Τη μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα καύσιμα ζητάει ο ΣΥΡΙΖΑ με τροπολογία που κατέθεσε στη Βουλή και την οποία υπογράφει η κοινοβουλευτική ομάδα της αξιωματικής αντιπολίτευσης προεξάρχοντος του Αλέξη Τσίπρα.

Συγκεκριμένα ο ΣΥΡΙΖΑ στην τροπολογία που κατέθεσε κάνει λόγο για έκτακτες μειώσεις προκειμένου να ανασχεθεί το κύμα ακρίβειας. Στο πλαίσιο αυτό προτείνει για την περίοδο από 15 Οκτωβρίου έως 30 Απριλίου τη μείωση των συντελεστών του ΕΦΚ στο κατώτατο επιτρεπόμενο όριο της ΕΕ για το πετρέλαιο θέρμανης και το φωτιστικό πετρέλαιο που χρησιμοποιούνται ως καύσιμα θέρμανσης.

Στην ίδια κατεύθυνση η τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ εντάσει και τη μείωση του φόρου για τη βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης, καθώς και το φυσικό αέριο που χρησιμοποιείται ως καύσιμο θέρμανης.

Η Έφη Αχτσιόγλου, βουλευτής Επικρατείας και τομεάρχης Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ με αφορμή την κατάθεση της τροπολογίας στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας επισημαίνει απέναντι στη «συνειδητή αδιαφορία της κυβέρνησης για το κύμα ακρίβειας που απειλεί με φτωχοποίηση την κοινωνία, ο ΣΥΡΙΖΑ–Π.Σ. καταθέτει συγκεκριμένες ρεαλιστικές προτάσεις ουσιαστικής προστασίας και στήριξης των νοικοκυριών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων».

Η μείωση των συντελεστών ΕΦΚ συγκριμένων καυσίμων στα κατώτατα όρια της Ε.Ε., όπως περιλαμβάνεται στην τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., συνιστά μία αναγκαία και γενναία φορολογική ελάφρυνση των πολιτών, μπορεί να ανακόψει το κύμα ακρίβειας και ταυτόχρονα να αυξήσει την κατανάλωση των εν λόγω προϊόντων, καταλήγει στη δήλωσή της η Έφη Αχτσιόγλου.

Αναλυτικά η Τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ έχει ως εξής:

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής: «Κύρωση συμφωνίας τροποποίησης της από 24.6.2016 Σύμβασης Παραχώρησης που τιτλοφορείται «Σύμβαση Παραχώρησης σχετικά με τη χρήση και την εκμετάλλευση ορισμένων χώρων και περιουσιακών στοιχείων εντός του Λιμένος Πειραιώς» μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της «Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς Α.Ε.»».

ΘΕΜΑ : Έκτακτες μειώσεις Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης Ενεργειακών Προϊόντων.

Α. Αιτιολογική Έκθεση

Με την προτεινόμενη διάταξη του άρθρου 1 της παρούσας προβλέπεται η μείωση των συντελεστών του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για τις περιπτώσεις β΄, γ΄, στ΄,  ιζ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 73 του ν. 2960/2001,  με βάση τους ελάχιστους συντελεστές της Ε.Ε. Η μείωση αφορά σε βασικά είδη ευρείας κατανάλωσης, όπως το φυσικό αέριο, η βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης και ισχύει για την περίοδο από 1η Οκτωβρίου 2021 έως και την 31η Μαρτίου 2022.

Με την προτεινόμενη διάταξη του άρθρου 2 της παρούσας προβλέπεται η μείωση των συντελεστών του ΕΦΚ στο κατώτατο επιτρεπόμενο όριο, με βάση τους ελάχιστους συντελεστές της Ε.Ε., για το πετρέλαιο θέρμανσης και το φωτιστικό πετρέλαιο, που χρησιμοποιούνται ως καύσιμα θέρμανσης, κατά την περίοδο από την 15η  Οκτωβρίου 2021 έως και την 30η Απριλίου 2022, όταν οι ανάγκες του πληθυσμού είναι αυξημένες.

Συγκεκριμένα, για τις ανωτέρω χρονικές περιόδους των αντίστοιχων άρθρων, ο φόρος που αντιστοιχεί στην αμόλυβδη βενζίνη και τη βενζίνη χωρίς μόλυβδο με προσθήκη ειδικών προσθέτων, μειώνεται από τα 700 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, στα 359 ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Ο φόρος που αντιστοιχεί στο πετρέλαιο κίνησης (DIESEL) μειώνεται από τα 410 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, στα 330 ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Ο φόρος που αντιστοιχεί στο πετρέλαιο θέρμανσης καθώς και στο φωτιστικό πετρέλαιο (κηροζίνη) θέρμανσης, μειώνεται από τα 410 ευρώ ανά χιλιόλιτρο στα 21 ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Παράλληλα, το φυσικό αέριο που χρησιμοποιείται για θέρμανση και αφορά λοιπούς καταναλωτές, μειώνεται από 1,5 ευρώ ανά Gigajoule, σε 0,30 ευρώ ανά  Gigajoule.

Οι παραπάνω μειωμένοι συντελεστές κινούνται στα κατώτατα όρια των συντελεστών ΕΦΚ της Ε.Ε και επιφέρουν την αναγκαία και γενναία φορολογική ελάφρυνση των καταναλωτών. Απώτερος στόχος είναι η αναχαίτιση του νέου κύματος ακρίβειας που επιβαρύνει υπέρμετρα τους καταναλωτές, ενώ προβλέπεται και η  αύξηση της κατανάλωσης των εν λόγω προϊόντων, εξαιτίας της γενναίας μείωσης του ΕΦΚ.

Η χρονική διάρκεια ισχύος των παραπάνω άρθρων δύναται να παραταθεί για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί η υπέρμετρη οικονομική επιβάρυνση των καταναλωτών δυνάμει του οξυμένου κύματος ακρίβειας.

Β. Προτεινόμενη διάταξη

Άρθρo…

Ειδικά για την περίοδο από την 1η Οκτωβρίου 2021 έως και την 31η Μαρτίου 2022, με δυνατότητα παράτασης, οι περιπτώσεις β΄, γ΄, στ΄, ιζ΄ της παρ. 1 του άρθρου 73 του ν. 2960/2001, διαμορφώνονται και ισχύουν ως εξής:

ΕΙΔΟΣ      ΚΩΔΙΚΟΣ Σ.Ο.      ΠΟΣΟ ΦΟΡΟΥ ΣΕ ΕΥΡΩ      ΜΟΝΑΔΑ ΕΠΙΒΟΛΗΣ

β) Βενζίνη χωρίς μόλυβδο

– με αριθμό οκτανίων (RON) μικρότερο του 95

– με αριθμό οκτανίων (RON) ίσο ή  μεγαλύτεροτου 95, αλλά μικρότερο του 98

– με αριθμό οκτανίων (RON) ίσο ή μεγαλύτερο του 98

2710 12 41

2710 12 45

2710 12 49      359      1.000 λίτρα

γ) Βενζίνη χωρίς μόλυβδο με την προσθήκη ειδικών προσθέτων, που προορίζεται να χρησιμοποιηθεί προσφέρεται προς πώληση ή και χρησιμοποιείται ως ισοδύναμο καύσιμο αντί της μολυβδούχου βενζίνης των κωδικών της Σ.Ο. 2710 12 51 και 2710 12 59

2710 12 41

2710 12 45

και

2710 12 49      359      1.000 λίτρα

στ) Πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (DIESEL) που χρησιμοποιείται ως καύσιμο κινητήρων

2710 19 43 έως

2710 19 48

και

2710 20 11

έως

2710 20 19      330      1.000 λίτρα

ιζ) Φυσικό αέριο που

χρησιμοποιείται ως καύσιμο

θέρμανσης

– για οικιακή χρήση

– για χρήση από τους

λοιπούς καταναλωτές                                                                    27111100 και 27112100      0,30

0,30      Gigajoule μεικτή θερμογόνος δύναμη

2.      Ειδικά για την περίοδο από την 15η Οκτωβρίου 2021 έως και την 30η Απριλίου 2022, με δυνατότητα παράτασης, το πρώτο εδάφιο της περίπτωσης α΄ της παρ. 2 του άρθρου 73 του ν. 2960/2001 διαμορφώνεται και ισχύει ως εξής:

α) Για την εφαρμογή των περιπτώσεων ζ’ για το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (DIESEL), και ια΄ για το φωτιστικό πετρέλαιο (κηροζίνη) της παρ. 1 του άρθρου 73 του ν. 2960/2001, τα οποία χρησιμοποιούνται ως καύσιμα θέρμανσης για τη χρονική περίοδο από την 15η Οκτωβρίου 2021 μέχρι και την 30η Απριλίου 2022, με δυνατότητα παράτασης, ο συντελεστής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) ορίζεται σε είκοσι ένα (21) ευρώ το χιλιόλιτρο.

Αθήνα, 28 Σεπτεμβρίου 2021

Οι προτείνοντες Βουλευτές