Του Λάμπρου Καραγεώργου
Με το βλέμμα στραμμένο στην Κίνα είναι για μια ακόμη φορά η παγκόσμια ναυτιλία, καθώς φοβάται ότι η εμφάνιση της νέας μετάλλαξης του κοροναϊού, η «Ομικρον», μπορεί να οδηγήσει την αχανή χώρα σε κλείσιμο λιμανιών. Και αυτό γιατί εφαρμόζει μια εξαιρετικά αυστηρή περιοριστική πολιτική κατά του κοροναϊού.
Οι πρώτες επιπτώσεις από την εμφάνιση της «Ομικρον» καταγράφονται στην κρουαζιέρα, όπου υπήρξαν ακυρώσεις, ενώ παρενέργειες παρατηρήθηκαν και στα πληρώματα, με κάποιες χώρες μεταξύ των οποίων η Ιαπωνία να θέτουν περιορισμούς στις αεροπορικές μετακινήσεις.
Η εξαιρετικά αυστηρή στρατηγική μηδενικής Covid της Κίνας που περιλαμβάνει μαζικά lockdown -ακόμα και αν εντοπιστεί ένα κρούσμα- προβληματίζει τη διεθνή ναυτιλία. Όπως αναφέρουν αναλυτές πιθανή αυστηροποίηση των μέτρων αναπόφευκτα θα πλήξει τις εξαγωγές και τις μετακινήσεις πληρωμάτων.
Ο πρόεδρος της Ενωσης Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων (HSA), Γιάννης Κοτζιάς, μιλώντας στα «ΝΕΑ» σημειώνει ότι η ναυτιλία παρακολουθεί την εξέλιξη της πανδημίας, καθώς μια χειροτέρευση της κατάστασης θα επηρεάσει τις μετακινήσεις πληρωμάτων, τη λειτουργία των λιμανιών, αλλά και ορισμένους κλάδους όπως π.χ. τα δεξαμενόπλοια.
«Ενας εκ νέου περιορισμός των αεροπορικών ταξιδιών θα σημάνει μείωση της κατανάλωσης αεροπορικών καυσίμων με προφανείς τις συνέπειες στη ζήτηση φορτίων και δεξαμενοπλοίων. Ολα είναι μια αλυσίδα», τονίζει.
Σημειώνεται ότι ο ΠΟΥ ενημερώθηκε για πρώτη φορά για το νέο παραλλαγμένο στέλεχος του κορωνοϊού στις 24 Νοεμβρίου από τις Αρχές της Νότιας Αφρικής, όπου ο αριθμός των κρουσμάτων της Covid-19 έχει αυξηθεί ραγδαία.
Εκτοτε έχει εξαπλωθεί σε όλο τον κόσμο, με κρούσματα να έχουν εντοπιστεί στην Αυστραλία, το Βέλγιο, την Μποτσουάνα, τη Βρετανία, τη Δανία, τη Γερμανία, το Χονγκ Κονγκ, το Ισραήλ, την Ιταλία, την Ολλανδία, τη Νότια Αφρική, την Πορτογαλία και τον Καναδά. Ακολουθώντας το παράδειγμα του Ισραήλ, η Ιαπωνία ανακοίνωσε χθες ότι απαγορεύει την είσοδο στο έδαφός της σε όλους τους αλλοδαπούς, ενώ και άλλες χώρες έχουν ανακοινώσει την αναστολή των ταξιδιών από και προς χώρες του νότιου τμήματος της Αφρικής.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της εταιρείας διαχείρισης πλοίων και πληρωμάτων V-Ships στην Ελλάδα, Κώστα Κόντε, σοβαρό πλήγμα θα καταγραφεί και πάλι στην ελεύθερη διακίνηση πληρωμάτων, όπως συνέβη και στα προηγούμενα κύματα της πανδημίας, καθώς πολλές χώρες αρνούνται να χαρακτηρίσουν τους ναυτικούς «βασικούς εργαζόμενους» ώστε να έχουν μια προτεραιότητα στις μετακινήσεις.
Μέχρι στιγμής πάντως ο κλάδος της κρουαζιέρας φαίνεται να καταγράφει τις πρώτες αρνητικές επιπτώσεις, καθώς σύμφωνα με τον επίτιμο πρόεδρο της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας Θεόδωρο Κόντε, εταιρείες κρουαζιερόπλοιων που προγραμμάτιζαν ήδη χριστουγεννιάτικες κρουαζιέρες να ξεκινούν από τη Νότια Αφρική με αμερικανούς και ευρωπαίους επιβάτες και με τα πλοία τους να βρίσκονται καθ’ οδόν προς τους προορισμούς τους, ματαίωσαν για ακόμη μία φορά τις συγκεκριμένες αναχωρήσεις και προορισμούς.
Επίσης με την εμφάνιση της νέας μετάλλαξης έγιναν ανάλογες ανακοινώσεις σε διάφορες πρωταρχικές αγορές ώστε να αποφευχθούν τα ταξίδια, συμπεριλαμβανομένης και της κρουαζιέρας.
Τέλος, ορισμένοι μεγάλοι tour operators έχουν ήδη ανακοινώσει την ακύρωση των προγραμμάτων τους για το πρώτο τετράμηνο του έτους 2022. Η Ρωσία έχει επίσης ακυρώσει τον θαλάσσιο τουρισμό για Ρώσους στη Μαύρη Θάλασσα και συγκεκριμένα για τρία πλοία ρωσικών συμφερόντων που είχαν προγραμματίσει.