Σε στρατηγική εμβάθυνση των διμερών σχέσεων με υψηλό συμβολισμό αλλά και ουσία φαίνεται ότι προχωρούν η Ελλάδα και η Γαλλία, σε μία κίνηση που θα μπορούσε να μεταβάλει τις ισορροπίες στην ευρύτερη Μεσόγειο. Οι σχετικές ανακοινώσεις αναμένεται να γίνουν σε κοινή συνέντευξη Τύπου που θα παραχωρήσουν ο Εμανουέλ Μακρόν και ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο Μέγαρο των Ηλυσίων το πρωϊ της Τρίτης 28 Σεπτεμβρίου (στις 10.00 ώρα Ελλάδος). Η νέα ελληνογαλλική σχέση θα στηριχθεί σε δύο πυλώνες. Ο ένας θα είναι η συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας, η οποία και θα υπογραφεί από τους υπουργούς Εξωτερικών Γαλλίας και Ελλάδος Ζαν-Υβ Λε Ντριάν και Νίκο Δένδια αντιστοίχως. Ο δεύτερος θα είναι η οριστικοποίηση της προμήθειας γαλλικών φρεγατών Belh@rra από το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό – για την οποία και μεταβαίνει στο Παρίσι ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος για συνομιλίες με τη γαλλίδα ομόλογό του Φλοράνς Παρλί.
Αναμφίβολα, τα φώτα της δημοσιότητας έχουν πέσει στην προμήθεια των γαλλικών φρεγατών. Η συμφωνία, η οποία θα πρέπει φυσικά να οριστικοποιηθεί, μοιάζει να είναι πολύ καλύτερη από τις προηγούμενες προτάσεις που είχε καταθέσει η γαλλική κατασκευάστρια εταιρεία Naval Group (σσ. στελέχη της οποίας βρέθηκαν στην Αθήνα την περασμένη εβδομάδα). Σε αυτό έπαιξε κρίσιμο ρόλο η πολύ καλή προετοιμασία και αξιολόγηση της αρμόδιας επιτροπής του Πολεμικού Ναυτικού από την οποία προέκυπτε ότι τα γαλλικά σκάφη είναι πολύ καλύτερα από τον έτερο μεγάλο διεκδικητή του παχυλού συμβολαίου (ύψους περί τα πέντε δισεκατομμύρια ευρώ), την αμερικανική Lockheed Martin.
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, οι δύο πλευρές έχουν συμφωνήσει στην αγορά από την Ελλάδα τριών φρεγατών Belh@rra με ανοιχτή την option της αγοράς και μίας τέταρτης και μάλιστα στην ίδια τιμή με τις υπόλοιπες (και «κλειδωμένη» για τα επόμενα δύο χρόνια). Ένα από τα στοιχεία της συμφωνίας που εξαίρουν άνθρωποι με γνώση των συνομιλιών είναι το εξαιρετικό πακέτο υποστήριξη (Follow on Support) που συνοδεύει την προμήθεια, όπως επίσης και το γεγονός ότι οι δύο από τις τρεις φρεγάτες θα μπορούν να παραδοθούν μέχρι το 2025 – στοιχείο που προκαλεί ανακούφιση στο Πολεμικό Ναυτικό. Η ταχύτητα αυτή ευνοείται από το γεγονός ότι, όπως φαίνεται, τα τρία σκάφη θα κατασκευαστούν στα ναυπηγεία της Naval Group, απεμπλέκοντας την υπόθεση από τη γάγγραινα της εξεύρεσης λύσης με κάποιο από τα ελληνικά ναυπηγεία (Σκαραμαγκά και Ελευσίνας). Την ίδια στιγμή, οι συζητήσεις περιλαμβάνουν και την απόκτηση τριών ή ακόμη και τεσσάρων κορβετών Gowind που αποτελούν ιδανική λύση για το Αιγαίο.
Παράλληλα όμως, η Αθήνα και το Παρίσι έβαλαν ξανά μπροστά τις τελευταίες ημέρες – και ιδιαίτερα μετά από τις συνομιλίες που είχαν οι κκ. Μητσοτάκης και Μακρόν κατά την πρόσφατη συνάντησή τους στο πλαίσιο της ευρωμεσογειακής διάσκεψη (EUMED9) στην ελληνική πρωτεύουσα – την υπόθεση της συμφωνίας στρατηγικής συνεργασίας. Ένας από τους κινητήριους μοχλούς ήταν αναμφίβολα η αιφνιδιαστική κίνηση των Ηνωμένων Πολιτειών να συνάψουν αμυντική συμφωνία με την Αυστραλία και το Ηνωμένο Βασίλειο (AUKUS) που οδήγησε στην ακύρωση μίας κολοσσιαίας συμφωνίας πώλησης γαλλικών συμβατικών υποβρυχίων στην Καμπέρα, καθώς η τελευταία θα αποκτήσει πυρηνινοκίνητα υποβρύχια αμερικανικής τεχνολογίας.
Διπλωματικές πηγές έκαναν λόγο χθες στο «Βήμα» για ένα κείμενο πολύ βελτιωμένο σε σχέση με προηγούμενες εκδοχές του και ιδιαίτερα στο σημείο της αμοιβαίας συνδρομής (όπου στο παρελθόν υπήρχαν ορισμένες μάλλον άνευρες αναφορές στο Άρθρο 5 του ΝΑΤΟ και στο Άρθρο 42, παράγραφος 7 της Συνθήκης της Λισαβόνας). Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι υπάρχουν ενισχυμένες αναφορές και στο καθαρά «στρατιωτικό σκέλος» της συνεργασίας, που όμως μένει να φανεί ποια τελική μορφή θα έχουν.