιωτικών περιορισμών. Συγκεκριμένα, το λιμάνι του Πειραιά από τον Μάιο που άνοιξε η κρουαζιέρα μέχρι το τέλος Νοεμβρίου δέχθηκε πάνω από 360 προσεγγίσεις πλοίων, εκ των οποίων 205 ήταν προσεγγίσεις με αποβίβαση/επιβίβαση επιβατών. Δηλαδή, σε ποσοστό, το 56% των συνολικών προσεγγίσεων ήταν homeporting. Αντίστοιχα, οι επισκέπτες που αποβιβάστηκαν/επιβιβάστηκαν ήταν πάνω από 140.000. Ενώ οι επισκέπτες transit είναι περίπου 200.000».

Οι προσεγγίσεις

Ο κ. Κουμπενάς υπογράμμισε ακόμα πως είναι σημαντικό ότι υπήρξε ταυτόχρονη ανάπτυξη στον τομέα του homeporting και σε άλλα λιμάνια εκτός του Πειραιά, όπως στο Ηράκλειο, στην Κέρκυρα, στο Λαύριο και στη Θεσσαλονίκη. Οι εκτιμήσεις, όπως είπε, αυτή τη στιγμή, καθώς δεν έχουν εκδοθεί τα επίσημα στατιστικά στοιχεία της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), είναι ότι ο συνολικός αριθμός προσεγγίσεων κρουαζιεροπλοίων για το 2021 θα φτάσει στις 1.600 και ο συνολικός αριθμός επισκεπτών κρουαζιέρας θα προσεγγίσει τους 1.700.000.

Μιλώντας για το νέο έτος ο πρόεδρος της  Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας τόνισε ότι αναμένεται να είναι μια επίσης πολύ ενδιαφέρουσα χρονιά για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα, καθώς παρουσιάζεται αυξημένη ζήτηση στις κρατήσεις θέσεων ελλιμενισμού και ταυτόχρονα έχουν αρθεί κάποιοι περιορισμοί, όπως η σύνδεση με την Τουρκία.

Και συμπλήρωσε: «Το ερώτημα είναι πώς θα διαμορφωθεί η ζήτηση από τους δυνητικούς επισκέπτες κρουαζιέρας σε σχέση με την υγειονομική κατάσταση που θα επικρατεί τόσο στη χώρα μας όσο και στις χώρες προέλευσής τους. Η πρώτη εκτίμηση της ΕΕΚΦΝ, βάσει των μέχρι στιγμής δεδομένων, είναι ότι θα υπάρχει αύξηση 30% στις προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων και 40% στον αριθμό επισκεπτών σε σχέση με το 2021. Ως Ενωση έχουμε αναλάβει πρωτοβουλίες ώστε να υπάρχει πλάνο αφίξεων στα λιμάνια για την αποφυγή ταυτόχρονης άφιξης πλοίων, καθώς και μια σειρά άλλων ενεργειών οι οποίες θα επιτρέψουν την ομαλή και επιτυχημένη λειτουργία της κρουαζιέρας στη χώρα μας την επόμενη χρονιά».

Μεσόγειος

Στο «Βήμα» μίλησε και η διευθύντρια της Διεθνούς Ενωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) για την Ανατολική Μεσόγειο κυρία Μαρία Δεληγιάννη. Οπως επισήμανε, «η ασφαλής επανέναρξη της κρουαζιέρας εντός του 2021, διαρκούσης της πανδημίας, ήταν μια πρόκληση σε παγκόσμιο επίπεδο. Χάρη στην προσαρμοστικότητα και στην ανθεκτικότητα του κλάδου, υλοποιήθηκε με επιτυχία. Η επανεκκίνηση ήταν σταδιακή, με γνώμονα την ασφάλεια των επιβατών, των πληρωμάτων και των προορισμών που επισκεπτόμαστε: από το 16% του στόλου των συνολικά 278 κρουαζιεροπλοίων μελών της CLIA που λειτουργούσαν τον Ιούνιο φτάσαμε στο 56% τον Σεπτέμβριο, ενώ έως το τέλος του έτους προβλέπεται να είναι σε λειτουργία το 80% με 220 κρουαζιερόπλοια. Εως τον Απρίλιο του 2022 εκτιμούμε ότι θα λειτουργεί το 93% του στόλου της CLIA».

Για την Ελλάδα είπε ότι έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο στην επανέναρξη της κρουαζιέρας, καθώς τα πλοία «σάλπαραν» από την πρώτη μέρα που άνοιξαν ξανά οι τουριστικές δραστηριότητες στη χώρα, στις 14 Μαΐου, και συνεχίζονται έως τα τέλη του Δεκεμβρίου. «Συνολικά, εφέτος λειτούργησαν στην Ελλάδα 30 κρουαζιερόπλοια των εταιρειών-μελών της CLIA, εκ των οποίων τα 23 έκαναν homeporting σε ελληνικά λιμάνια αποδεικνύοντας το ισχυρό ενδιαφέρον των εταιρειών για τη χώρα. Εως το τέλος του έτους εκτιμούμε ότι θα φτάσουμε στο 50% των προσεγγίσεων κρουαζιεροπλοίων που είχαμε το 2019, δηλαδή περίπου τις 2.000 προσεγγίσεις».

Η κυρία Δεληγιάννη ανέφερε επιπλέον ότι «στην επιτυχή έκβαση αυτής της δύσκολης προσπάθειας συνέβαλαν η υποστήριξη που έδειξε η ελληνική κυβέρνηση στην κρουαζιέρα, η ετοιμότητα των προορισμών και των λιμένων, και η αποτελεσματική εφαρμογή πρωτοκόλλων από μεριάς τόσο των εταιρειών όσο και της πολιτείας. Διαμορφώθηκαν οι κατάλληλες συνθήκες για να ενισχύσει η χώρα τη θέση της στον παγκόσμιο χάρτη της κρουαζιέρας και παράλληλα να αυξηθεί η συμβολή του κλάδου στην ελληνική τουριστική οικονομία».

Από τον Μάρτιο

Για το 2022 σχεδιάζεται η έναρξη της σεζόν κρουαζιέρας στην περιοχή από τον Μάρτιο, όπως προ κορωνοϊού, λαμβάνοντας πάντα υπόψη την εξέλιξη της πανδημίας.

Και κατέληξε λέγοντας: «Το 2022 η Ελλάδα αναμένεται να διατηρήσει τον ισχυρό της ρόλο στις επιλογές των εταιρειών συμβάλλοντας στην αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου. Ειδικά μετά το πρόσφατο άνοιγμα της κρουαζιέρας μεταξύ της Ελλάδας και των τουρκικών λιμανιών Γαλατά, Κωνσταντινούπολης και Κουσάντασι, όλο και περισσότερα πλοία προσανατολίζονται να λειτουργήσουν στην περιοχή. Το Ισραήλ και η Αίγυπτος αναμένεται να ισχυροποιήσουν τον ρόλο τους στην αγορά κρουαζιέρας της Ανατολικής Μεσογείου. Τέλος, στις επιλογές των εταιρειών θα συμπεριληφθεί και η Κύπρος, η οποία υπήρξε ιδιαίτερα υποστηρικτική στον κλάδο κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ειδικά σε θέματα ελλιμενισμού πλοίων, αλλαγές πληρωμάτων και εμβολιασμών».