Καθώς ο Τζεφ Μπέζος αναµένει την παράδοση, µέσα στο 2022, του ολοκαίνουργιου σκάφους του – το µεγαλύτερο sailing superyacht στον κόσµο -, από το ολλανδικό ναυπηγείο Oceanco, και ο νορβηγός δισεκατοµµυριούχος Χελ Ινγκε Ρόκε περιµένει το δικό του µηχανοκίνητο «REV» µέσα στο 2024, το οποίο παρεµπιπτόντως, στα 182,9 µέτρα, θα βρεθεί πρώτο στη λίστα µε τα µεγαλύτερα σκάφη του πλανήτη, η παγκόσµια κοινότητα του yachting απολαµβάνει µία εµπορική και κατασκευαστική δραστηριότητα τέτοια που θυµίζει τις χρυσές εποχές των αρχών της δεκαετίας του 2000, προ παγκόσµιας οικονοµικής κρίσης και πανδηµίας δηλαδή. Οι ενοικιάσεις έχουν ήδη ξεκινήσει µε πυρετώδεις ρυθµούς και τα πρώτα υπερπολυτελή gigayachts έχουν κάνει την εµφάνισή τους στα νερά της Μεσογείου. Κάννες, Μόντε Κάρλο, Ροκµπρίν Καπ Μαρτέν, Κάπρι, Μύκονος, Πάτµος, όλοι τους κορυφαίοι προορισµοί για τους ισχυρούς του χρήµατος που, µετά την επέλαση της COVID-19, νιώθουν ακόµη πιο επιτακτική την ανάγκη για αποµονωµένες διακοπές. Το BBC αναφέρει ότι, µέχρι στιγµής, µέσα στο 2021 περισσότερες από 1 δισ. στερλίνες έχουν ξοδευτεί σε superyachts, καθώς αποτέλεσαν την ιδανική λύση παράκαµψης των lockdowns και των ταξιδιωτικών περιορισµών. Παράλληλα, σύµφωνα µε την Ενωση Ναυτιλιακών Κατασκευαστών των ΗΠΑ, οι πωλήσεις το 2020, ιδιαιτέρως από τον Ιούνιο του περασµένου έτους και µετά, ήταν οι υψηλότερες των τελευταίων 13 ετών, µια τάση που συνεχίζει δυναµικά και εφέτος και που είναι εκ διαµέτρου αντίθετη µε την εικόνα που παρουσίαζε ο χώρος το 2019 και ακόµη περισσότερο το πρώτο µισό του 2020, στην αρχή δηλαδή της πανδηµίας.
Και ενώ πολλοί αποφασίζουν να αγοράσουν ανακαινισµένα σκάφη παλαιότερων ετών, ώστε να µπορέσουν πιο γρήγορα να πραγµατοποιήσουν τις διακοπές τους, ακόµη µεγαλύτερη είναι η τάση για κατασκευή ολοκαίνουργιων, custom made superyachts. Ενδεικτικό είναι ότι στα ναυπηγεία δεν υπάρχει πλέον η δυνατότητα για πολλές παραγγελίες και οι επίδοξοι ιδιοκτήτες βιάζονται να εξασφαλίσουν το δικό τους «slot», ενώ πολυαναµενόµενα projects αναµένεται να αλλάξουν τα δεδοµένα στον χώρο.
Το «Υ721» και η… σκιά του
Οπως είναι λογικό, το «talk of the town» στον κόσµο του yachting – και όχι µόνο – είναι το µήκους 127 µέτρων ιστιοπλοϊκό που σύµφωνα µε πληροφορίες κατασκευάζεται αυτή τη στιγµή στην Ολλανδία για τον ιδρυτή της Amazon, Τζεφ Μπέζος, τον πλουσιότερο άνθρωπο στον πλανήτη. Αν και υπάρχει άκρα µυστικότητα ως προς το σχέδιο του σκάφους και τα πιο ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του, έχει γίνει γνωστό ότι το κόστος του υπολογίζεται στα 500 εκατοµµύρια ευρώ. Στο υπέρογκο αυτό ποσό δεν περιλαµβάνεται η κατασκευή και ενός µικρότερου superyacht που επίσης θα αγοράσει – ενός «shadow boat», όπως λέγονται -, που θα ακολουθεί το «µητρικό σκάφος» ως βοηθητικό του. Εκεί, για παράδειγµα, θα υπάρχει το ελικοδρόµιο, αφού στο κυρίως σκάφος µε τα τρία τεράστια ιστία είναι δύσκολο να βρεθεί ο κατάλληλος χώρος, καθώς και τα πολυτελή αυτοκίνητα, τα tender, µέχρι και ένα υποβρύχιο, όπως λέγεται, τα οποία δεν χωρούν σε ένα µόνο σκάφος.
Το Oceanco, το ναυπηγείο που φέρεται να έχει αναλάβει το µεγάλο project, είναι από τα διασηµότερα, αλλά και από ό,τι φαίνεται τα πιο δραστήρια, καθώς στις εγκαταστάσεις του υπάρχουν δέκα σκάφη άνω των 90 µέτρων υπό κατασκευή. Σε αυτό ανήκει και το δεύτερο µεγαλύτερο sailing yacht στον κόσµο, το «Black Pearl» του ρώσου δισεκατοµµυριούχου Ολεγκ Μπουρλάκοφ, που έχει εντυπωσιάσει όχι µόνο µε το υπέροχο design του, αλλά και γιατί έχει µηδενικό οικολογικό αποτύπωµα, µετά από αίτηµα του ιδιοκτήτη του.
Δύο ακόµη πολυαναµενόµενα projects της Oceanco είναι τα µηχανοκίνητα «Cosmos» (σε µια σύµπραξη µε το γραφείο De Basto Designs) και «Balance». Το δεύτερο είναι µια συνεργασία ανάµεσα στη βρετανική ναυπηγική εταιρεία Lateral Naval Architects και το σχεδιαστικό γραφείο Sinot Exclusive Yacht Design, ενώ βασίζεται στην πλατφόρµα LIFE της Oceanco (Lengthened, Innovative, Fuel-efficient και Eco-friendly).Σύµφωνα µε το ίδιο το ναυπηγείο, η συγκεκριµένη πλατφόρµα δίνει τη δυνατότητα µείωσης του βάρους του σκάφους, της ενέργειας που χρειάζεται, αλλά και του µηχανολογικού χώρου. Ετσι, στο «Balance», που έχει µήκος 102 µέτρα και εκτείνεται σε πέντε καταστρώµατα, έχουµε εξοικονόµηση χώρων προς όφελος των επιβατών, 30% µείωση στην κατανάλωση καυσίµων καθώς και ελαχιστοποίηση του θορύβου πλοήγησης.
Οσο για τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά του σκάφους, ξεχωριστή θέση κατέχει η πισίνα µήκους 10 µέτρων, το beach club, αλλά και το υπαίθριο σινεµά στο bridge deck. Εχει τη δυνατότητα φιλοξενίας 14 ατόµων στις 4 διπλές καµπίνες του, στις δύο VIP και στο ιδιωτικό κατάστρωµα του ιδιοκτήτη.
Απόλυτη αρµονία µε τη θάλασσα
Προτού καν πάρει ακόµη «σάρκα και οστά» δηµιούργησε πάταγο το 650 εκατοµµυρίων δολαρίων concept του σχεδιαστικού γραφείου Sinot, µε το όνοµα «Αqua», αφού φήµες κυκλοφόρησαν ότι επρόκειτο για το επόµενο superyacht του Μπιλ Γκέιτς. Η είδηση διαδόθηκε σε όλα τα media αµέσως µόλις παρουσιάστηκε το project στο Monaco Yacht Show στις αρχές του 2020, αναγκάζοντας την εταιρεία να διαψεύσει την είδηση στην ιστοσελίδα της, καθώς και µέσω εκπροσώπου της στο BBC. Ωστόσο, το «Aqua», το οποίο, µόλις κατασκευαστεί, θα είναι το πρώτο superyacht στον κόσµο που θα κινείται µε υδρογόνο και τεχνολογία κυψελών καυσίµων και θα αποβάλλει µόνο νερό – ο µηχανολογικός σχεδιασµός ανήκει στη Lateral Naval Architects -, είχε ήδη κατορθώσει να γίνει το επίκεντρο του ενδιαφέροντος.
Με µήκος 112 µέτρα, το υπερπολυτελές σκάφος σχεδιάστηκε µε γνώµονα την απόλυτη σύνδεσή του µε τη θάλασσα και το υγρό στοιχείο εν γένει. Αυτό είναι εµφανές από τον τεράστιο χώρο στον οποίο στεγάζονται τα ιδιαίτερα διαµερίσµατα του ιδιοκτήτη, από όπου η θέα στη θάλασσα είναι όσο πιο καλή γίνεται, χάρη στα τεράστια παράθυρα. Οι εξωτερικές του γραµµές έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να θυµίζουν «φουσκωµένο» ωκεανό, ενώ οι πολλαπλές πλατφόρµες που ξεκινούν από το aft deck και καταλήγουν στη θάλασσα προσφέρουν τη δυνατότητα σε όλους τους επιβαίνοντες να βουτούν µε ευκολία στο νερό. Ακόµη και τα έργα τέχνης στους εσωτερικούς χώρους παραπέµπουν στο υγρό στοιχείο, όπως και οι διακοσµητικές λεπτοµέρειες.
«Zen»: ολοκαίνουργια παράδοση
Υστερα από αρκετές θαλάσσιες δοκιµές, το µήκους 88,38 µέτρων superyacht του ολλανδικού ναυπηγείου Feadship έφτασε στον τελικό του προορισµό που ήταν το Σαουθάµπτον της Μεγάλης Βρετανίας. Το εντυπωσιακό «Zen» µε την «έντονη» γάστρα µπορεί να φιλοξενήσει µέχρι και 16 άτοµα στα τέσσερα καταστρώµατά του. Το εξωτερικό design ανήκει στην De Voogt Naval Architects του Feadship και περιλαµβάνει µια µεγάλη πισίνα στο aft του κυρίως καταστρώµατος και ένα jacuzzi στην πλώρη του sun deck, ενώ τους εσωτερικούς χώρους ανέλαβαν τα ιταλικά στούντιο Nauta Design και FM Architettura.
Τα νέα της Lürssen
Ακόµη ένα ναυπηγείο που είναι γνωστό για τα µεγάλα και άκρως πολυτελή σκάφη του, το γερµανικό Lürssen, φάνηκε πολύ δραστήριο µέσα στο 2021. Πέρα από τα έργα που κατασκευάζονται στις εγκαταστάσεις του αυτή τη στιγµή – όπως το «Project Jag» µήκους 122 µέτρων και το «Project Enzo» 115 µέτρων – στην αρχή του έτους παραδόθηκε στον ρώσο δισεκατοµµυριούχο Αλεξέι Μορντάσοφ το στιβαρό και αρρενωπό «Nord». Οπως λέει το ίδιο το ναυπηγείο, το µοναδικό σκεπτικό πίσω από τον σχεδιασµό του 141,6 µέτρων gigayacht ήταν να δηµιουργεί δυνατές συγκινήσεις σε κάθε παρατηρητή, όχι µόνο λόγω του µεγέθους του, αλλά και του design.
Αυτό κατόρθωσαν να επιτύχουν οι άνθρωποι στο πασίγνωστο και αναγνωρισµένο ιταλικό στούντιο Nuvolari-Lenard, κυρίως χάρη στη µοναδική του γάστρα. Αφήνοντας στην άκρη τον κλασικό σχεδιασµό σε σχήµα «V», προτίµησαν ένα επιβλητικό design που µοιάζει λίγο µε ουρά φάλαινας – κάτι που δεν έχει ξαναγίνει. Δύο ελικοδρόµια – ένα στην πλώρη και ένα στο top deck -, έξι καταστρώµατα, δυνατότητα φιλοξενίας 36 ατόµων, µια τεράστια πισίνα, tender που φτάνουν τα 15 µέτρα, ένα γυµναστήριο, αίθουσα σινεµά και beach club είναι µερικά από τα επιπλέον «χαρίσµατα» του «Nord» που το κάνουν ξεχωριστό.
Μέσα στο 2021 θα παραδοθεί και το «Project Enzo», µία ακόµη συνεργασία του ναυπηγείου µε τους Nuvolari-Lenard. Κατασκευασµένο για λογαριασµό ενός παλιού πελάτη της Lürssen, το έξι καταστρωµάτων σκάφος διαθέτει πολλούς χώρους άθλησης και αναψυχής, όπως είναι ένα «extra-large» γυµναστήριο στο sky lounge, ενώ η λογική του σχεδιασµού του είναι η σύνδεση όλων των καταστρωµάτων ώστε να αποτελούν έναν ενιαίο χώρο.
Οσο για το «Project Jag» που πρόκειται να παραδοθεί το 2023, ήδη γνωρίζουµε ότι έχει χωρητικότητα 20 ατόµων σε 11 καµπίνες και δυνατότητα για 40 µέλη crew – διαθέτει ελικοδρόµιο, πισίνα, εσωτερικό και εξωτερικό σινεµά, πίστα χορού και γυµναστήριο, ενώ είναι πλήρως εξοπλισµένο µε tender, θαλάσσια σκούτερ, windsurfs, υποβρύχιο και άλλα διασκεδαστικά «παιχνίδια».
Ο «βασιλιάς» των ιστιοπλοϊκών
Το ιταλικό ναυπηγείο Perini Navi είναι γνωστό σε όλον τον κόσµο για τα µεγαλοπρεπή ιστιοπλοϊκά σκάφη που κατασκευάζει, µε πιο διάσηµο το «Maltese Falcon» που το καθιέρωσε στον χώρο. Σήµερα, συνεχίζει την παράδοση µε κοµψές, αλλά και τεχνολογικά εξελιγµένες δηµιουργίες όπως το 60µετρο «Seven», που ανήκει στον ιταλό τραπεζίτη Ενιο Ντόρις.
Επίσης λαµπρό δηµιούργηµα αποτελεί το πολυβραβευµένο 70µετρo «Badis». Το ναυπηγικό σχέδιο ανήκει στον Φιλίπ Μπριάντ, το στούντιο PH Design έχει επιµεληθεί τους εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους, ενώ στις διακρίσεις του συγκαταλέγονται εκείνες για το «Καλύτερο εσωτερικό design» στο Monaco Yacht Show 2016, την «Καλύτερη εσωτερική διαρρύθµιση και design», τον «Καλύτερο σχεδιασµό φωτισµού» και τον «Καλύτερο πρωτοεµφανιζόµενο της χρονιάς» (για το PH Design) στα Show Boats Design Awards.