Αλλοι έμειναν μαζί μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος, άλλοι διέλυσαν τη σχέση τους με τον πιο άδοξο τρόπο. Κάποιοι εξακολουθούν να είναι μαζί. Ζευγάρια στη ζωή, ζευγάρια και στη μεγάλη οθόνη, άλλοι συχνά, άλλοι λιγότερο, κάποιοι για μία και μόνο φορά, σε μία και μόνο ταινία. Δεσμοί που κλονίστηκαν με τον καιρό, έρωτες που εξαντλήθηκαν ή που, σε σπάνιες περιπτώσεις, είχαν διάρκεια. Κι όμως, ένα τελικά είναι βέβαιο. Οποια και να ήταν η πορεία τους στον χρόνο, τα ζευγάρια που ακολουθούν θα μείνουν για πάντα χαραγμένα στη μνήμη μας ως αυτό ακριβώς: ζευγάρια.

Λόρενς Ολίβιε – Βίβιαν Λι

Ηταν το 1935 όταν η Βίβιαν Λι, κοριτσάκι ακόμη, ερωτεύτηκε τον επίσης νεότατο Λόρενς Ολίβιε. Τον είχε δει σε μια θρυλική παράσταση του «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Δύο χρόνια αργότερα έγινε Οφηλία δίπλα στον δικό του Αμλετ, επίσης στο θέατρο, και το 1940 ήταν πια η δεύτερη σύζυγός του (μετά την Τζιλ Εσμοντ). Παντρεύτηκαν όταν βρίσκονταν στο απόγειο της κινηματογραφικής καριέρας τους – εκείνος ως Χίθκλιφ στον «Πύργο των καταιγίδων» («Ανεμοδαρμένα ύψη»), εκείνη ως Σκάρλετ Ο’ Χάρα στο «Οσα παίρνει ο άνεμος» (αμφότερες ταινίες του 1939). Ηταν ένα ζευγάρι ευγενές, κοσμοπολίτικο και αρεστό, σε ταινίες όπως η «Λαίδη Χάμιλτον» (1941) του Αλεξάντερ Κόρντα, που περιγράφει τον θυελλώδη έρωτα ανάμεσα στη χορεύτρια Εμα Χάμιλτον και τον ναύαρχο Οράτιο Νέλσον κατά τη διάρκεια των ναπολεόντειων πολέμων… H εύθραυστη σωματική και ψυχική υγεία της Λι (έπασχε από φυματίωση και διπολική διαταραχή), σε συνδυασμό με το απαιτητικό τους πρόγραμμα, αποτέλεσε μεγάλη πρόκληση για τη σχέση τους που τελείωσε επίσημα το 1960, επτά χρόνια πριν από τον πρόωρο θάνατο της οσκαρικής ηθοποιού.

Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ – Λορίν Μπακόλ

«Το ιδεωδέστερο ανδρόγυνο του Χόλιγουντ» έγραφε ο Τύπος της εποχής για τον γάμο του «σκληρού» Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ με τη Λορίν Μπακόλ, το κορίτσι το οποίο στην ταινία «Η σειρήνα της Μαρτινίκα» (1944) τον ρωτούσε αν ήξερε να σφυρίζει. Αν και η Μπακόλ ήταν η τέταρτη σύζυγος του Μπόγκι, υπήρξε επίσης η γυναίκα που μίλησε περισσότερο στην καρδιά του, μια παράξενη, σοφιστικέ γυναίκα με λεπτό πρόσωπο, μεγάλα αμυγδαλωτά μάτια, όμορφο παράστημα και βαριά, βαθιά φωνή. Αμέσως μετά τον γάμο τους, τον Μάιο του 1945, στη φάρμα Μάλαμπαρ του Οχάιο – σπίτι του βραβευμένου με Πούλιτζερ συγγραφέα Λούις Μπρόμφιλντ – το ζεύγος εγκαταστάθηκε στη βίλα του Μπόγκαρτ στο Χόλμπι Χιλς του Λος Αντζελες. Εκεί περνούσαν τις περισσότερες ώρες της κοινής ζωής τους. Οταν απέκτησαν το πρώτο τους παιδί, τον Στίβεν, η θρυλική κοσμικογράφος Λουέλα Πάρσονς έγραψε ότι «ο καλύτερος σύζυγος και πατέρας της αμερικανικής κινηματογραφούπολης είναι ο Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ». Η τεράστια αγάπη του Μπόγκαρτ για τον γιο του, όπως και για το δεύτερο παιδί τους, τη Λέσλι, δεν μείωσε καθόλου τη λατρεία του προς την Μπακόλ. Οταν ο Μπόγκαρτ πέθανε από καρκίνο τον Ιανουάριο του 1957, η Μπακόλ έβαλε στο φέρετρό του μια σφυρίχτρα…

Ορσον Γουέλς – Ρίτα Χέιγουορθ

Ο κόσμος την αγάπησε ως «Τζίλντα», όμως η Ρίτα Χέιγουορθ μίσησε τελικά την πιο διάσημη ηρωίδα της, τη μοιραία γυναίκα της ταινίας του 1946. Μέσω της «Τζίλντα», η Χέιγουορθ αναστάτωσε πολλούς άνδρες και στη ζωή της. Παντρεύτηκε πέντε φορές και άλλες τόσες χώρισε. Σύζυγοί της υπήρξαν ένας πρίγκιπας, ο Αλί Χαν, αλλά και μια ιδιοφυΐα, ο δεύτερός της, ο Ορσον Γουέλς, ο ένας και μοναδικός «Πολίτης Κέιν» (1941). Παντρεύτηκαν το 1943 και υπήρξαν συνεργάτες σε μία μόνο ταινία, αλλά τι ταινία! Η «Κυρία από τη Σανγκάη» (1947), άλλο ένα φιλμ νουάρ, που μπορεί να μην είχε το εκτόπισμα της «Τζίλντα», εξακολουθεί όμως να είναι άκρως υποβλητικό και με μια σκηνή, αυτή με τους καθρέφτες, να έχει μείνει στο πάνθεον των αμίμητων του σινεμά. Ισως να είναι καλύτερα που το ζευγάρι δεν βρέθηκε μαζί σε άλλο φιλμ, γιατί έτσι τους θυμόμαστε πιο καθαρά στο σελιλόιντ. Αγαπήθηκαν, έκαναν ένα παιδί και χώρισαν τέσσερα χρόνια μετά τον γάμο τους. «Είναι σπουδαίος άνθρωπος» θα έλεγε αργότερα η Χέιγουορθ. «Αλλά το να αγαπάς μια ιδιοφυΐα είναι εξαντλητικό».

Πολ Νιούμαν – Τζοάν Γούντγουορντ

«Αποκλείεται να πάρουν τα μυαλά μου αέρα όταν έχω δίπλα μου τη γυναίκα μου». Δήλωση Πολ Νιούμαν εν έτει 1981. Οποτε ο Νιούμαν δυσκολευόταν να διακρίνει ανάμεσα στην ιδιωτική ζωή του και την προσωπικότητα που είχε διαμορφώσει δημοσίως, η σύζυγός του, Τζoάν Γούντγουορντ, ήταν πάντα εκεί. Τον επανέφερε στην πραγματικότητα. Και έμεινε μαζί του έως τον θάνατό του, το 2008. Ακριβώς 50 χρόνια. Ηταν ο μοναδικός γάμος της Γούντγουορντ και ο δεύτερος του Νιούμαν μετά από εκείνον με την Τζάκι Γουίτ (από το 1949 μέχρι το 1958). Παντρεύτηκε τη Γούντγουορντ την ίδια χρονιά του χωρισμού του, που ήταν επίσης η χρονιά της μεγάλης κινηματογραφικής επιτυχίας τους «Μακρύ, καυτό καλοκαίρι». Οταν πρωτογνωρίστηκαν, αρχές της δεκαετίας του 1950, εκείνη του άρεσε πολύ, αλλά εκείνος ήταν αδιάφορος σε εκείνη. Ακολούθησαν κοινές δουλειές στο θέατρο και ο Νιούμαν τελικά την κατέκτησε. Στο πέρασμα του χρόνου, ο μεγάλος σταρ ήταν πάντα ο Νιούμαν. Η σύζυγός του ήταν πάντα στη σκιά του, ακόμα και όταν έπαιζε σε ταινίες που εκείνος γύριζε, καλύτερη εκ των οποίων ήταν ο «Γυάλινος κόσμος» (1987). Αλλά ήταν εκεί.

Ζυλ Ντασσέν – Μελίνα Μερκούρη

Είχαν ήδη γυρίσει μαζί τέσσερις ταινίες προτού τελικά παντρευτούν το 1966. Στη μία εξ αυτών, το «Ποτέ την Κυριακή» (1960), ο Αμερικανός Ζυλ Ντασσέν οδήγησε τη Μελίνα Μερκούρη στις υποψηφιότητες των Οσκαρ (η μοναδική Ελληνίδα που διεκδίκησε το Οσκαρ Α’ ρόλου). Είχαν γνωριστεί μερικά χρόνια πριν, το 1955, στο Φεστιβάλ των Καννών. Η Mερκούρη βρισκόταν εκεί με τη «Στέλλα» του Κακογιάννη και ο Ντασσέν με το κλασικό γαλλικό νουάρ «Ριφιφί». Ηταν έρωτας με την πρώτη ματιά; Μπορεί. Πάντως η Μερκούρη ήταν ήδη παντρεμένη από το 1941 με τον Πάνο Χαροκόπο – χώρισαν το 1962 – και ο Ντασσέν είχε ήδη τρία παιδιά με τη βιολονίστρια Μπεατρίς Λάουνερ, ανάμεσά τους και ο αργότερα δημοφιλής τραγουδιστής Τζο Ντασσέν. Το «Ποτέ την Κυριακή» και το «Τοπ Καπί» (1964) υπήρξαν οι μεγαλύτερες εμπορικές επιτυχίες των Ντασσέν – Μερκούρη, ενώ η «Φαίδρα» υπήρξε η πιο ποιοτική τους συνεργασία. Το ζευγάρι παρέμεινε δεμένο μέχρι τον θάνατο της Μερκούρη από καρκίνο το 1994.

Ρίτσαρντ Μπάρτον – Ελίζαμπεθ Τέιλορ

Η έκφραση «μαζί δεν κάνουνε και χώρια δεν μπορούνε» δεν θα μπορούσε να ταιριάξει περισσότερο από ό,τι στην περίπτωσή τους· ας μην ξεχνάμε ότι ο Ρίτσαρντ Μπάρτον και η Ελίζαμπεθ Τέιλορ παντρεύτηκαν και χώρισαν δύο φορές. Η Τέιλορ έκανε οκτώ γάμους και ο Mπάρτον υπήρξε ο τέταρτος και ο πέμπτος σύζυγός της.
Ο πρώτος τους γάμος κράτησε 10 χρόνια (1964-1974), ο δεύτερος άντεξε λιγότερο από… έναν χρόνο (1975-1976). Το ειδύλλιό τους αναπτύχθηκε στην «Κλεοπάτρα» (1963) και από τότε έπαιξαν μαζί αρκετά («Ανεμοδαρμένος λόφος» του 1968,
«Η στρίγκλα που έγινε αρνάκι» του 1967 κ.ά.). Κορυφαία στιγμή τους το αριστούργημα του Μάικ Νίκολς «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ;» (1966) που στην ουσία καθρεφτίζει τη δική τους ανισόρροπη σχέση: υποδύονται ένα παντρεμένο ζευγάρι, τον Τζορτζ και τη Μάρθα, οι οποίοι τσακώνονται διαρκώς μεταξύ τους και «μαχαιρώνονται» πετώντας ο ένας στον άλλον τα πιο άκαρδα και ταπεινωτικά λόγια που μπορεί να διανοηθεί ανθρώπινος νους. Αλλά το έβλεπες ότι κατά βάθος πονούσαν ο ένας τον άλλον. «Με τη Λιζ, ή όλα ή τίποτε» είχε πει ο Μπάρτον. «Εμείς ή θα αγαπιόμαστε ή θα σκοτωνόμαστε».

Τζον Κασσαβέτης – Τζίνα Ρόουλαντς

«Ο πιο ατίθασος από τους ατίθασους του Χόλιγουντ» αποκάλεσαν κάποτε τον Τζον Κασσαβέτη, κινηματογραφικό και τηλεοπτικό αστέρα των δεκαετιών του 1950 και του 1960, ο οποίος από πολύ νωρίς στη σύντομη ζωή του (πέθανε το 1989) αφιέρωσε το μεγαλύτερο μέρος των δυνάμεων και των οικονομικών πόρων του στο να γυρίζει ελεύθερες, αυτοσχέδιες ταινίες, εντελώς μακριά από τη λογική των κινηματογραφικών στούντιο. «Σκιές» (1959), «Πρόσωπα» (1968), «Σύζυγοι» (1970), «Μίνι και Μόσκοβιτς» (1971), «Νύχτα πρεμιέρας» (1977)… Οσο ήταν μαζί του, από το 1954 που παντρεύτηκαν μέχρι τον θάνατό του, η μούσα του στη ζωή και στο σινεμά ηθοποιός Τζίνα Ρόουλαντς υπήρξε αμφιλεγόμενη φυσιογνωμία. Ανθρωπος θερμός, ενθουσιώδης και ομιλητικός, ο Κασσαβέτης είχε έναν εκρηκτικό χαρακτήρα που τον έφερνε σε αντίθεση με τον συγκρατημένο της Ρόουλαντς, μητέρας συν τοις άλλοις των τριών παιδιών τους, Νικ, Ζόι και Αλεξάντρα (όλα σήμερα ασχολούνται με το σινεμά). Γιατί η Ρόουλαντς έδινε πάντοτε προτεραιότητα στις απαιτήσεις της οικογένειας βάζοντας σε δεύτερη μοίρα την καριέρα της, παρότι για ταινίες του Τζον προτάθηκε δύο φορές για το Οσκαρ (το «Μια γυναίκα εξομολογείται» του 1974 και το «Γκλόρια» του 1980).

Στιβ Μακ Κουίν – Αλι Μακ Γκρο

Σε μια χαρακτηριστική σκηνή της ταινίας «The Getaway – Ηταν δύο φυγάδες» (1972) του Σαμ Πέκινπα, ο Στιβ Μακ Κουίν χαστουκίζει στη μέση του δρόμου την Αλι Μακ Γκρo. Το χαστούκι ήταν αληθινό. Γιατί ο Ντοκ Μακ Κόι, ο ήρωας του Μακ Κουίν, ζήλευε. Η λατρεμένη του σύζυγος Κάρολ (Μακ Γκρo) είχε μόλις παραδεχθεί ότι για να πετύχει την αποφυλάκισή του αναγκάστηκε να κοιμηθεί με έναν γκάνγκστερ. Ντοκ και Κάρολ είναι απολύτως εξαρτημένοι μεταξύ τους. Τσακώνονται συνέχεια αλλά αγαπιούνται βαθιά. Και ίσως αυτή η ταινία, η μοναδική συνάντηση των δύο ηθοποιών στη μεγάλη οθόνη, να ήταν μια αντανάκλαση της θυελλώδους προσωπικής ζωής τους. Παντρεύτηκαν μετά το «Getaway» (σημειωτέον, ο Μακ Κουίν είχε «κλέψει» τη Μακ Γκρο από τον πανίσχυρο αμερικανό παραγωγό Ρόμπερτ Εβανς) και μέχρις ενός σημείου όλα πήγαιναν καλά. Ωστόσο ο δύσκολος χαρακτήρας του Μακ Κουίν θα προκαλούσε εμπόδια. Και ήταν εντελώς ανόμοιοι χαρακτήρες, εκείνος ανοικονόμητος λάτρης της ταχύτητας που είχε περάσει την εφηβεία του σε αναμορφωτήρια, εκείνη κορίτσι των σαλονιών στο οποίο άρεσε το μπαλέτο και η υψηλή Τέχνη. Οσο ήταν παντρεμένοι, η Μακ Γκρο δεν έπαιξε στον κινηματογράφο επειδή εκείνος δεν το ήθελε. Το έκανε μόλις χώρισαν.

Τομ Κρουζ – Νικόλ Κίντμαν

Η ταινία «Μέρες κεραυνού» (1990) έχει μείνει στην ιστορία επειδή σηματοδότησε τη γνωριμία των πρωταγωνιστών της, Τομ Κρουζ και Νικόλ Κίντμαν. Εκείνος ήταν το «Top Gun» (1986) του αμερικανικού Box Office, εκείνη μια άγνωστη Αυστραλή στο Χόλιγουντ. Με την εξαίρεση της διαφοράς του ενός κεφαλιού που τους χώριζε, ως ζευγάρι άγγιζαν την τελειότητα και, τουλάχιστον στην αρχή, υπήρξε βαθύς έρωτας. Ωστόσο το πρόβλημα εδώ ήταν η καριέρα και η τεκνοποίηση (και μετέπειτα η σαϊεντολογία). Σε ό,τι αφορά το πρώτο, ήταν σαφές πως αν η Κίντμαν έπαιζε μαζί με τον Κρουζ εκείνος θα είχε πάντα τη μερίδα του λέοντος. Σε ό,τι αφορά την τεκνοποίηση, ο Τύπος άφηνε να εννοηθεί ότι το πρόβλημα το είχε ο Κρουζ. Υιοθέτησαν δύο παιδιά, τον Κόνορ και την Ιζαμπέλα, αλλά ο χωρισμός τελικά ήρθε αφότου τελείωσαν τα γυρίσματα στο κύκνειο άσμα του Στάνλεϊ Κιούμπρικ «Μάτια ερμητικά κλειστά» (1999). Παραμένει το κοινό τους αριστούργημα, αλλά και κατά μία έννοια ο καθρέφτης της δικής τους φορτισμένης πια σχέσης.

Μάικλ Ντάγκλας – Κάθριν Ζέτα-Τζόουνς

Τον Ιούλιο του 1999 η Κάθριν Ζέτα-Τζόουνς μίλησε για πρώτη φορά για τον Μάικλ Ντάγκλας και τον έρωτά τους. Oταν η δήλωση έγινε, ο Ντάγκλας διένυε το 55o έτος της ηλικίας του και η Τζόουνς το 30ό (έχουν μάλιστα γεννηθεί την ίδια ημέρα, στις 25 Σεπτεμβρίου). Ο Ντάγκλας ήταν ήδη παντρεμένος επί 23 ολόκληρα χρόνια με την Ντιάντρα Ντάγκλας, αλλά η συνάντησή του με την Κάθριν πυροδότησε έναν έρωτα που μόνο σε ταινίες βλέπουμε. Μέσα στο πλαίσιο της παράδοσης και της ευγένειας, ο ηθοποιός και παραγωγός, την ίδια χρονιά, ζήτησε επισήμως το χέρι της Ζέτα-Τζόουνς και από τότε που ο γάμος έγινε (το 2000) έχουν περάσει 21 χρόνια συντροφικότητας και αγάπης (με τα γνωστά σκαμπανεβάσματα όλων των ζευγαριών), χωρίς μάλιστα το ζεύγος να διστάσει να φτάσει στα δικαστήρια όποτε βλέπει τη σχέση του να «μολύνεται» από απρεπή δημοσιεύματα, όπως συνέβη όταν το περιοδικό «Hello!» δημοσίευσε φωτογραφίες του γάμου τους, όπου ο Ντάγκλας παρουσιάζεται να ταΐζει τη συμβία του.

Μπραντ Πιτ – Αντζελίνα Τζολί

Εκείνη είχε νωρίτερα βγει από τον δεύτερο γάμο της με τον Μπίλι Μπομπ Θόρντον. Εκείνος πήρε διαζύγιο από την Τζένιφερ Ανιστον. Μαζί έχτισαν τον δικό τους ερωτικό παράδεισο. Εκτός αλλά και εντός σελιλόιντ. Ειρωνικά, η πρώτη ταινία (από τις λίγες στις οποίες έπαιξαν παρέα) ήταν μια θαυμάσια, «μαύρη» περιπέτεια, ο «Κύριος και η κυρία Σμιθ», στην οποία υποδύθηκαν ένα ζευγάρι επαγγελματιών δολοφόνων, οι οποίοι κάποια στιγμή στρέφουν τις κάννες των πιστολιών τους ο ένας εναντίον του άλλου. Ποιος θα περίμενε ότι κάτι παρόμοιο θα συνέβαινε στην πραγματικότητα στο ζεύγος «Μπραντζελίνα»; Κι όμως, κάπως έτσι εξελίχθηκαν τα πράγματα, και μάλιστα με πολύ δυσάρεστο τρόπο από τη στιγμή που η Τζολί, στα 41 της το 2016, αιφνιδίασε τους πάντες ανακοινώνοντας ότι ζητά διαζύγιο από τον κατά 11 χρόνια μεγαλύτερό της Πιτ έπειτα από σχεδόν 12 χρόνια σχέσης (τα δύο παντρεμένοι). Ενώ όλα έδειχναν να πηγαίνουν θαυμάσια, αυτό το λαμπερό ζεύγος του Χόλιγουντ με τα έξι παιδιά, εκ των οποίων τρία είναι βιολογικά και τρία υιοθετημένα, αποφάσισε να ρίξει τους τίτλους τέλους στη σχέση του.