του Λάμπρου Καραγεώργου
Την πλήρη ανατροπή σκηνικού στον κλάδο των δεξαμενοπλοίων απειλεί να φέρει η μετάλλαξη Ομικρον, τη στιγμή που είχε αρχίσει να διαγράφεται προοπτική δυναμικής ανάκαμψης από τη νέα χρονιά.
Τα δεξαμενόπλοια, όπως αναφέρουν αναλυτές της αγοράς, αναμένεται να «πονέσουν» περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο κλάδο της εμπορικής ναυτιλίας εφόσον κυριαρχήσει το κακό σενάριο για τη μετάλλαξη Ομικρον και αποδειχθεί ότι δεν αντιμετωπίζεται με τα παρόντα εμβόλια.
Η μετάλλαξη Ομικρον θα απειλήσει την προσπάθεια για ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας, πλήττοντας την κατανάλωση πετρελαίου, άρα και τα δεξαμενόπλοια. Ηδη οι περιορισμοί που επιβλήθηκαν στις κινήσεις παγκοσμίως, η υποτονική οικονομική δραστηριότητα και το κακό κλίμα περιόρισαν την κατανάλωση πετρελαίου, οδήγησαν σε μείωση των ναύλων αλλά και της ζήτησης για δεξαμενόπλοια (το 2020 η πτώση διαμορφώθηκε στο 8,5%).
Στη σκιά των παραπάνω εξελίξεων, ο συνολικός στόλος πετρελαιοφόρων συνέχισε να αυξάνεται το 2020 κατά σχεδόν 3%, ύστερα και από μια αύξηση 2,6% που σημειώθηκε το 2019, ενώ και στη διάρκεια του 2021 καταγράφηκε σχετική βελτίωση στη σχέση ζήτησης – προσφοράς, καθώς τα μεταφερόμενα φορτία πετρελαίου άρχισαν να αυξάνονται, τη στιγμή που οι παραδόσεις νεότευκτων πλοίων καθυστερούσαν.
Η σημαντική άνοδος των τιμών του πετρελαίου το 2021 αναμφίβολα έπαιξε ρόλο σε αυτό το μειωμένο ενδιαφέρον. Η εικόνα είναι πιο ενθαρρυντική για το 2022, καθώς τα στοιχεία των διεθνών οργανισμών (OPEC) δείχνουν τη ζήτηση στα 100,6-100,9 εκατ. βαρέλια την ημέρα, περίπου 3,5% υψηλότερα σε ετήσια βάση. Ωστόσο, οι τελευταίες εξελίξεις στην πανδημία μπορεί να υπονομεύσουν τις εκτιμήσεις αυτές, καθώς δεν αποκλείονται νέοι περιορισμοί στις μετακινήσεις λόγω της Ομικρον.
Στο μέτωπο των τιμών, η πρόσφατη απόφαση του OPEC+ να διατηρήσει το σχέδιό του για πρόσθετη παραγωγή είναι πιθανό να περιορίσει τις τιμές του πετρελαίου, παράγοντας που θα μπορούσε να τονώσει το ενδιαφέρον για άνοδο του εμπορίου δεδομένου πως τα αποθέματα τόσο στην Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ έχουν σημειώσει κάθετη πτώση.
Τέλος, η ανάπτυξη του στόλου θα διαδραματίσει επίσης σημαντικό ρόλο, με τις πιο πρόσφατες εκτιμήσεις να δείχνουν αύξησή του περίπου 1,8% για το 2022, συμβάλλοντας στο να κλείσει ακόμα περισσότερο το χάσμα ζήτησης και προσφοράς.
Ρεκόρ αγοραπωλησιών
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον εντυπωσιάζει το γεγονός ότι οι συναλλαγές στις αγοραπωλησίες δεξαμενοπλοίων από «δεύτερο χέρι» (second hand) κατέγραψαν νέο ρεκόρ το δεκάμηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου, παρά το γεγονός, όπως σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons, ότι τα κέρδη των δεξαμενοπλοίων είναι τα ασθενέστερα εδώ και 30 χρόνια.
Οι πωλήσεις έφτασαν τα 47,1 εκατομμύρια dwt κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2021 έναντι των 42,8 εκατομμυρίων dwt που πουλήθηκαν την ίδια περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Clarksons Research.
Ο ναυλομεσιτικός οίκος Allied συνδέει αυτό το αυξημένο ενδιαφέρον στις αγοροπωλησίες με τις τιμές των πλοίων και με το γεγονός ότι η άνοδος του κλάδου είναι κοντά (around the corner) και εξ αυτού του λόγου αναμένει και νέες ενδιαφέρουσες συναλλαγές.