Μετά την 20ήμερη παράταση στην ηλεκτρονική αυτοαπογραφή, η Ελληνική Στατιστική Αρχή ετοιμάζεται να εφαρμόσει το plan b – ανάλογα με την εξέλιξη της πανδημίας – και από το μοντέλο «πόρτα-πόρτα» περνάμε σε αυτό του… «τηλέφωνο-τηλέφωνο».
Μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου θα μπορούν οι πολίτες να αυτοαπογραφούν, έχοντας, βέβαια, λάβει τον φάκελο με τον μοναδικό για κάθε νοικοκυριό κλειδάριθμο.
Μάλιστα, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΛΣΤΑΤ Θάνο Θανόπουλο, το αργότερο μέχρι την επόμενη Δευτέρα 6 Δεκεμβρίου θα έχουν μοιραστεί όλοι οι φάκελοι, σε κάθε γωνιά της χώρας, και οι πολίτες θα έχουν ένα εύλογο χρονικό διάστημα για να ολοκληρώσουν την αυτοαπογραφή.
«Η αυτοαπογραφή προχωρά με ικανοποιητικούς ρυθμούς. Ο λόγος, όμως, που δώσαμε την παράταση αυτή – σημειωτέον, δεν θα υπάρξει άλλη παράταση – ήταν κυρίως εξαιτίας της αβεβαιότητας για την εξέλιξη της πανδημίας, αν θα μας επιτρέψουν, δηλαδή, οι συνθήκες να πάμε στα σπίτια των πολιτών και να τους απογράψουμε.»
» Ετσι, δώσαμε περισσότερο χρόνο στον κόσμο να λάβει τους κωδικούς και να αυτοαπογραφεί. Παράλληλα, εμείς ως Αρχή στο διάστημα αυτό θα οργανωνόμαστε και θα προετοιμαζόμαστε για το ενδεχόμενο να γίνει το δεύτερο στάδιο της απογραφής μέσω αποκεντρωμένης τηλεφωνικής επικοινωνίας», σημειώνει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος της ΕΛΣΤΑΤ.
Παράταση
Την ίδια στιγμή, βέβαια, η παράταση αυτή έρχεται να καλύψει και ένα από τα σοβαρά προβλήματα που προέκυψαν κατά τη διαδικασία και δεν ήταν άλλο από το γεγονός ότι περίπου το 20% των φακέλων δεν είχαν μοιραστεί σε διάφορες περιοχές της χώρας.
Υπήρχαν δήμοι, όπως για παράδειγμα στα νότια της Αττικής, που οι καθυστερήσεις στην παράδοση των φακέλων ήταν μεγάλες, κι άλλοι που παρά τις γεωγραφικές δυσκολίες (ορεινοί όγκοι, νησιά κ.ο.κ.) κατάφεραν να φέρουν εις πέρας την αυτοαπογραφή.
Ηδη, στις πρώτες 20 ημέρες της Απογραφής 2021, καταγράφηκαν από την Ανεξάρτητη Αρχή κάποια ζητήματα που κλήθηκε να αντιμετωπίσει αμέσως.
Ειδικότερα, οι παραιτήσεις των απογραφέων πανελλαδικά άγγιξαν το 5-10%, ποσοστό που, όπως επισημαίνουν οι υπεύθυνοι της διαδικασίας, είναι αναμενόμενο: «Σε κάθε απογραφή έχουμε παραιτήσεις, αλλά ταυτόχρονα έχουμε και μια μεγάλη δεξαμενή απογραφέων, οπότε μπορούμε και αντλούμε ανθρώπινο δυναμικό για να προχωρήσει την απογραφή. Υπάρχουν απογραφείς, οι οποίοι μάλλον είχαν καταλάβει πως η απογραφή είναι μια δουλειά… γραφείου, ότι δεν θα χρειαστεί να βγουν έξω. Από την αρχή, όμως, είχαμε ξεκαθαρίσει πως οι απογραφείς κατά τη διάρκεια της ηλεκτρονικής αυτοαπογραφής θα εργάζονταν ως help desk για να βοηθούν τους πολίτες».
Μισθός
Μάλιστα, ο πρόεδρος της ΕΛΣΤΑΤ ξεκαθαρίζει και την… παρεξήγηση που έχει δημιουργηθεί αναφορικά με τον μισθό των απογραφέων. «Εξαρχής είχαμε μιλήσει για τον μισθό που θα λάβουν οι απογραφείς μας: 1.000 ευρώ καθαρά για όσους απογράψουν 120 νοικοκυριά, και σε αυτά συμπεριλαμβάνονται τα νοικοκυριά που θα αυτοαπογραφούν».
Οι επόπτες χρειάστηκε σε κάποιες περιπτώσεις, όπως σε αυτήν της Πάτρας, να αντικαταστήσουν απογραφείς καθώς δεν είχαν τα δικαιολογητικά, τα οποία είχαν δηλώσει για να πάρουν περισσότερα μόρια και άρα να ανέβουν ψηλά στη λίστα με τους… επιτυχόντες.
Πρόβλημα παρουσιάστηκε και με κάποιους δημοσίους υπαλλήλους, οι οποίοι δήλωσαν προθυμία να ενταχθούν στο δυναμικό των απογραφέων. «Ορισμένοι είχαν παρερμηνεύσει τον όρο εντοπιότητα που είχαμε βάλει στην πρόσκληση. Με τον συγκεκριμένο όρο ζητούσαμε δημοσίους υπαλλήλους να δηλώσουν απογραφείς στον δήμο εργασίας τους και όχι σε άλλον».
Οπως προσθέτει ο Θάνος Θανόπουλος, το γεγονός ότι μεγάλος αριθμός απογραφέων – ακόμη και σε ολόκληρους νομούς – δεν είχαν εγκαταστήσει στα κινητά τους την εφαρμογή ανακατεύθυνσης κλήσεων, δημιούργησε για κάποιες ημέρες «μπούκωμα» στο τηλεφωνικό κέντρο της Αρχής, «αλλά και το αίσθημα στον κόσμο ότι δεν απαντάμε και δεν ενδιαφερόμαστε».
Πάντως, μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες πρόκειται να γίνει και η απογραφή στα πολύ μικρά νησιά, όπου ο πρόεδρος της ΕΛΣΤΑΤ θα απογράψει (και) ο ίδιος τους λιγοστούς κατοίκους τους.