Εδώ και καιρό το κοινό προσδοκούσε μια επιστροφή στον Πράσινο Λόφο. Χθες επιτέλους οι φιλόμουσοι είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν όπερα και στο διάλειμμα αφρώδη οίνο και λουκανικάκια. Όμως το κοινό είχε και έναν άλλο λόγο να γιορτάσει χθες το βράδυ: την καθόλα επιτυχημένη παράσταση της όπερας «Ιπτάμενος Ολλανδός» στην πρεμιέρα του Φεστιβάλ Βάγκνερ.
Η ουκρανή αρχιμουσικός διηύθυνε την παράσταση συνολικής διάρκειας δυόμιση ωρών συγκεντρωμένα, με ένταση και γρήγορη ρυθμική αγωγή. Κατάφερε να ξεπεράσει ακόμα και τις τρικλοποδιές μιας προβληματικής σκηνοθεσίας, η οποία θα μπορούσε να δυναμιτίσει το τελικό αποτέλεσμα. Μια μεγάλη επιτυχία για την 43χρονη μουσικό, πρώην βοηθό του διάσημου αρχιμουσικού Κίριλ Πετρένκο, στην πρώτη εμφάνισή της στον Πράσινο Λόφο.
Παρούσα και φέτος η Άγκελα Μέρκελ
Το παρών έδωσε, όπως κάθε χρόνο άλλωστε, η Άγκελα Μέρκελ, η οποία δεν έχασε την ευκαιρία να έρθει στο Μπαϊρόιτ το τελευταίο καλοκαίρι της πολυετούς θητείας της στην καγκελαρία. Η καγκελάριος δεν έχασε την ευκαιρία να εκδηλώσει τη χαρά της για την πρώτη αρχιμουσικό στο Φεστιβάλ Βάγκνερ. Απάντησε μάλιστα «επιτέλους» όταν ρωτήθηκε σχετικά σε μια σύντομη δεξίωση μετά την πρεμιέρα. Από την πλευρά της η επικεφαλής του φεστιβάλ και δισέγγονη του μεγάλου γερμανού δημιουργού Καταρίνα Βάγκνερ δήλωσε ότι σήμερα υπάρχει ευτυχώς μια νέα γενιά γυναικών, η οποία διαθέτει την αναγκαία τόλμη για ένα τέτοιο εγχείρημα.
Η ουκρανή αρχιμουσικός θα μπορούσε να είναι η αδιαφιλονίκητη σταρ της βραδιάς. Ήταν όμως κυρίως η λιθουανή υψίφωνος Ασμίκ Γκριγκοριάν, η οποία επίσης έκανε το ντεμπούτο της στο Μπαϊρόιτ, που έκλεψε τη παράσταση, αλλά και τις καρδιές των θεατών στο μουσικό θέατρο του Ρίχαρντ Βάγκνερ. Παρά το γεγονός ότι ο αριθμός των θεατών συρρικνώθηκε αναγκαστικά λόγω των προστατευτικών μέτρων της πανδημίας από περίπου 2.000 σε μόλις 911, όσοι βρίσκονταν στο θέατρο σηκώθηκαν όρθιοι και χειροκροτούσαν ρυθμικά τη λιθουανή σοπράνο όταν εκείνη μετά το τέλος της παράστασης επέστρεψε στη σκηνή για να υποκλιθεί.
Πολλοί ωστόσο έκατσαν στις θέσεις τους όταν εμφανίστηκε στη σκηνή ο βαρύτονος Τζον Λούντγκεν, ο οποίος ενσάρκωσε τον «Ολλανδό». Το κοινό χειροκρότησε, αλλά όχι όσο πραγματικά άξιζε, τον Σουηδό. Παρά την εξαιρετική τους εμφάνιση ούτε ο αγαπημένος του κοινού στο Μπαϊρόιτ, ο βαθύφωνος Γκέοργκ Τσέπενφελντ, ούτε ο τενόρος Έρικ Κάτλερ κατάφεραν να φθάσουν την Ασμίκ Γκριγκοριάν, η οποία βρίσκονταν σε τρομερή φόρμα στο ντεμπούτο της στον Πράσινο Λόφο.
Αδιάφορη και προβληματική χορωδία
Το κοινό αποδοκίμασε με φωνές την ομάδα του σκηνοθέτη Ντμίτρι Τσερνιακόφ λόγω της πολλά υποσχόμενης αλλά εν τέλει αδιάφορης και προβληματικής σκηνοθεσίας, η οποία παρουσίαζε την ρομαντική όπερα του Βάγκνερ ως ιστορία εκδίκησης σε στυλ Κόμη Μοντεχρήστου με πληκτικά σκηνικά.
Έκπληξη προξένησαν οι αποδοκιμασίες στη χορωδία, η οποία συνήθως καταχειροκροτείται από το κοινό του φεστιβάλ. Ίσως ο λόγος να είναι ότι στη σκηνή βρίσκονταν λόγω περιοριστικών μέτρων οι μισοί τραγουδιστές και τραγουδίστριες, ενώ οι υπόλοιποι τραγουδούσαν σε διπλανό βοηθητικό χώρο με τον ήχο τους να μεταφέρεται μέσω ηχείων στην κεντρική αίθουσα του κτηρίου. Ένα σημαντικό μειονέκτημα που έκανε δύσκολη τη ζωή της αρχιμουσικού στο πόντιουμ.
Το Φεστιβάλ Βάγκνερ θα συνεχιστεί σήμερα με τους «Αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης» στην επιτυχημένη σκηνοθεσία του αυστραλιανού Μπάρι Κόσκι
Μπρίτα Σούλτεγιανς, Κάτριν Τσάιλμαν / dpa
Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος