Γιάννης Μαργαρίτης: «Ο Καποδίστριας προπορευόταν της εποχής του»

Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καλαμάτας μιλά για την παράσταση «Υλικό Καποδίστριας».

Το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Καλαμάτας, μετά από παραγγελία της Περιφέρειας Πελοποννήσου για τον εορτασμό των 200 Χρόνων από την Επανάσταση του 1821 και σε συνεργασία με το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Ρούμελης, αυτό το καλοκαίρι παρουσιάζει σε περιοδεία, σε περισσότερους από 25 σταθμούς σε όλη την Ελλάδα, την παράσταση «Υλικό Καποδίστριας», μια θεατρική σύνθεση του Γιάννη Μαργαρίτη, σε σκηνοθεσία του ιδίου.

Η παράσταση διερευνά με σύγχρονο και απόλυτα θεατρικό τρόπο την άγνωστη σε πολλούς προσωπικότητα του πρώτου κυβερνήτη του ελληνικού κράτους, τον οποίο ο λαός αγάπησε σαν πατέρα, την επίδραση της προσωπικότητας και του έργου του σε όλη την Ευρώπη, τον μεγάλο του έρωτα με την Ρωξάντρα Στούρτζα, αλλά και τις πολιτικές του παρακαταθήκες. Μιλήσαμε με τον δημιουργό του έργου και Καλλιτεχνικό Διευθυντή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καλαμάτας για αυτή τη δουλειά.

Κύριε Μαργαρίτη, γιατί αποφασίσατε να εστιάσετε στην προσωπικότητα του Ιωάννη Καποδίστρια όταν σας ανατέθηκε από την Περιφέρεια Πελοποννήσου να κάνετε μια παράσταση με αφορμή τον εορτασμό των 200 Χρόνων από την Επανάσταση του 1821;

«Όταν διεκδικούσα την θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καλαμάτας πριν από τρία χρόνια, εν όψει του 2021 που θα εορτάζαμε τα 200 χρόνια από την επανάσταση του 1821, είχα βάλει στο ρεπερτόριο έργο με θέμα τον Ιωάννη Καποδίστρια. Έτσι όταν ήρθε η πρόταση από τον Περιφερειάρχη Πελοποννήσου, πρότεινα την παράσταση “Υλικό Καποδίστριας”. Η προσωπικότητα του Ιωάννη Καποδίστρια είναι ένας ανεξερεύνητος ακόμα τόπος. Μεγάλος ηγέτης, διπλωματική ιδιοφυΐα, κοσμοπολίτης κοσμοκαλόγερος όπως λέμε και στο έργο. Νομίζω ότι ο Ιωάννης Καποδίστριας θα μπορούσε να είναι πρότυπο κεντρικού ήρωα, πολλών συγγραφέων που θα έχτιζαν τις ιστορίες τους γύρω από αυτόν τον πανέμορφο, μελαγχολικό και ιδιαίτερα κομψό άντρα».

Σε ποιες πηγές βασιστήκατε για το έργο σας;

«Το υλικό είναι πολύ μεγάλο. Πλήθος από ντοκιμαντέρ, τα βιβλία της – ειδικής στον Ιωάννη Καποδίστρια – Ελένης Κούκκου, το βιβλίο της Λένας Διβάνη, το θεατρικό έργο του Γιώργου Θεοτοκά “Αντάρα στ’ Ανάπλι”, ο “Ιωάννης Καποδίστριας” του Νίκου Καζαντζάκη, τα απομνημονεύματα και το ημερολόγιο της Ρωξάντρας Στούρτζα, μεταξύ άλλων. Πραγματικά ένα τεράστιο υλικό, που με οδήγησε σε ένα κινηματογραφικής δομής και ταχύτητας σενάριο, που στόχο έχει να οδηγήσει σε έναν αναστοχασμό για την ιστορία μας και κυρίως για την θέση της πατρίδας μας στον χρόνο και στην τοποθέτηση της μεταξύ Ανατολής και Δύσης, όχι μόνο γεωγραφικά αλλά κυρίως σαν νοοτροπία».

Τι καινούργιο μάθατε για τον Καποδίστρια μέσα από αυτή τη διαδικασία; Πώς θα τον χαρακτηρίζατε;

«Ο Καποδίστριας ήταν ένας πολιτικός που προπορευόταν της εποχής του. Σκεφτείτε ότι είχε μιλήσει από τότε για ενωμένη Ευρώπη με κοινές αρχές και αξίες. Ήθελε να φτιάξει ένα σύγχρονο κράτος του 19ου αιώνα και αντιμετώπιζε οπλαρχηγούς που βρίσκονταν στον 13ο αιώνα. Πίστευε στην δύναμη της μόρφωσης και της καλλιέργειας και έδινε τα πάντα γι’ αυτό, στην κυριολεξία, αφού με δικά του έξοδα σπούδαζε νέους Έλληνες σε πανεπιστήμια του εξωτερικού. Ναι, ο Ιωάννης Καποδίστριας ήταν ένας πολιτικός ηγέτης που μπορούσε να πάρει δύσκολες και τολμηρές αποφάσεις, με την ψυχή ενός μελαγχολικού ποιητή που δακρύζει μπροστά στο θαύμα των πρώτων σταγόνων της βροχής. Ένας δημοκράτης αριστοκράτης, που νοιαζόταν και αγαπούσε τον λαό σαν πατέρας. Τον αγαπούσε τόσο, που θυσιάστηκε γι’ αυτόν».

Ποια στοιχεία εκείνης της εποχής θελήσατε να τονίσετε μέσα από τη σκηνοθεσία σας;

«Μα ακριβώς αυτά που βλέπουμε να υπάρχουν και στην σύγχρονή μας Ελλάδα. Την διαμάχη ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Ελλάδα των Ελλήνων του σύγχρονου διαφωτισμού, με αυτή την Ελλάδα των μικροσυμφερόντων, της μαγκιάς, του τζάμπα ανδρισμού και του ατομικού συμφέροντος. Την συνειδητοποίηση ότι το θαύμα υπάρχει αλλά για να το δούμε, και πολύ περισσότερο για να το γευτούμε, θέλει δουλειά πολλή».

Πώς θεωρείτε ότι θα έπρεπε να προσεγγίζουμε οι σημερινοί Έλληνες τους δύο αιώνες της σύγχρονης ιστορίας μας;

«Μέσα στους δύο αιώνες που πέρασαν από την επανάσταση του 1821, οι Έλληνες έχουν πετύχει θαύματα απίστευτα. Η θέση της πατρίδας μας στον παγκόσμιο χάρτη είναι διακριτή και ξεκάθαρα φωτισμένη. Αν σκεφτούμε πώς ξεκίνησε αυτό το κράτος, τότε που ο πρώτος κυβερνήτης έφτασε σε μια Ελλάδα αποδεκατισμένη από τους πολέμους, την φτώχεια, την πείνα, τις αρρώστιες, την παντελή έλλειψη κάθε δομής που θα έδινε έστω και την ψευδαίσθηση οργανωμένου κράτους. Μετά από δύο αιώνες, έστω και με πληγές και έντονες μνήμες αδελφοκτόνων διαμαχών, μπορούμε να πούμε ότι η Ελλάδα μέχρι στιγμής τα κατάφερε. Πρέπει λοιπόν να αποτίσουμε φόρο τιμής σε όλους αυτούς, που με θυσίες χάρισαν σε αυτήν την πατρίδα τη θέση που έχει σήμερα ανάμεσα στις ανεπτυγμένες χώρες του πλανήτη, στην Ενωμένη Ευρώπη, με ένα ισχυρό νόμισμα, με σοβαρές δομές υγείας, με σχολεία για όλους και τόσα άλλα. Παρόλα αυτά, πολλές από τις παρακαταθήκες του Καποδίστρια δεν έχουν εκπληρωθεί σε βάθος και ουσία. Θέλει δουλειά για να μπορέσουμε να πούμε ότι ναι, έχουμε φτάσει στο σημείο να είμαστε αντάξιοι των πρώτων ονείρων, ενός ιδιαίτερα φωτισμένου και οραματιστή ηγέτη».

Τι απολογισμό κάνετε για τη μέχρι τώρα θητεία σας στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καλαμάτας και τι οραματίζεστε για το μέλλον;

«Δύσκολος ο απολογισμός σε μια εποχή που η πανδημία μας σταμάτησε δύο φορές μέσα σε έναν χρόνο. Ανολοκλήρωτα σχέδια και προγραμματισμοί χαρακτηρίζουν αυτόν τον απολογισμό. Φυσικά κάναμε κι εμείς τεράστιες προσπάθειες να μην αποκοπούμε από το κοινό που μας ακολουθεί και αναμένει τις παραστάσεις μας. Διαδικτυακές προβολές παλαιότερων παραστάσεων, μαγνητοσκοπημένα παραμύθια για παιδιά, αλλά και η παράσταση “Οδυσσέως Σχεδία” βασισμένη σε ραψωδίες του Ομήρου πέρυσι το καλοκαίρι με περιοδεία σε υπέροχους αρχαιολογικούς χώρους και αρχαία θέατρα της Πελοποννήσου. Και φυσικά πριν την πανδημία δύο παιδικές παραστάσεις, “Ο Γυάλινος κόσμος” του Ουίλιαμς, “Ο γενικός Γραμματεύς” του Καπετανάκη, “Μίστερο Μπούφο” του Φο και θα σταθώ ιδιαίτερα στη μεγάλη καλλιτεχνική επιτυχία του θεάτρου μας “Εμφύλια Έπη” του Φαίδωνα Χατζηαντωνίου που απέσπασε διθυραμβικές κριτικές στη Ελλάδα και στο εξωτερικό, γιατί παίχτηκε και στη Νίκαια στην Γαλλία και πρόκειται να παιχτεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 3 και 4 Δεκεμβρίου. Μεγάλο στοίχημα η γνωριμία αυτής της παράστασης με το αθηναϊκό κοινό. Όσο για τα υπόλοιπα σχέδια, μακάρι να μπορέσουμε να κάνουμε την πρεμιέρα που αναβλήθηκε λόγω πανδημίας, με το έργο “Το Γάλα” του Βασίλη Κατσικονούρη και να μπορέσει να επαναλειτουργήσει το “Θεατρικό εργαστήρι” του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ. Υπάρχουν και άλλα σχέδια, αλλά θα μου επιτρέψετε να μην τα αποκαλύψω ακόμα. Εξάλλου ζούμε στην εποχή της αιφνίδιας ανατροπής των στόχων και των σχεδιασμών. Ανακοινώνουμε σχέδια μέχρι εκεί που η αποτελεσματικότητα των εμβολίων μας επιτρέπει».

«Υλικό Καποδίστριας»

Επιλογή Κειμένων – θεατρική προσαρμογή: Γιάννης Μαργαρίτης

Σκηνοθεσία: Γιάννης Μαργαρίτης

Μουσική σύνθεση – Στίχοι τραγουδιών: Δημήτρης Οικονομάκης

Σκηνικό – Κοστούμια: Δημήτρης Κακριδάς

Βίντεο: Γιάννης Ντουσιόπουλος

Φωτογραφίες: Εύφορη Γη

Παίζουν: Νίκος Ορφανός, Χρυσάνθη Δούζη, Δημήτρης Καλαντζής, Γιώργος Τσαπόγας, Άρης Τσαμπαλίκας και Γιάννης Μαργαρίτης

Παραγωγή: Περιφέρεια Πελοποννήσου, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καλαμάτας

Συμπαραγωγός: ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης

Τιμές εισιτηρίων: 12€, 8€ (μειωμένο) Προπώληση: https://dipethe.kalamatafaris.gr/

Πρόγραμμα περιοδείας*

ΜΕΘΩΝΗ Σάββατο 17 Ιουλίου (ΤΑΦΡΟΣ ΚΑΣΤΡΟΥ)

ΧΩΡΑ ΠΥΛΟΥ ΝΕΣΤΟΡΟΣ Σάββατο 24 Ιουλίου (ΑΥΛΕΙΟΣ ΧΩΡΟΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ)

ΠΑΠΑΓΟΥ Κυριακή 25 Ιουλίου (ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΑΠΑΓΟΥ)

ΛΕΙΒΑΔΙΑ Δευτέρα 26 Ιουλίου (ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΚΡΥΑΣ)

ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ Τετάρτη 28 Ιουλίου (ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΒΑΣΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ)

ΛΑΜΙΑ Πέμπτη 29 Ιουλίου και Παρασκευή 30 Ιουλίου(ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΡΙΝΟ ΘΕΑΤΡΟ ΛΑΜΙΑΣ)

ΜΕΛΙΓΑΛΑΣ Παρασκευή 6 Αυγούστου (ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ)

ΓΑΡΓΑΛΙΑΝΟΙ Σάββατο 7 Αυγούστου (ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΗΛΙΑΣ)

ΚΟΡΙΝΘΟΣ Κυριακή 8 Αυγούστου (ΧΩΡΟΣ ΞΕΝΙΑ ΑΡΧΑΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΣ)

ΣΥΚΙΕΣ Τρίτη 24 Αυγούστου (ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΥΚΕΩΝ «ΜΑΝΟΣ ΚΑΤΡΑΚΗΣ»)

ΒΡΙΛΗΣΣΙΑ Παρασκευή 27 Αυγούστου (ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΑΛΙΚΗ ΒΟΥΓΙΟΥΚΛΑΚΗ»)

ΧΑΛΑΝΔΡΙ Σάββατο 28 Αυγούστου (ΕΥΡΥΠΙΔΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΡΕΜΑΤΙΑΣ)

ΝΑΥΠΛΙΟ Κυριακή 12 Σεπτεμβρίου (ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΘΕΑΤΡΑΚΙ ΟΣΕ)

ΑΤΤΙΚΟ ΑΛΣΟΣ Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου (ΘΕΑΤΡΟ ΑΤΤΙΚΟΥ ΑΛΣΟΥΣ «ΚΑΤΙΝΑ ΠΑΞΙΝΟΥ»)

ΚΑΛΑΜΑΤΑ Τετάρτη 15 Σεπτεμβρίου (ΚΑΣΤΡΟ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ)

*Το πρόγραμμα της περιοδείας ενημερώνεται διαρκώς. Ενδέχεται να υπάρξουν τροποποιήσεις. Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε: https://dipethe.kalamatafaris.gr/

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.