Η ανεξίτηλη αξία του Ορσον Γουέλς (1915 – 1985), του καλλιτέχνη που αφού αναστάτωσε το θέατρο και το ραδιόφωνο στη Νέα Υόρκη πήγε στο Χόλιγουντ και έκανε… το ίδιο με πρώτη και καλύτερη ταινία τον «Πολίτρη Κέιν» (1941), είναι γνωστή και δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις.
Και είναι μια αξία που κατά καιρούς επανέρχεται μπροστά μας. Πέρσι περίπου τέτοια εποχή, το όνομα του ηθοποιού, σκηνοθέτη και παραγωγού Ορσον Γουέλς βρισκόταν στην επικαιρότητα μέσω της ταινίας «Mank» του Ντέιβιντ Φίντσερ, η οποία ωστόσο ασχολείται εν μέρει με αυτόν, καθώς κεντρικό πρόσωπό της είναι ο Χέρμαν Μάνκιεβιτς ο υποτιμημένος σεναριογράφος της διασημότερης ταινίας του πρώτου, του «Πολίτη Κέιν».
Εφέτος το κινηματογραφικό φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας που θα διεξαχθεί σε κλειστές και θερινές αίθουσες από την Πέμπτη 22.9 ως και την Κυριακή 3.10 διοργανώνει ένα μεγάλο – σχεδόν πλήρες – αφιέρωμα στο σκηνοθετικό έργο του Γουέλς – κάτι που μόνον χαρά μπορεί να προκαλέσει σε κάθε σινεφίλ που σέβεται τον εαυτό του.
Μαζί με τον «Πολίτη Κέιν» που μετέτρεψε το όνομα Ορσον Γουέλς σε σημείο κινηματογραφικής αναφοράς θα παιχτούν επίσης το ταλαιπωρημένο από τους παραγωγούς και το στούντιο οικογενειακό δράμα «Οι υπέροχοι Αμπερσον» αλλά και τα νουάρ «Η κυρία από τη Σαγκάη» (η μόνη ταινία του Γουέλς στην οποία έπαιξε η σύζυγός του Ρίτα Χέιγουορθ), «Το άγγιγμα του κακού» και «Ο κύριος Αρκάντιν» (σε πληρέστερη κόπια από το αρχικό μοντάζ του Γουέλς).
Στο πρόγραμμα βρίσκεται επίσης «Ο άγνωστος», μια αντιναζιστική περιπέτεια μυστηρίου που θεωρείται από τις πιο υποτιμημένες ταινίες του Γουέλς αλλά και οι πειραματισμοί του πάνω στο έργο του Ουίλιαμ Σέξπιρ «Μάκβεθ», «Οθέλλος», «Οι καμπάνες του μεσονυχτίου».
Δεν θα λείπουν η εμπνευσμένη μεταφορά στο σινεμά της «Δίκης» του Φραντς Κάφκα ,όπως και κάποιες λιγότερο γνωστές στο ευρύ κοινό ταινίες του όπως η «Αθάνατη ιστορία» και «Η αλήθεια και το ψέμα», ένα ψευδοντοκιμαντέρ με θέμα την «μαγεία».
«Η σαγήνη για το έργο του Γουέλς (ολοκληρωμένο και ημιτελές) αναζωπυρώθηκε εντυπωσιακά μετά θάνατον και τροφοδοτείται ανελλιπώς με τελευταίο παράδειγμα, τον ενθουσιασμό που προκάλεσε η είδηση μιας αξιέπαινης σταυροφορίας που ξεκινά φέτος με την ευχή να ανακαλυφθεί στη Βραζιλία η μοναδική κόπια που ενδεχομένως έχει απομείνει από την πρωτότυπη, χωρίς περικοπές, εκδοχή της ταινίας “Οι Υπέροχοι Άμπερσονς”», επισημαίνει στο σχετικό κείμενό του ο καλλιτεχνικός διευθυντής των Νυχτών Πρεμιέρας κ.Λουκάς Κατσίκας,
Πράγματι, οι ταινίες του Γουέλς βλέπονται ξανά και ξανά – με έναν εθιστικό τρόπο – από όσους τις έχουν αγαπήσει και φυσικά αποτελούν πόλο έλξης για όσους δεν τις έχουν δει ποτέ – πόσο μάλλον σε μεγάλη οθόνη.
Οι αίθουσες που θα φιλοξενήσουν τις ταινίες όλων των προγραμμάτων θα είναι χειμερινές και θερινές. Συγκεκριμένα οι χειμερινές αίθουσες θα είναι οι Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Ιντεάλ, Δαναός και Τριανόν, ενώ οι ανοιχτες θα είναι το η Λαϊς (Ταινιοθήγκη της Ελλάδας, Ριβιέρα, Φλερύ και Στέλλα. Μια νέα κλειστή αίθουσα που επίσης προστίθεται εφέτος είναι εκείνη του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά.
Χρήσιμες πληροφορίες
Στους κινηματογράφους 12μηνης λειτουργίας (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Δαναό, Ιντεάλ, Τριανόν και Δημοτικό Θέατρο Πειραιά) η είσοδος, σύμφωνα με τα ισχύοντα υγειονομικά πρωτόκολλα, επιτρέπεται σε όσους/-ες θεατές έχουν εμβολιαστεί, νοσήσει (έως 6 μήνες από τη διάγνωση) και έχουν πραγματοποιήσει αρνητικό rapid τεστ αντιγόνου εντός 48 ωρών, σε περίπτωση που δεν έχουν εμβολιαστεί.
Για την είσοδο των θεατών θα ελέγχεται το εισιτήριο, το πιστοποιητικό εμβολιασμού / νόσησης ή rapid τεστ και ταυτοπροσωπία με επίδειξη ταυτότητας, διαβατηρίου ή διπλώματος οδήγησης.