Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το 2ο τρίμηνο του 2023 θα πρέπει να έχει γίνει η ανάθεση της/των σύμβασης/-εων μετά την επιτυχημένη ολοκλήρωση της διαδικασίας υποβολής προσφορών για το έργο «Διάδρομοι 5G». Η ανάθεση θα γίνει από την Κοινωνία της Πληροφορίας ΑΕ και το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Αλλά μέχρι τότε θα πρέπει να έχουν γίνει πολλά και διάφορα στο σκέλος της προετοιμασίας του έργου αλλά και της διαγωνιστικής διαδικασίας που θα το συνοδεύσει.
Σε κάθε περίπτωση, το έργο «Διάδρομοι 5G» περιλαμβάνεται στα ορόσημα για την 4η δόση της μη επιστρεπτέας στήριξης, στα οποία πρέπει να έχει ανταποκριθεί η ελληνική πλευρά μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Θα καλύπτουν 2.011 χιλιόμετρα
Αλλά θα πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η επένδυση με την επωνυμία «Διάδρομοι 5G» περιλαμβάνει την ανάπτυξη υποδομής δικτύου 5G κατά μήκος των μεγάλων ελληνικών αυτοκινητοδρόμων που αποτελούν μέρος των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών, προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες για συνδεδεμένη και αυτόνομη κινητικότητα. Το έργο αυτό που αλλάζει τα δεδομένα αναμένεται να ξεκινήσει έως τις 31 Δεκεμβρίου 2021 και θα ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025.
Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για ένα έργο καινοτομίας υψηλής προστιθέμενης αξίας για τους χρήστες αλλά και για τις οικονομικές και επιχειρηματικές δραστηριότητες που θα αναπτυχθούν χάρις στην επένδυση των 130 εκατομμυρίων ευρώ για τη δημιουργία υποδομής wireless network 5G σε έξι ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους που θα καλύπτουν συνολικά 2.011 χιλιόμετρα. Και η μία επένδυση (εκείνη της δημιουργίας υποδομών) θα φέρει και μια σειρά άλλων επενδύσεων που θα αφορούν κατά κύριο λόγο προϊόντα και υπηρεσίες από τηλεπικοινωνιακούς παρόχους για τους τελικούς χρήστες, δηλαδή για εκείνους που διαθέτουν στόλους οχημάτων.
Πρώτα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι
Οι επενδύσεις αυτές θα δώσουν νέα ώθηση στο να κερδηθεί το στοίχημα της συνδεδεμένης και αυτόνομης κινητικότητα και στην ουσιαστική βελτίωση και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της εφοδιαστικής αλυσίδας της χώρας.
Με λίγα λόγια, στα χρόνια που έρχονται μια ομάδα από νταλίκες, από εκείνες που μεταφέρουν containers, θα μπορεί σε λιγότερο χρόνο και με λιγότερο κόστος να φθάνει μέσω της βασικής εθνικής οδικής αρτηρίας στα σύνορα με τη βοήθεια ενός δικτύου 5G.
Με άλλα λόγια, το project εισάγει… ευφυΐα στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους και δημιουργεί έναν ψηφιακό διάδρομο που θα εγγυάται την ασφαλή διακίνηση εμπορευμάτων και την προώθησή τους προς τις αγορές της υπόλοιπης Ευρώπης.
Σύμφωνα με ό,τι έχει γίνει γνωστό έως τώρα, το project θα αναπτυχθεί κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι της Εγνατίας Οδού και ενδεχομένως της Ιόνιας Οδού, όπου οι 5G υποδομές θα επιτρέπουν σε οχήματα μεταφοράς εμπορευμάτων να κινούνται αυτόνομα – για την ακρίβεια, σε ένα status ημιαυτόνομης οδήγησης – και με απόλυτη ασφάλεια τόσο για τα ίδια όσο και για τους υπόλοιπους οδηγούς.
Σήμερα στους δρόμους αρκετών χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης μπορεί κανείς να συναντήσει μικρές ομάδες οχημάτων – συνήθως τετράδες – που κινούνται χάρις σε εφαρμογές που στηρίζονται στην ύπαρξη και λειτουργία δικτύων 5G στις βασικές οδικές αρτηρίες. Οι ημιαυτόνομες συνοδείες αποτελούν πλέον μια πραγματικότητα που βιώνουν επιχειρήσεις και εργαζόμενοι στις μεταφορές.
Πιο συγκεκριμένα, ενώ όλα τα οχήματα έχουν άτομο στην καμπίνα τους, μόνο ο οδηγός στην καμπίνα του προπορευόμενου οχήματος είναι ενεργός. Ολοι οι άλλοι έχουν έναν επικουρικό ρόλο… Εν ολίγοις, κινούνται στον αυτόματο!
Στην πλήρη ανάπτυξή του, το έργο των «5G διαδρόμων» στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους θα εξασφαλίζει ταχεία και ασφαλή διακίνηση εμπορευμάτων με την ελάχιστη δυνατή κατανάλωση καυσίμου, γεγονός με προφανή περιβαλλοντικά οφέλη.
Στην Ευρώπη
Σήμερα, στους δρόμους αρκετών χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης μπορεί κανείς να συναντήσει μικρές ομάδες οχημάτων (συνήθως σε τετράδες), που κινούνται χάρις σε εφαρμογές που στηρίζονται στην ύπαρξη και λειτουργία των δικτύων 5G στις βασικές οδικές αρτηρίες. Οι «ημιαυτόνομες συνοδείες» αποτελούν πλέον μια νέα πραγματικότητα, την οποία βιώνουν επιχειρήσεις και εργαζόμενοι στις μεταφορές.
Ενώ όλα τα φορτηγά έχουν κάποιο άτομο στην καμπίνα τους, μόνο ο οδηγός στην καμπίνα του προπορευόμενου οχήματος είναι ενεργός. Ολοι οι άλλοι έχουν επικουρικό ρόλο και… κινούνται στον αυτόματο!