Οκτώ στους δέκα καταναλωτές θεωρούν ότι η οικονομική κρίση, λόγω της πανδημίας, θα κρατήσει και το 2022, ενώ ένας στους πέντε θα συνεχίσει να φοράει μάσκα για κάποιο διάστημα και μετά το τέλος της.
Μάλιστα, ο φόβος και τα προβλήματα που δημιούργησε η πανδημία, οδηγεί το 50% των Ελλήνων να μην κάνουν διακοπές φέτος το καλοκαίρι, καθώς ο ένας στους δύο δηλώνει ότι επηρεάζεται από τα επίπεδα εμβολιασμού στη χώρα.
Αυτά προκύπτουν από την 4η μελέτη του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), για την καταγραφή των καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο, μέσω της εξαμηνιαίας έρευνας καταναλωτικού κλίματος λιανεμπορίου, που πραγματοποιείται με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Σύμφωνα με την έρευνα, καταγράφεται ανησυχία των πολιτών σε σχέση με την επίδραση της πανδημίας στην οικονομία, με το 83% να θεωρεί ότι η οικονομική κρίση θα συνεχιστεί και το 2022, ενώ το 14% θεωρεί ότι θα κρατήσει ως το τέλος του 2021 και μόνο το 3% ότι έχει ήδη τελειώσει.
Ωστόσο, παρά την ανησυχία για τις οικονομικές εξελίξεις, η εικόνα σε σχέση με την επίδραση της πανδημίας στην αγοραστική συμπεριφορά είναι διαφορετική. Αξιοσημείωτο είναι ότι το κοινό, είτε έχει σταματήσει, είτε αναμένεται να σταματήσει άμεσα τις περισσότερες από τις συνήθειες που υιοθέτησε τον τελευταίο χρόνο, μόλις επιλυθεί το υγειονομικό πρόβλημα.
Οι περισσότεροι καταναλωτές έχουν σταδιακά μειώσει την απολύμανση, ενώ δεν έχουν σταματήσει τη χρήση μάσκας, η οποία όμως αναμένεται να σταματήσει άμεσα μόλις βελτιωθεί η κατάσταση.
Πάντως το 21% των καταναλωτών δηλώνουν ότι θα συνεχίσουν να φορούν μάσκα σε κάποιες δραστηριότητες, ακόμα και μετά το τέλος της πανδημίας.
Η πανδημία περιορίζει την πρόθεση για διακοπές
Ενδιαφέροντα ευρήματα καταγράφονται σε σχέση με τις προβλέψεις των καταναλωτών που αφορούν τις διακοπές του φετινού καλοκαιριού. Μόλις το 15% των καταναλωτών δηλώνουν ότι θα κάνουν διακοπές, όπως έκαναν κάθε χρόνο.
Μάλιστα, το 25% λέει ότι θα κάνει διακοπές, αλλά πιο περιορισμένα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.
Το 46% δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές φέτος, ενώ ένα ποσοστό 14% δεν έχει αποφασίσει.
Σε σχέση με τον εμβολιασμό και την αναμενόμενη επίδρασή του στην αγοραστική συμπεριφορά, από την έρευνα προκύπτει πως η επίδραση αυτή είναι περιορισμένη.
Συγκεκριμένα, καταγράφεται ότι τα χαμηλά επιδημιολογικά δεδομένα (κρούσματα, διασωληνωμένοι κλπ.) σε ποσοστό 61% και η πραγματοποίηση self test από το προσωπικό των καταστημάτων σε ποσοστό 55%, είναι σημαντικότεροι παράγοντες στην απόφαση για επίσκεψη σε κατάστημα αγορών, σε σχέση με τον εμβολιασμό του προσωπικού και των καταναλωτών.
Παρ’ όλα αυτά, περίπου 1 στους 2 επηρεάζεται από τους εμβολιασμούς.
Το 48% (22% πολύ και 26% αρκετά) επηρεάζεται από τον εμβολιασμό του ίδιου (του καταναλωτή) και το 47% (27% πολύ και 20% αρκετά) από τον εμβολιασμό του προσωπικού των καταστημάτων.
Πάντως, το 72% του δείγματος απάντησε, είτε ότι έχει εμβολιαστεί, είτε ότι σκοπεύει να εμβολιαστεί άμεσα.
Τέλος, καταγράφεται το ποσοστό εμβολιασμού, το οποίο οι καταναλωτές πιστεύουν ότι θα πρέπει να επιτευχθεί, ώστε να επιστρέψει στις ίδιες αγοραστικές συνήθειες που είχε πριν την πανδημία.
Το 42% δηλώνει ότι δεν επηρεάζεται από το επίπεδο εμβολιασμού, ενώ το 6% δηλώνει ότι έχει επιστρέψει ήδη.
Το 53%, όμως, επιζητεί ένα επίπεδο εμβολιασμού τουλάχιστον 50%, ενώ 1 στους 3 καταναλωτές τουλάχιστον 80%.
Η έρευνα του ΣΕΛΠΕ πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο-Ιούλιο του 2021, σε δείγμα 857 καταναλωτών πανελλαδικά.