Αυλαία σε λίγες ώρες για τις θερινές εκπτώσεις, με τους εμπόρους να εναποθέτουν τις ελπίδες τους στην αναθέρμανση της αγοράς μετά από μια ολόκληρη σεζόν με χαμένες γιορτές.
Τα καταστήματα λειτουργούν πλέον στις συνθήκες τις νέων κανονικότητας, πάντα με μάσκες και περιορισμό στον αριθμό των πελατών που μπορούν να βρίσκονται μέσα στους χώρους.
Οι φετινές εκπτώσεις ξεκινούν μια εβδομάδα νωρίτερα από το καθιερωμένο, με το υπουργείο Ανάπτυξης να εξηγεί ότι στην απόφαση αυτή οδηγήθηκε «λαμβάνοντας υπόψη τις ανησυχίες του εμπορικού κόσμου, την ανάγκη στήριξης της κοινωνίας και της επιχειρηματικότητας καθώς και την διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας της αγοράς».
Από την πλευρά των εμπόρων, πάλι, εκφράζεται προβληματισμός ότι δεν δόθηκε ο αναγκαίος χρόνος να προετοιμαστούν και μάλιστα σε μια περίοδο που -ούτως ή άλλως- δεν είναι κανονική.
Συνολικά η κίνηση στα εμπορικά καταστήματα, τα οποία ξεκίνησαν σταδιακά να επαναλειτουργούν από τις 5 Απριλίου δεν ήταν μέχρι τώρα η προσδοκώμενη, λόγω των περιορισμών που ίσχυαν στην αρχή, ενώ πολύ χειρότερη είναι η κατάσταση στις τουριστικές περιοχές. Σύμφωνα με τον εμπορικό κόσμο, ο τζίρος στο λιανεμπόριο κινείται στο 50% του τζίρου του 2019, ενώ σε κάποιες τουριστικές περιοχές οι απώλειες είναι πολύ μεγαλύτερες, της τάξης του 75%.
Υπενθυμίζεται ότι οι απώλειες του εμπορίου το 2020 ξεπέρασαν τα 10 δισ. ευρώ, ενώ στο 1ο τρίμηνο του 2021 καταγράφηκε μείωση του τζίρου σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2020 κατά 13,2% και σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019 κατά 9,87%.
Ας σημειωθεί, τέλος, ότι η έναρξη των θερινών εκπτώσεων στις 5 του μήνα σημαίνει ότι τα εμπορικά καταστήματα επιτρέπεται να είναι ανοιχτά σε όλη τη χώρα την Κυριακή 11 Ιουλίου.
Τι να προσέχετε
Σύμφωνα με τις οδηγίες των εμπορικών συλλόγων προς τα μέλη τους, κατά τη διενέργεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία του ποσοστού της έκπτωσης.
Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, η επίδειξη του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης επιβάλλεται.
Επίσης, θα πρέπει να αναγράφεται το ποσοστό της έκπτωσης στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία.
Στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»).
Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή πρέπει να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και να μην είναι ανακριβής.
Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.