Tη λένε Εστέλ «Ρέντπιλ» και παίρνει το όνομά της από το κόκκινο χάπι της ταινίας «Τhe Matrix» (1999), που σε μετέφερε στον αληθινό κόσμο. Φοράει ένα στενό λεοπαρδί φόρεμα. Και λέει ότι το σεξ-απίλ της βοηθά τους Γάλλους να καταλάβουν πόσο επικίνδυνη έχει γίνει η πολιτική κατάσταση στη χώρα τους, ιδιαίτερα στο θέμα της μετανάστευσης.
Η Εστέλ, γράφει η Ανα Γκρος στους «Financial Times», είναι μια από τους δεξιούς «influencers» που έχουν εμφανιστεί τα τελευταία έξι χρόνια στη λεγόμενη «φασιστόσφαιρα» της Γαλλίας.
Την ώρα που η Μαρίν Λεπέν προσπαθεί να παρουσιάσει ένα λιγότερο τοξικό πρόσωπο ώστε να προσελκύσει μεγαλύτερο κοινό, αυτοί οι influencers κάνουν τη βρώμικη δουλειά για λογαριασμό της, όπως λέει ο Νταβίντ Ντουσέ, συγγραφέας ενός βιβλίου για τη «φασιστόσφαιρα».
Στα όπλα τους, εκτός από το σεξ-απίλ, περιλαμβάνονται ανέκδοτα, καρτούν και μιμίδια. Και το κοινό τους είναι κυρίως μη πολιτικοποιημένοι νέοι ψηφοφόροι, που ενδέχεται να παίξουν σημαντικό ρόλο στις εκλογές του Απριλίου.
Ο Εθνικός Συναγερμός της Λεπέν είναι το πιο δημοφιλές κόμμα στους Γάλλους ηλικίας 25-34 ετών, ενώ ο πρόεδρος Μακρόν προηγείται στην ηλικιακή κατηγορία 18-24.
Ενα μεγάλο μέρος όμως αυτών των πολιτών δεν ψηφίζουν: στις προεδρικές εκλογές του 2017, το 63% των Γάλλων κάτω των 34 ετών απέσχε στον πρώτο γύρο. Οι influencers προσπαθούν λοιπόν να τους κινητοποιήσουν.
Μια άλλη περσόνα των social media που κρύβει την τοξικότητά του κάτω από ανέκδοτα είναι ο «Παπασίτο», που το πραγματικό του όνομα είναι Ούγκο Χιλ Χιμένεθ. Τον περασμένο Ιούνιο προκάλεσε μεγάλες αντιδράσεις όταν ανέβασε ένα βίντεο με τίτλο «Είναι ο αριστερισμός αλεξίσφαιρος;», που παρουσίαζε την εικονική εκτέλεση ενός ψηφοφόρου της Ανυπότακτης Γαλλίας. Μετά την κατακραυγή, ο «Παπασίτο» δικαιολογήθηκε ότι το βίντεο ήταν χιουμοριστικό.
Ο γάλλος πρόεδρος έχει προσπαθήσει να βρει μια απάντηση σε αυτό το φαινόμενο, χωρίς όμως μεγάλη επιτυχία. Τον περασμένο Μάιο, έβαλε στοίχημα με δύο διάσημους YouTubers: αν ένα βίντεο που θα γύριζαν για τους κανόνες φυσικής απόστασης είχε πάνω από 10 εκατομμύρια views, θα τους καλούσε στο Ελιζέ και θα γύριζαν μαζί ένα βίντεο με θέμα τα ανέκδοτα για τη ζωή του. Οι YouTubers κέρδισαν το στοίχημα, το βίντεο με τον πρόεδρο είχε 15 εκατομμύρια views, προκάλεσε όμως και αρκετή χλεύη.
Ετσι κι αλλιώς, η γαλλική Ακρα Δεξιά ήταν πάντοτε ικανότερη στο Διαδίκτυο. Το Εθνικό Μέτωπο, όπως λεγόταν παλιότερα το κόμμα της Λεπέν, ήταν το πρώτο κόμμα που απέκτησε ιστοσελίδα τη δεκαετία του 1990.
Την επόμενη δεκαετία, ακροδεξιοί ακτιβιστές δημιούργησαν δημοφιλείς ιστοσελίδες με ξενοφοβικό περιεχόμενο. Υστερα ήρθαν τα social media και φωνές όπως του Ντανιέλ Κονβερσανό, που λέει ότι «Είμαστε Ευρωπαίοι και θέλουμε να παραμείνουμε πλειοψηφία στην ήπειρο των προγόνων μας και στις πόλεις που έκτισαν».
Μέχρι πριν από λίγο καιρό, η Μαρίν Λεπέν ανησυχούσε ότι θα εμφανιζόταν κάποιος λαϊκιστής της Δεξιάς σαν τον Ερίκ Ζεμούρ και θα την απειλούσε ακόμη και με αποκλεισμό από τον δεύτερο γύρο. Αυτός ο κίνδυνος φαίνεται να έχει υποχωρήσει. «Ο πειρασμός του παλιάτσου», για να δανειστούμε τον τίτλο ενός βιβλίου της δημοσιογράφου Λετισιά Κρουπά, δεν ευνοείται και από το εκλογικό σύστημα. «Οι υποψήφιοι που αμφισβητούν το σύστημα το κάνουν από μέσα, όπως ο Μακρόν το 2017», σημειώνει ο γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Ipsos Μπρις Τεντιριέ.
Η μεγάλη μάχη τον Απρίλιο φαίνεται λοιπόν ότι θα δοθεί και πάλι μεταξύ του Εμανουέλ Μακρόν και της Μαρίν Λεπέν. Και αν κρίνουμε από τον πολλαπλασιασμό των influencers της Δεξιάς, αυτή η μάχη θα είναι κάθε άλλο παρά καθαρή.