Ολοι οι Ελληνες ηλικίας 13-74 ετών είναι πλέον χρήστες Internet και περισσότεροι από 3 στους 4 πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές. Συγκρίνοντας την «προ και μετά COVID» εποχή παρατηρείται κυριολεκτικά εκτόξευση στα είδη που αγοράζονται online, στους διαφορετικούς τρόπους πληρωμής και σχεδόν διπλασιασμός της δαπάνης σε αγορές προϊόντων και υπηρεσιών online.
Σημαντική είναι πλέον η χρήση του ηλεκτρονικού εμπορίου και από τους «ώριμους ενηλίκους 55-64 ετών» καθώς οι δύο στους τρεις κάνουν ηλεκτρονικές αγορές, ενώ εννέα στους δέκα βρίσκονται ενεργά στα Social Media.
Η ακτινογραφία
Η αναλυτική και σε βάθος ακτινογραφία της αγοράς αλλά και οι τάσεις και προοπτικές του Ηλεκτρονικού Εμπορίου, των Social Media και του Digital Marketing παρουσιάστηκαν στους 4.000 και πλέον e-συνέδρους που παρακολούθησαν το 10ο e-business and social media world. Η γενική αίσθηση και το κεντρικό συμπέρασμα είναι ότι η αγορά και των δύο κλάδων ωρίμασε με γεωμετρική πρόοδο την περίοδο της πανδημίας, ενσωματώνοντας εργαλεία και τάσεις που οι «γκουρού» του Ηλεκτρονικού Εμπορίου, της Ερευνας και των Social Media υπολόγιζαν ότι θα κατακτούσε η Ελλάδα μετά το 2025.
Η συντριπτική πλειονότητα των ομιλητών του συνεδρίου, το οποίο πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA) και του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Καινοτόμων Εφαρμογών Ελλάδας (ΣΕΚΕΕ), συμφωνεί ότι η πανδημία υπήρξε καταλυτική, μάλιστα όπως οι περισσότεροι επεσήμαναν χαρακτηριστικά, «η ωρίμαση του social commerce και της social intelligence αποτελούν δύο από τις ελάχιστες θετικές επιπτώσεις της συνθήκης COVID-19».
Οι δύο στόχοι
Στην ενότητα Digital & Social Media Advertising, διαπιστώθηκε ότι καθώς οι επιχειρήσεις αγωνίζονται να ανακτήσουν τις χαμένες πωλήσεις μετά την πανδημία, τα brands στρέφονται όλο και περισσότερο στα Social Media προκειμένου να ανταποκριθούν σε δύο εξίσου επείγουσες και σημαντικές επιταγές: Αφενός να επιτευχθεί το πολυπόθητο ROAS (return on advertising spend) και αφετέρου προκειμένου να χτίσουν καινοτόμες ψηφιακές εμπειρίες που κερδίζουν μακροπρόθεσμη αφοσίωση (engagement).
Στο «οπλοστάσιο» της στρατηγικής των brands, δεσπόζουν το Premium Display advertising, το Programmatic Display advertising, φυσικά οι Facebook & Instagram ads και το Google search ads και το Conversion rate optimization.
Χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης για τον ψηφιακό μετα-σχηματισμό
Η βελτίωση της συνδεσιμότητας, ένας τομέας στον οποίο η Ελλάδα κατατάσσεται στις τελευταίες θέσεις των σχετικών ευρωπαϊκών δεικτών, είναι ένας από τους στόχους του Προγράμματος «Ελλάδα 2.0», βάσει του οποίου θα αξιοποιηθούν οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης.
Στις μεταρρυθμίσεις των επόμενων ετών περιλαμβάνεται και η ανάπτυξη ενός εκτεταμένου δικτύου ευρυζωνικών υποδομών υψηλής ταχύτητας, με την εγκατάσταση οπτικών ινών σε κτίρια, καθώς και υποβρυχίων καλωδίων στα νησιά με δυνατότητα παροχής ταχύτητας σύνδεσης στο Διαδίκτυο τουλάχιστον 100 Mbps και δυνατότητα αναβάθμισης σε 1 Gbps, με στόχο την κάλυψη με ευρυζωνικές υπηρεσίες περίπου 2.400.000 πολιτών. Ενα από τα έργα που σχεδιάζονται είναι η επιδότηση των απαραίτητων εργασιών στα υφιστάμενα κτίρια της χώρας προκειμένου να είναι «Fiber-Ready», δηλαδή να μπορούν να υποδεχθούν συνδέσεις οπτικών.
Η σταθερή τηλεφωνία
Ολοι αναγνωρίζουν ότι οι τηλεπικοινωνιακές υποδομές είναι εξαιρετικά σημαντικές για τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Στο κομμάτι της κινητής, λένε παράγοντες των τηλεπικοινωνιών, η Ελλάδα βρίσκεται σε εξαιρετικό σημείο. Περισσότερη δουλειά πρέπει να γίνει στη σταθερή, για να καλυφθεί το κενό που χωρίζει την Ελλάδα με την υπόλοιπη Ευρώπη. Πρέπει να επιταχυνθούν, τονίζουν οι ίδιοι παράγοντες, οι επενδύσεις σε οπτικές ίνες μέχρι το τελευταίο σπίτι της χώρας, συμπληρώνοντας ότι το Ταμείο Ανάκαμψης μπορεί να αυξήσει τόσο την προσφορά όσο και τη ζήτηση πιο γρήγορων συνδέσεων.
Σημειώνεται ότι στη σταθερή τηλεφωνία η χώρα βασίζεται ακόμα στα δίκτυα χαλκού! Κι αυτό, όταν η στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ενωσης κάνει λόγο για σταδιακή κατάργηση του χαλκού έως το 2030. Στην Ελλάδα, το δίκτυο χαλκού είναι εγκατεστημένο από τον ΟΤE και η αντικατάστασή του θα απαιτήσει χρόνο αλλά και χρήμα, όχι μόνο από τον ΟΤΕ αλλά και από τους άλλους παρόχους.
Η μετάβαση από το παραδοσιακό δίκτυο στα δίκτυα επόμενης γενιάς συνεπώς είναι προς το συμφέρον των τελικών χρηστών και θα βοηθήσει την επίτευξη των στόχων που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφορικά με τη διαθεσιμότητα και την κάλυψη των δικτύων πρόσβασης νέας γενιάς.