Την ελληνική λέξη «Μετά» (Meta) επέλεξε ο ιδρυτής του Facebook για το rebranding του μεγαλύτερου και δημοφιλέστερου κοινωνικού δικτύου του πλανήτη, ευελπιστώντας να ξεπλυθούν οι «αμαρτίες» του, που έχουν λάβει μορφή χιονοστιβάδας και απειλούν την ίδια την υπόσταση της παγκόσμιας εταιρείας του.
Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ ανακοίνωσε την τεράστια αλλαγή την περασμένη Πέμπτη, στη διάρκεια συνεδρίου για την εικονική πραγματικότητα (VR – Virtual Reality), υποστηρίζοντας πως το νέο όνομα θα εκπροσωπεί καλύτερα τη δραστηριότητα της εταιρείας του. Οπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «η μητρική εταιρεία Facebook Inc θα αλλάξει όνομα και στο εξής θα αποκαλείται Meta, ώστε να ανταποκρίνεται καλύτερα στο σύνολο των δραστηριοτήτων της, από τα κοινωνικά δίκτυα μέχρι την εικονική πραγματικότητα, όμως οι ονομασίες των διαφόρων υπηρεσιών της (σ.σ. Facebook, Instagram και WhatsApp) θα παραμείνουν ίδιες».
Ντόμινο κρίσεων
Η κίνηση αυτή έρχεται σε μια περίοδο όπου η εταιρεία αντιμετωπίζει ένα ντόμινο κρίσεων, μετά και τη διαρροή εκατοντάδων εσωτερικών εγγράφων. Ο ίδιος ο Ζάκερμπεργκ είπε ότι επέλεξε την ελληνική λέξη «Μετά» για να δείξει πως υπάρχουν ακόμη πολλά να γίνουν, υποβιβάζοντας ουσιαστικά την υπηρεσία του Facebook σε μία από τις θυγατρικές του σημερινού ομώνυμου κολοσσού, μαζί με το Instagram και το WhatsApp, αντί να είναι το κυρίαρχο brand.
Ενα εικονικό «μετα-σύμπαν»
Η ανακοίνωση του Meta έγινε αφού προηγουμένως ο Ζάκερμπεργκ παρουσίασε στο διεθνές ακροατήριο το «metaverse» (το «μετα-σύμπαν»), που σύμφωνα με τον ίδιο συνιστά το μέλλον του Internet, μετά τους υπολογιστές και τα κινητά τηλέφωνα, στο οποίο οι άνθρωποι θα έχουν πρόσβαση με το avatar τους για να αλληλεπιδρούν, να εργάζονται ή να ψυχαγωγούνται μέσω της τεχνολογίας (π.χ. φορώντας γυαλιά ή κράνη εικονικής και ενισχυμένης πραγματικότητας).
«Οταν ξεκίνησα το Facebook, πληκτρολογούσαμε ως επί το πλείστον κείμενο σε ιστοσελίδες. Οταν αποκτήσαμε τηλέφωνα με κάμερες, το Διαδίκτυο έγινε πιο οπτικό και κινητό. Καθώς οι συνδέσεις γίνονταν ταχύτερες, το βίντεο έγινε ένας πλουσιότερος τρόπος να μοιραζόμαστε εμπειρίες» ανέφερε ο Ζάκερμπεργκ και συμπλήρωσε: «Η επόμενη πλατφόρμα θα είναι ακόμα πιο καθηλωτική – ένα ενσώματο Διαδίκτυο, όπου θα είστε μέσα στην εμπειρία και δεν θα την κοιτάτε απλώς. Το αποκαλούμε αυτό «metaverse» και θα αγγίξει κάθε προϊόν που θα κατασκευάζουμε». Από εδώ και στο εξής, εξήγησε ο Ζάκερμπεργκ, «θα είμαστε πρώτα στο metaverse, όχι στο Facebook. Αυτό σημαίνει ότι με την πάροδο του χρόνου δεν θα χρειάζεστε λογαριασμό στο Facebook για να χρησιμοποιήσετε τις άλλες υπηρεσίες μας».
Οι διεθνείς αναλυτές
Τις ανακοινώσεις αυτές του ιδρυτή και διευθύνοντος συμβούλου του Facebook οι διεθνείς αναλυτές τις αντιμετώπισαν με μεγάλη επιφυλακτικότητα, σχολιάζοντας ότι η αλλαγή της ονομασίας του Facebook σε Meta είναι ένας ελιγμός περισπασμού, την ώρα που ο κολοσσός πλήττεται από σκάνδαλα και καταγγελίες όσον αφορά την παραπληροφόρηση, το απόρρητο των δεδομένων των χρηστών, αλλά και τον σεβασμό στο δικαίωμα του ανταγωνισμού.
Σύμφωνα με τους αναλυτές σε Ευρώπη και Αμερική, τα τελευταία χρόνια το Facebook έχει απομακρύνει κάποιους χρήστες, κυρίως λόγω των σκανδάλων που αφορούν τη χρήση των προσωπικών δεδομένων τους. Σε άλλους έχουν προκαλέσει οργή οι αλγόριθμοι που χρησιμοποιεί το κοινωνικό δίκτυο, διευκολύνοντας την εξάπλωση επιβλαβούς περιεχομένου.
Χαρακτηριστική ως προς αυτό είναι η κριτική που άσκησε δημοσίως η πρώην υπάλληλος του Facebook Φράνσις Χόγκεν, που με τις αποκαλύψεις της έχει οδηγήσει σε κρίση την εταιρεία. Στην κατάθεσή της στο αμερικανικό Κογκρέσο, η Χόγκεν μίλησε για την ασφάλεια του δικτύου, κατηγορώντας τον Μαρκ Ζάκερμπεργκ ότι δεν έχει δείξει την παραμικρή επιθυμία να διοικήσει την εταιρεία κατά τρόπον ώστε να προστατεύσει το κοινό από τις συνέπειες που μπορεί να έχει το τοξικό περιεχόμενο των αναρτήσεων. «Αυτή τη στιγμή ο Μαρκ δεν δίνει λόγο σε κανέναν. Εχει τον απόλυτο έλεγχο. Δεν τον επιτηρεί κανείς και δεν έχει δείξει την παραμικρή επιθυμία να οδηγήσει την εταιρεία στο απαιτούμενο επίπεδο για τη δημόσια ασφάλεια» είπε η κυρία Χόγκεν, που κλήθηκε να καταθέσει και σε επιτροπή του βρετανικού κοινοβουλίου.
Η παρέμβαση αυτή της πρώην υπαλλήλου του Facebook έρχεται τη στιγμή που προκύπτουν νέα στοιχεία σχετικά με την αδράνεια του κοινωνικού δικτύου να αντιμετωπίσει φαινόμενα αναπαραγωγής ψευδών και τοξικών αναρτήσεων. Σύμφωνα με τους «Τάιμς της Νέας Υόρκης», υπάλληλοι της εταιρείας κατήγγειλαν πως το Facebook δεν αντέδρασε καθόλου όταν πλημμύρισε με ψευδείς καταγγελίες σχετικά με την προεδρική εκλογή στις ΗΠΑ το 2020, ότι δήθεν είχε σημειωθεί νοθεία.
Το ζεστό χρήμα και η μεγάλη πρόκλησηΑκρως επικριτικό άρθρο για τις αλλαγές στη μητρική εταιρεία του Facebook και τη μετονομασία της σε Meta φιλοξενεί και το Bloomberg. Ο αρθρογράφος του Bloomberg Τάε Κιμ αναφέρει χαρακτηριστικά πως ο Ζάκερμπεργκ με τις ανακοινώσεις του δεν πρόσφερε νέες γνώσεις για αλλαγές στο software ή στο hardware του Facebook. «Ναι, επιβεβαιώθηκε πως η Facebook δουλεύει για ένα νέο, πιο εξελιγμένο headset εικονικής πραγματικότητας και σε μια συσκευή επαυξημένης πραγματικότητας, αλλά αυτά τα ξέραμε ήδη. Αντίθετα, μείναμε να φανταζόμαστε ένα νέο ψηφιακό σύμπαν, στο οποίο avatar των εαυτών μας, φίλων μας και των συνεργατών μας υποτίθεται πως σμίγουν μαζί χάρη σε μια τεχνολογία που μένει ακόμα να αναπτυχθεί» αναφέρει ο Κιμ.Συνεχίζοντας, προσθέτει πως φυσικά η χρονική στιγμή που έρχεται το rebranding είναι βολική. «Μετά την κατάθεση της πληροφοριοδότου Φράνσις Χάουγκεν στο Κογκρέσο για τις πολιτικές της Facebook, υπάρχει μεγαλύτερη ενότητα και ισχυρότερο momentum στο Κογκρέσο για ελέγχους στον τεχνολογικό κολοσσό. Η αλλαγή του ονόματος φυσικά θα βοηθήσει ώστε να μείνουν εκτός των τίτλων της επικαιρότητας οι αρνητικές ειδήσεις. Αλλά, ως μια τακτική αποπροσανατολισμού, μάλλον δεν θα διαρκέσει για πολύ» επισημαίνει και εξηγεί: «Οι υποστηρικτές του Facebook θα παρατηρήσουν πως τα δισ. δολαρίων που θέλει να επενδύσει η εταιρεία αυξάνουν τις πιθανότητες επιτυχίας. Αλλά ένα τεράστιο ποσό χρημάτων δεν εγγυάται τίποτα στον κλάδο της τεχνολογίας. Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι πως δεν έχει ξεκαθαρίσει στο κοινό εάν θέλει η Facebook να κερδίσει το metaverse».
10.000 θέσεις εργασίας στην Ευρώπη
Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ μιλάει για το metaverse εδώ και μερικούς μήνες και έχει ήδη ανακοινώσει επενδύσεις ύψους πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, αλλά και την πρόσληψη 10.000 εργαζομένων στην Ευρώπη για την υλοποίηση αυτού του σχεδίου.