«Αγνωστος Χ» το καύσιμο του μέλλοντος

Μόνη σταθερά το LNG, ενώ είναι ακόμη άγνωστο ποιο εναλλακτικό καύσιμο θα κυριαρχήσει την επόμενη μέρα

 

Το μέλλον της ναυτιλίας – τουλάχιστον για τα επόμενα χρόνια – περνά μέσα από την αξιοποίηση του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ως μεταβατικού καυσίμου, ενώ άγνωστο είναι ακόμη ποιο εναλλακτικό καύσιμο θα κυριαρχήσει στο απώτερο μέλλον.

Οι περιβαλλοντικές προκλήσεις της ναυτιλίας και κυρίως τα θέματα ενναλακτικών καυσίμων, της ασφάλειας των ναυτικών λόγω της πανδημίας αλλά και η πορεία των ναυλαγοράς ήταν τα ζητήματα που απασχόλησαν περισσότερο τη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε στη διάρκεια συνεδρίου που διοργάνωσε το ελληνικό παράρτημα του Institute of Chartered Shipbrokers (ICS) την Τρίτη 7 Δεκεμβρίου στο Ιδρυμα Ευγενίδου.

Μάλιστα, ο δρ Νίκος Τσάκος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Tsakos Energy Navigation (TEN), στη διάρκεια της τοποθέτησής του σημείωσε ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία παραμένει πολύ κατακερματισμένη ως προς τη διεθνή και συλλογική εκπροσώπησή της, γεγονός που της στερεί μια ισχυρή φωνή στα διεθνή fora, και επικεντρώθηκε στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι ναυτικοί λόγω της πανδημίας COVID-19. Ειδική αναφορά έκανε και στην ανάγκη άμεσου εμβολιασμού όλων των πληρωμάτων.

Για την ανάγκη συνεργασίας όλων των εμπλεκομένων φορέων στη ναυτιλία μίλησε η Commercial Director της Star Bulk Carriers, Μιλένα Παππά, τονίζοντας πως χρειάζονται μεγάλες επενδύσεις προσαρμογής στα νέα καύσιμα.

«Λιμάνια, κατασκευαστές μηχανών, ναυλωτές, παραγωγοί καυσίμων, όλοι πρέπει να συνεργαστούν καθώς οι επενδύσεις είναι πολλών δισεκατομμυρίων και κανείς δεν θέλει να βάλει τα χρήματά του σε λάθος κατεύθυνση» σημείωσε, ενώ αναφορικά με τη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου δήλωσε αισιόδοξη.

«Το ποιο καύσιμο θα κυριαρχήσει στο μέλλον είναι η ερώτηση του ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίων» είπε ο Διονύσης Χριστοδουλόπουλος, Managing Director της ΜΑΝ Energy Solutions Hellas Ltd. «Για να καταλήξουμε σε κάποιο συμπέρασμα, θα πρέπει να λύσουμε τα θέματα ασφαλείας, κόστους, τεχνολογίας και logistics» υπογράμμισε. Πάντως ήταν κατηγορηματικός ότι την επόμενη δεκαετία τουλάχιστον το καύσιμο το οποίο θα κυριαρχήσει και θα λειτουργήσει και ως γέφυρα θα είναι το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).

Ο Φίλιππος Προκοπάκης, Commercial Manager της Danaos Shipping Co. Ltd., υπογράμμισε ότι οι όποιες επενδυτικές αποφάσεις της Danaos σε σχέση με τα πλοία και τα καύσιμα εξαρτώνται από τι θέλουν οι πελάτες, ενώ συμπλήρωσε πως ορισμένοι προτιμούν το LNG. Κατά τον Andreas Wielandt, Senior Portfolio Manager της Norden, η ανάγκη για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας απαιτεί επενδύσεις σημαντικού μεγέθους και ο αντίκτυπος των επενδύσεων αυτών θα είναι σαφώς αντιληπτός και στις τελικές τιμές προϊόντων.

Η ανάκαμψη

Για «ενθουσιασμό» στις ναυτιλιακές αγορές ύστερα από αρκετά χρόνια πιεσμένων ναύλων έκανε λόγο η Εύα Τζίμα, Head of Research & Valuations της Seaborne Shipbrokers. Εκτίμησε ότι η ανάκαμψη της αγοράς των δεξαμενοπλοίων θα έρθει «τη στιγμή που δεν την αναμένει κανείς».

Ερωτηθείς για την αγορά των δεξαμενοπλοίων, ο Ιωάννης Μαρτίνος, ιδρυτής και πρόεδρος του ομίλου Signal, υποστήριξε πως η μετάλλαξη Ομικρον της πανδημίας «ανέβαλε» την ανάκαμψη της ναυλαγοράς των δεξαμενοπλοίων. Κατά τον ίδιο, θα χρειαστεί να περάσουν περίπου ακόμα έξι μήνες, προτού καταγραφεί κάποια αισθητή βελτίωση.

Ο Αλέξανδρος Χατζηπατέρας, Executive Vice President of Business Development της Dorian LPG (USA) LLC., σημείωσε πως στο περιβαλλοντικό μέτωπο προτεραιότητα οφείλουν να αποτελούν η ασφάλεια και η εκπαίδευση των ναυτικών.

Τέλος, o Gordon Robertson, Director του North of England P&I Association Ltd., τόνισε ότι η πανδημία δεν επηρέασε ιδιαίτερα το ύψος των αποζημιώσεων από την πλευρά της ασφαλιστικής αγοράς και πρόσθεσε ότι η μεγαλύτερη επίδραση της πανδημίας είναι εκείνη στην ψυχολογική υγεία των ναυτικών.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.