Την αγκαλιά τους άνοιξαν ακόμα περισσότερο οι καταναλωτές κατά τη διάρκεια του δεύτερου lockdown για τα ελληνικά προϊόντα. Αυτό αποκαλύπτει έρευνα του Εργαστηρίου Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Αγροτικού Χώρου του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων του Πανεπιστημίου Πατρών που στόχο είχε την εμπειρική διερεύνηση της καταναλωτικής συμπεριφοράς στη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης. H συγκεκριμένη έρευνα διεξήχθη ηλεκτρονικά σε δείγμα 2.235 ατόμων το πρώτο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου 2020, ενώ είχε επαναληφθεί τον Απρίλιο στο πρώτο lockdown, καθώς και παλαιότερα, στα πρώτα χρόνια της οικονομικής κρίσης.
Ο επιστημονικός υπεύθυνος της έρευνας, διευθυντής του Εργαστηρίου και αναπληρωτής καθηγητής Μάρκετινγκ Προκόπης Θεοδωρίδης μιλάει στα «ΝΕΑ» για τις καθημερινές νίκες που καταγράφουν τα ελληνικά προϊόντα στο ράφι αποδίδοντάς τες τόσο στην ποιότητα των προϊόντων όσο και στη συνειδητή επιλογή να στηριχθεί η ελληνική οικονομία, στάση που ανιχνεύεται σταθερά από την αρχή της οικονομικής κρίσης: «Από το 2010, ο έλληνας καταναλωτής στράφηκε πολύ έντονα προς τα ελληνικά προϊόντα. Φάνηκε ότι ήθελε να υποστηρίξει οτιδήποτε είναι «made in Greece», με την προοπτική πως είμαστε σε μια δύσκολη οικονομική κατάσταση, άρα υποστηρίζουμε τα προϊόντα που φτιάχνονται στην Ελλάδα, με ό,τι συνεπάγεται αυτό. Το ίδιο βλέπουμε και σήμερα μέσα στο lockdown. Βλέπουμε ότι έχει σταθεροποιηθεί πια αυτό, είναι ξεκάθαρη η προτίμησή του».
Η ΕΡΕΥΝΑ. Στην ερώτηση της έρευνας «κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης (Δεκέμβριος 2020) προτιμάτε περισσότερο τα ελληνικά προϊόντα σε σχέση με την περίοδο πριν την κρίση», οι ερωτηθέντες απάντησαν «το ίδιο όπως πριν» σε ποσοστό 64%, «ναι» δήλωσε το 32% και «όχι» μόλις το 4%, σχηματίζοντας ένα συντριπτικό κύμα της τάξης του 96% υπέρ των ελληνικών προϊόντων. Πόσο συνειδητή είναι αυτή η επιλογή αποτυπώνεται ανάγλυφα στην επόμενη ερώτηση που βάζει στη ζυγαριά προτίμησης των καταναλωτών τα ελληνικά από τη μία και τα εισαγόμενα προϊόντα από την άλλη, ως προς τα ποιοτικά τους χαρακτηριστικά.
Εδώ, το 15,9% των ερωτηθέντων απάντησε ότι τα ελληνικά προϊόντα τροφίμων σε σύγκριση με τα εισαγόμενα έχουν καλύτερες τιμές, το 51,1% ότι έχουν καλύτερη ποιότητα και το 33,1% ότι προσφέρουν μεγαλύτερη ασφάλεια. «Στις τιμές υπάρχει ένα θέμα διαχρονικά. Και αυτό είναι λογικό, γιατί η βιομηχανία στην Ελλάδα είναι σε μικρότερη κλίμακα, με αποτέλεσμα να μην έχουμε μεγάλη παραγωγή και τα προϊόντα μας να είναι πιο ακριβά σε σχέση με τα εισαγόμενα. Εχουμε ένα πλεονέκτημα όμως σε σχέση με την ποιότητα και την ασφάλεια. Δεν έχει ακουστεί κάποιο πρόβλημα με ελληνικά τρόφιμα τα τελευταία 20 χρόνια. Δεν έχουμε τρελές αγελάδες, δεν έχουμε διοξίνες, δεν έχουμε νόσο των πουλερικών, δεν έχουμε όλα αυτά τα προβλήματα που πολλές φορές προκύπτουν από την εντατικοποίηση της παραγωγής» αναφέρει ο καθηγητής.
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ. Σε έρευνα του 2014 με θέμα «Καταναλωτής και ελληνικό προϊόν» (επιστημονικοί υπεύθυνοι Προκόπης Θεοδωρίδης, Πανεπιστημίου Πατρών, και Γεώργιος Μπάλτας, καθηγητής Μάρκετινγκ του ΟΠΑ) είχε φανεί ότι οι επτά στους 10 προτιμούν τα ελληνικά προϊόντα περισσότερο, ενώ το 93% είχε απαντήσει ότι εφόσον βρίσκει ελληνικό προϊόν το προτιμά από το εισαγόμενο. Ως προς τα κίνητρα, οι απαντήσεις ήταν αποκαλυπτικές, αφού το 90% δήλωνε ότι αγοράζοντας ελληνικά προϊόντα στηρίζει την ελληνική οικονομία και το 79% ότι βοηθά στη μείωση της ανεργίας.
Στη χρυσή πεντάδα των δημοφιλέστερων ελληνικών συσκευασμένων προϊόντων βρίσκονται σταθερά το ελαιόλαδο, η φέτα, η σοκολάτα, το ρύζι και τα όσπρια. Το απλό μυστικό που κάνει τον καταναλωτή να προσθέσει στο φυσικό ή ψηφιακό καλάθι αγορών του ένα προϊόν αποκαλύπτει ο καθηγητής Προκόπης Θεοδωρίδης: «Οποτε έχουμε τη δυνατότητα και μας έχουν ενημερώσει γι’ αυτό νομίζω στρεφόμαστε εύκολα στην ελληνική επιχείρηση. Αρκεί να το ξέρουμε. Θα πρέπει να είμαστε πιο εξωστρεφείς στους Ελληνες σχετικά με την ελληνικότητα του προϊόντος. Να εκπαιδεύσουμε τον καταναλωτή για την ελληνικότητα των προϊόντων που έχουμε, γιατί έχουμε πολύ καλά προϊόντα και σε άλλους κλάδους. Ο,τι ξέρουμε αγοράζουμε. Αυτός είναι και ο ρόλος της διαφήμισης. Δεν είναι μόνο να πουλήσει αλλά και να εκπαιδεύσει τον καταναλωτή, να τον ενημερώσει».
Έντυπη Έκδοση ΤΑ ΝΕΑ