«Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) δεν πρόκειται να αλλάξει, είναι μέτρο, το οποίο ήρθε για να μείνει», τόνισε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, στη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε στο πλαίσιο της 85ης ΔΕΘ, η οποία αφορούσε στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης για την κυβερνητική πολιτική απέναντι στη νέα γενιά και την πρόσβαση των νέων στην Ανώτατη Εκπαίδευση.
Επεσήμανε, μάλιστα, ότι και επί ΣΥΡΙΖΑ δεν έμπαιναν όλα τα παιδιά στο Πανεπιστήμιο.
«Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής καθορίζεται από τα Πανεπιστήμια και νομίζω ότι τα ίδια τα πανεπιστήμια αναγνώρισαν ότι, σε κάποιες περιπτώσεις, έκαναν εσφαλμένες επιλογές», ανέφερε ωστόσο ο πρωθυπουργός.
Συρίγος: Το «μπαλάκι» στις Σχολές
Ανοιχτό «παράθυρο» για αλλαγές στην Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής τη νέα χρονιά, είχε αφήσει ο υφυπουργός Παιδείας, αρμόδιος για την Τριτοβάθμια εκπαίδευση, Άγγελος Συρίγος, χωρίς αυτό να σημαίνει, πάντως, ότι θα καταργηθεί η ΕΒΕ.
Αυτό που δήλωσε ο κ. Συρίγος, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ στις αρχές του μήνα, ουσιαστικά, δεν έχει καμία διαφορά από όσα είπε ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ για το ίδιο θέμα.
Ειδικότερα, ο υφυπουργός Παιδείας είχε μιλήσει για «αρρυθμίες» που εντοπίστηκαν σε ειδικά μαθήματα – ειδικά στις αρχιτεκτονικές σχολές. Μάλιστα, έκανε ειδική μνεία στην Αρχιτεκτονική Ξάνθης, η οποία έμεινε σχεδόν χωρίς εισακτέους.
«Ήταν πρόβλημα της ίδια της σχολής»
Όπως είχε πει, «μόνοι τους οι υπεύθυνοι της σχολής έκαναν λάθος», βάζοντας μια εξαιρετικά υψηλή Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (17,4) στο γραμμικό σχέδιο. «Όταν το κατάλαβαν, ζήτησαν να το αλλάξουν, αλλά είχαν παρέλθει οι σχετικές προθεσμίες», σημείωσε.
Παράλληλα, πρόσθεσε: «Στην αρχιτεκτονική Ξάνθης, ήταν πρόβλημα η επιλογή της ίδιας της σχολής να έχει πολύ υψηλές βάσεις, μη αντιλαμβανόμενη τις συνέπειες που θα είχε η κίνηση αυτή».
Με λίγα λόγια, η κυβέρνηση – κάτι που είχε ξεκαθαρίσει από την αρχή, πάντως – αποδίδει σε λάθη των πανεπιστημιακών σχολών το γεγονός ότι, λόγω ΕΒΕ, έμειναν εκτός ΑΕΙ χιλιάδες εισακτέτοι.
Όσο για τμήματα, όπως εκείνο των Μαθηματικών Σάμου, στο οποίο εισήχθησαν φέτος μόλις πέντε φοιτητές, ο κ. Συρίγος είχε εξηγήσει ότι οι υποψήφιοι δεν προτιμούν να πηγαίνουν στα νησιά για σπουδές: «Το 2019 δημιουργήθηκαν πολλά τμήματα στην ηπειρωτική χώρα και οι φοιτητές προτιμούν να πηγαίνουν σε αυτά, παρά σε ένα νησί».
«Η ΕΒΕ αποτελεί μία ουσιαστική μεταρρύθμιση»
Στην Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής αναφέρθηκε τις προηγούμενες ημέρες και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου. Υποστήριξε ότι με τις μεταρρυθμίσεις στην παιδεία, «αναβαθμίζουμε τα ελληνικά πανεπιστήμια, δίνοντας μεγαλύτερη αξία στον κόπο των νέων και στις θυσίες των γονιών τους».
Αναφερόμενος στη θεσμοθέτηση της ΕΒΕ, είπε ότι μέχρι και πέρυσι δεκάδες χιλιάδες παιδιά κατέφευγαν σε σχολές όπου δεν ήθελαν να σπουδάσουν. «Πολλά τμήματα μετατράπηκαν, τα προηγούμενα χρόνια, σε μία νύχτα σε ΑΕΙ. Ήταν μία κατάσταση αιμορραγίας χρόνου και χρήματος. Η ΕΒΕ αποτελεί μία ουσιαστική μεταρρύθμιση, που δίνει σημασία, αξία και νόημα στις σπουδές», τόνισε.
Πρόσθεσε, μάλιστα, ότι τα ίδια τα πανεπιστημιακά έχουν λόγο στον καθορισμό της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής: «Με βάση και τα φετινά αποτελέσματα», διευκρίνισε, «θα έχουν τη δυνατότητα να προβούν σε διορθωτικές κινήσεις την επόμενη χρονιά».
Σε δίλημμα οι υποψήφιοι
Μετά την ανακοίνωση των φετινών βάσεων εισαγωγής, ωστόσο, επικράτησε έντονος προβληματισμός, καθώς η θεσμοθέτηση της ΕΒΕ έφερε ένα ντόμινο εκρηκτικής ανόδου σε μία σειρά σχολών χαμηλής και μεσαίας ζήτησης, αφήνοντας έτσι τμήματα της περιφέρειας με ελάχιστους ή ακόμη και μηδενικούς αριθμούς πρωτοετών φοιτητών.
Όπως ήταν αναμενόμενο, χιλιάδες υποψήφιοι που έμειναν εκτός ΑΕΙ βρέθηκαν στο δίλημμα εάν θα φοιτήσουν σε κάποιο δημόσιο ΙΕΚ ή αν θα μπουν στη διαδικασία να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές της επόμενης χρονιάς.
Μετά από μία δύσκολη χρονιά λόγω κοροναϊού, εξάλλου, με τους μαθητές της Γ΄ λυκείου να προετοιμάζονται μέσω τηλεκπαίδευσης για αρκετούς μήνες, αρκετοί από αυτούς είδαν να μπαίνουν σε τμήματα που δεν ήταν στις πρώτες προτιμήσεις τους, ή να αποκλείονται εντελώς από την ανώτατη εκπαίδευση.
Όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης, μάλιστα, αποκάλεσαν «σφάκτη» εισακτέων την ΕΒΕ, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι αποσκοπούσε ακριβώς στο να μείνουν εκτός ΑΕΙ χιλιάδες υποψήφιοι, προκειμένου να αυξηθεί η «πελατεία» των ιδιωτικών κολλεγίων.
Τι πήγε «λάθος»;
Για πρώτη φορά, εφαρμόστηκε ένα πολύπλοκο εξεταστικό σύστημα που απαιτούσε τρεις διαφορετικές Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής για τα τμήματα που είχαν ειδικά μαθήματα (όπως οι Αρχιτεκτονικές) και, από την άλλη, τα ίδια τα ΑΕΙ επέλεξαν σε πολλές περιπτώσεις υψηλούς συντελεστές, για να διαφοροποιηθούν και να δημιουργήσουν τεχνητά «εντυπώσεις», επιδιώκοντας έτσι να μειώσουν και τους εισακτέους τους, καταλήγοντας όμως να μείνουν χωρίς πρωτοετείς.
Από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας, ξεκαθαρίστηκε ότι οι φετινές αλλαγές ήταν προς τη σωστή κατεύθυνση, ενώ η αρμόδια υπουργός, Νίκη Κεραμέως, σημείωσε ότι τα πανεπιστημιακά τμήματα θα έχουν τη δυνατότητα την επόμενη χρονιά να αναδιαμορφώσουν την ΕΒΕ, δίνοντας έτσι επί της ουσίας τη δυνατότητα να μην αποκλειστούν τόσοι πολλοί υποψήφιοι του χρόνου.
«Είχαμε φέτος και μεγάλες αλλαγές θεσμικές, όπως οι βάσεις εισαγωγής και όπως το παράλληλο σύστημα εισαγωγής. Η μεταρρύθμιση αυτή προσφέρει οφέλη και βγαίνουν όλοι κερδισμένοι. Βγαίνουν κερδισμένα τα ίδια τα παιδιά και οι γονείς τους», τόνισε μεταξύ άλλων η υπουργός Παιδείας μετά την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής.
Η κ. Κεραμέως, αναφερόμενη στις αλλαγές αλλά και στην κριτική που δέχθηκε από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, υπογράμμισε ότι «δεκαετίες τώρα, κοροϊδεύουμε τα παιδιά».
«Εμείς φροντίζουμε ώστε τα παιδιά μας να έχουν επιλογές. Εμείς αυτό θέλουμε. Τα παιδιά επιλέγουν το δρόμο που ανταποκρίνεται στις κλίσεις, τις δεξιότητες και την προοπτική που θέλουν. Ένα 30% των φοιτητών μας δεν αποφοιτούν ποτέ. Η χώρα μας έχει το χαμηλότερο ποσοστό αποφοίτησης σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης», είχε πει χαρακτηριστικά.
Το ζητούμενο φέτος, λοιπόν, υποστηρίζει η αντιπολίτευση, ήταν απλά να «κοπεί» περίπου το 30% των εισακτέων, καθώς το υπουργείο Παιδείας είχε εκτιμήσει ότι αυτό είναι το ποσοστό εκείνων που δεν αποφοιτούν ποτέ, επειδή πιθανά εισήλθαν σε αυτά ευνοϊκά και δεν ανταποκρίθηκαν στα προγράμματά τους.
Τι θα γίνει την επόμενη χρονιά
Το νέο εξεταστικό σύστημα του υπουργείου Παιδείας, την επόμενη χρονιά, πάντως, θα γίνει ακόμη πιο σύνθετο. Με τα ΑΕΙ να διαμορφώνουν τους συντελεστές των τεσσάρων διαφορετικών μαθημάτων βαρύτητας ανά επιστημονικό πεδίο, καθώς και με δύο μηχανογραφικά – ένα πρώτο, στο οποίο οι υποψήφιοι θα συμπληρώνουν έως το 10% των τμημάτων του επιστημονικού πεδίου που τους ενδιαφέρει και, ένα δεύτερο, για την κάλυψη των θέσεων που θα μένουν κενές.
Θα εφαρμοστεί, εντούτοις, σε συνθήκες μεγαλύτερης δικαιοσύνης, με τα σχολεία – πιθανότατα – ανοικτά, ασκήσεις προσομοίωσης στις τάξεις, ώστε να γίνει κατανοητό και βαθμολογικές διορθώσεις, όπου φέτος διαπιστώθηκαν προβλήματα (όπως στα ειδικά μαθήματα).
Επιπλέον, την επόμενη χρονιά ενισχύονται τα ΙΕΚ ουσιαστικά και επιστρέφουν σε νέα μορφή τα ΤΕΙ, με τις νέες Σχολές Εφαρμοσμένων Επιστημών.
Τα παραπάνω, ωστόσο, δεν αλλάζουν το γεγονός ότι πραγματική ανάγκη της χώρας παραμένει η εκπαιδευτική ενίσχυση των λυκείων, η αποσύνδεσή τους από τις πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά και ένα ισχυρό ακαδημαϊκό απολυτήριο.