Στην ανάδειξη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS Projects ως προτιμητέου επενδυτή για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού για 35 χρόνια προχώρησε το ΤΑΙΠΕΔ εγκαινιάζοντας τη νέα εποχή του αυτοκινητοδρόμου αλλά και της Βόρειας Ελλάδας.
Μετά από έναν διαγωνισμό που έχει τραβήξει περισσότερα από 4 χρόνια ο Ομιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προσφέροντας το υψηλότερο δυνατό τίμημα, κοντά στα 1,5 δισ. ευρώ, έκανε το μεγάλο βήμα.
Η βελτιωμένη δεσμευτική προσφορά προβλέπει την καταβολή εφάπαξ τιμήματος στο ΤΑΙΠΕΔ που ανέρχεται σε €1.496.100.000.
Επιπλέον του ανωτέρω τιμήματος, το σύνολο των αναμενόμενων ετήσιων εσόδων που θα εισπράξει το Ελληνικό Δημόσιο από τη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου κατά τη διάρκεια της παραχώρησης εκτιμάται ότι θα υπερβεί τα 850 εκατ. ευρώ (7,5% επί των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων διοδίων, ΣΕΑ κ.τ.λ.), σύμφωνα με τις προβλέψεις του χρηματοοικονομικού μοντέλου του αναδόχου.
Ετσι η συνολική αξία της συμφωνίας παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού εκτιμάται στα 2.766.100.000 ευρώ.
Ακόμη, όπως ανακοινώθηκε οι επενδύσεις (υποχρεωτικές εργασίες) που ο ανάδοχος υποχρεούται να χρηματοδοτήσει και να υλοποιήσει σε χρονικό ορίζοντα 5 ετών ανέρχονται στο ποσό περίπου των €420 εκατ.
Αποκρατικοποιήσεις και ΔΕΘ
Με την εξέλιξη αυτή ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανεβαίνοντας στη ΔΕΘ θα έχει τη δυνατότητα να παρουσιάσει συγκεκριμένο έργο στον τομέα των αποκρατικοποιήσεων και της αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου.
Θα μιλήσει για τη νέα εποχή της Εγνατίας αλλά θα έχει την ευκαιρία να αναφερθεί και στην εξέλιξη στους διαγωνισμούς της ΔΕΠΑ Υποδομών και του ΔΕΔΔΗΕ.
Πιο συγκριμένα, την ερχόμενη εβδομάδα το ΤΑΙΠΕΔ ανοίγει τους φακέλους των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών που κατέθεσαν για το 100% των μετοχών της ΔΕΠΑ Υποδομών οι δύο διεκδικητές: η τσεχική EP INVESTMENT ADVISORS και η ιταλική ITALGAS. Αν η διαφορά των προσφορών δεν υπερβαίνει το 15%, τότε θα ζητηθεί και από τους δύο να καταθέσουν νέες βελτιωμένες ανταγωνιστικές προτάσεις. Αν η διαφορά υπερβεί το 15%, τότε θα ζητηθεί βελτιωμένη πρόταση από τον πρώτο υποψήφιο.
Σε ανάρτησή του, ο υπουργός Επικρατείας Ακης Σκέρτσος επισημαίνει: «Η ολοκλήρωση της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες έναντι συνολικού τιμήματος 2,34 δισ. ευρώ υπέρ του Δημοσίου και επιπλέον 420 εκατ. ευρώ σε αναγκαίες επενδύσεις που θα βελτιώσουν και θα κάνουν πιο ασφαλές το οδικό δίκτυο, συνιστά την πιο επικερδή αποκρατικοποίηση που έχει γίνει έως σήμερα για περιουσιακά στοιχεία του ελληνικού κράτους».
Οδικός άξονας 658 χιλιομέτρων
Η Εγνατία Οδός είναι οδικός άξονας, μήκους 658 χιλιομέτρων, με πλήρη έλεγχο προσβάσεων και διαχωρισμένο οδόστρωμα, που έχει ήδη κατασκευαστεί και βρίσκεται σε λειτουργία. Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Ηπείρου (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία). Οι τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία). Η σύμβαση παραχώρησης αφορά τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων για χρονική περίοδο 35 ετών.