Το ζωγραφικό έργο, πραγματικά εκπληκτικό, ένιωθα ότι «ασφυκτιούσε» μέσα στην ολόχρυση σκαλιστή βαριά κορνίζα. Δημιουργούσε ένα στοιχείο μάλλον κιτς στο μινιμαλιστικού ύφους σαλόνι του νεαρού μεγαλοεφοπλιστή Πανταλέοντος Κουλουμπρή.
Ο πίνακας, τον οποίο είχε αγοράσει σε μια μεγάλη δημοπρασία στη Νέα Υόρκη, απεικόνιζε τον θάνατο της συζύγου του βασιλιά Δαρείου και έφερε την υπογραφή του Louis-Jean-François Lagrenée. Σκέφθηκα ότι ο εικαστικός είχε όνομα που έμοιαζε με τον… ταπεινό σιδηρόδρομο του Διακοφτού, αν και κατείχε περίοπτη θέση σε ένα μεγαλοαστικό μάλλον snob σπίτι στα βόρεια προάστια. Ρούφηξα μια γουλιά από τη συλλεκτική Karl Lagerfeld σαμπάνια μου με σήμα το always classic little black dress.
Ξαφνικά ο πίνακας έπεσε με θόρυβο στο πανάκριβο, χειροποίητο πάτωμα. Ο καλεξιονέρ Γκαλάτσι-Γκαλάτσι μού έριξε ένα σχεδόν απελπισμένο βλέμμα. Μα τι έγινε ξαφνικά; Πώς το θεσπέσιο αυτό έργο «τυλιγμένο» στην ολόχρυση, 24 καρατίων κορνίζα βρέθηκε στο πάτωμα του mansion, ενός από τα πλέον λαμπερά και ακριβά, στις διαμαντοφόρες βουνοκορφές της Εκάλης;
Ο επιφανής συλλέκτης με πλησίασε με γρήγορα βήματα. Εσκυψε προς το μέρος μου, προσπαθώντας να μου εξηγήσει ότι μια ανώτερη, «μαγική» δύναμη κάνει τους πίνακες με υπογραφές εμβληματικών καλλιτεχνών να «εξαφανίζονται» από τη θέση τους.
Η αρχή έγινε με τον εξαιρετικό πίνακα του Πικάσο ο οποίος είχε κλαπεί ως γνωστόν από την Εθνική Πινακοθήκη. Στη διάρκεια της παρουσίασης (μαζί με τον «Ανεμόμυλο» του Μόντριαν) από τους υπουργούς Προστασίας του Πολίτη και Πολιτισμού, ο πίνακας – μικρός και ευέλικτος (γι’ αυτό άλλωστε χωρούσε στο «σακούλι» του κλέφτη-ελαιοχρωματιστή) – έπεσε στο πάτωμα.
Oh! mon Dieu! Ο πίνακας βρέθηκε στις ρεματιές και τώρα κινδύνεψε να πάθει… γρατζουνιές; Απίστευτα πράγματα!
Εκατό… ενωμένες και διόλου «τσουρομαδημένες» πλατινομαλλούσες σύζυγοι ισχυρών επιχειρηματιών διαμαρτύρονται για την έλλειψη προσοχής σε τέτοια ανεκτίμητα έργα. Εστω και αν δεν γνωρίζουν την μπλε ή τη ροζ εποχή του Πικάσο παρά μόνο τα pink diamonds του Graff…