Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε την Πέμπτη πρόστιμα συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ σε τέσσερις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν μείωσαν τις εκπομπές ρύπων όσο θα μπορούσαν.
Οι Daimler, BMW, Volkswagen, Audi και Porsche συνεργάστηκαν σε τεχνικό επίπεδο για τη μείωση των εκπομπών οξειδίου του αζώτου, τα οποία ενοχοποιούνται για αναπνευστικά προβλήματα, συμφώνησαν όμως να μην εφαρμόζουν νέες τεχνολογίες για τον περιορισμό των εκπομπών.
Η Daimler γλίτωσε το πρόστιμο επειδή αποκάλυψε στην Κομισιόν την ύπαρξη του καρτέλ.
«Οι πέντε κατασκευαστές διέθεταν την τεχνολογία για μείωση των επιβλαβών εκπομπών πέρα από το όριο που απαιτεί η ευρωπαϊκή νομοθεσία για τις εκπομπές. Απέφυγαν όμως να ανταγωνιστούν μεταξύ τους στην πλήρη αξιοποίηση της τεχνολογίας» δήλωσε η επίτροπος Ανταγωνισμού Μαργκρέτ Βεστάγκερ.
Είναι η πρώτη φορά που η Επιτροπή επιβάλλει πρόστιμα για τη μη χρήση νέων τεχνολογιών, αντί για πιο συμβατικές μορφές συμπαιγνίας όπως ο εναρμονισμός τιμών.
Η Volkswagen, μεταδίδει το Reuters, εξετάζει τώρα το ενδεχόμενο προσφυγής στη δικαιοσύνη, λέγοντας ότι η επιβολή προστίμων που αφορούν «τεχνικές συζητήσεις» μεταξύ κατασκευαστών κινείται σε γκρίζα νομικά νερά.
Η υπόθεση δεν συνδέεται άμεσα με το σκάνδαλο «dieselgate» της περασμένης δεκαετίας, όταν η διαπιστώθηκε ότι 11 εκατομμύρια ντιζελοκίνητα οχήματα της Volkswagen ήταν εφοδιασμένα με λογισμικό που μείωνε τεχνητά τις εκπομπές αζώτου όταν τα αυτοκίνητα υποβάλλονταν σε έλεγχο εκπομπών.
Το σκάνδαλο κόστισε στη Volkswagen 30 δισεκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα, αστικές αποζημιώσεις και ανακλήσεις εκατομμυρίων οχημάτων.