H αναβάθμιση των 83 ελληνικών αεροσκαφών F-16 στην έκδοση Viper βρίσκεται σε καλό δρόμο τόνισαν πηγές της αμυντικής βιομηχανίας – μία εξέλιξη που εντάσσεται στην προσπάθεια των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων να εμπλουτίσουν το δυναμικό της αποτρεπτικής τους δυνατότητας σε μία περίοδο που η Τουρκία επιμένει να προβάλλει τη «σκληρή ισχύ» για την προώθηση των συμφερόντων της στην Ανατολική Μεσόγειο και οι επιθετικές δηλώσεις αξιωματούχων όπως ο υπουργός Άμυνας Χουλουσί Ακάρ συνεχίζονται σχεδόν σε καθημερινή βάση.

Στις 17 Νοεμβρίου, το όγδοο προς αναβάθμιση αεροσκάφος της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ) οδηγήθηκε στην βάση της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ) στην Τανάγρα. Οι μηχανικοί ανέλαβαν την αποσυναρμολόγηση και την αφαίρεση των συσκευών που θα αντικατασταθούν και προετοιμάζουν τα μαχητικά για τις προσθήκες που θα τα μετατρέψουν σε Viper.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, στο ΓΕΑ έχει όπως φαίνεται διαμορφωθεί η συναίνεση για την ανάγκη αναβάθμισης και των 38 αεροσκαφών Βlock – 50 της ΠΑ. Τα Βlock – 50 έχουν ικανότητα να πετούν 7 – 8 χιλιάδες ώρες, ενώ πιθανή αναβάθμισή θα τους προσέδιδε ακόμα 2 – 3 χιλιάδες ώρες πτήσεων. Τις πρώτες 7.000 ώρες πτήσης τους τις πραγματοποίησαν σε 30 χρόνια.

Οι παραπάνω κινήσεις – σε συνδυασμό με την ένταξη εντός των προσεχών ετών 24 μαχητικών αεροσκαφών Rafale στον στόλο της Πολεμικής Αεροπορίας – μπορούν να διασφαλίσουν μία κατ’ αρχήν ισορροπία στον εναέριο χώρο του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου.

F-35

Έντονη συζήτηση έχει γίνει για το αν η Ελλάδα θα προμηθευτεί τα πέμπτης γενιάς αεροσκάφη, F-35, την στιγμή μάλιστα που η Τουρκία έχει απομακρυνθεί από το πρόγραμμα. «Η Τουρκία έχει παύσει να είναι μέλος του προγράμματος F – 35. Τα 6-7 αεροσκάφη που είχαν κατασκευαστεί για αυτή θα απορροφηθούν από την αμερικανική Πολεμική Αεροπορία» υποστήριζαν πηγές της αμυντικής βιομηχανίας, ενώ υπογράμμιζαν με νόημα ότι δύναται να υπάρξει διαλειτουργικότητα μεταξύ Rafale (που αγόρασε και αναμένει η ελληνική ΠΑ) και F-35.

To ζήτημα των F-35, το οποίο σύμφωνα με τις ίδιες πηγές απασχόλησε και απασχολεί την Ελλάδα, έχει κάποια «απαγορευτικά» στατιστικά. Το F-35 Α που χρησιμοποιεί η αμερικανική Αεροπορία και ενδιαφέρει την Αθήνα (το B χρησιμοποιείται από τους πεζοναύτες, το C προσγειώνεται σε αεροπλανοφόρα) καίει 8.000 λίβρες καύσιμα ανά ώρα πτήσης, δηλαδή περί τις 15.000 δολάρια.

Το κόστος αγοράς ενός F-35 κυμαίνεται περί τα 80 εκατομμύρια δολάρια, αν και οι ιθύνοντες διατείνονται ότι η τιμή του θα μειωθεί κι άλλο. Σε περίπτωση που η Ελλάδα αγόραζε δύο μοίρες μαχητικών πέμπτης γενιάς, δηλαδή 24 αεροσκάφη, θα επρόκειτο για ένα κολοσσιαίο εξοπλιστικό πρόγραμμα, την ώρα μάλιστα που «τρέχουν» ήδη προγράμματα εκσυγχρονισμού και αγοράς νέων εξοπλισμών. Αν και οι γνωρίζοντες κάνουν λόγο ότι οι αποφάσεις για τα εξοπλιστικά είναι πολιτικές, τα οικονομικά δεδομένα εν προκειμένω είναι περιοριστικά. Κατά το πρόσφατο παρελθόν, πάντως, η χώρα μας απέστειλε αίτημα για διαθεσιμότητα υλικού και εκτιμώμενες τιμές για F35.

Πηγές από το ΓΕΕΘΑ σημείωσαν στο «Βήμα» ότι στην παρούσα φάση, με όλα τα εξοπλιστικά της χώρας να «τρέχουν», υπάρχει προτεραιοποίηση των αναγκών. Κάτι, που εκ των πραγμάτων, μεταθέτει την συζήτηση για τα F-35 σε επόμενο χρόνο.